"GLS" , The one and only...

bonden_

Aktiv medlem
1 dec 2008
52
2
1
sundsvall
vad kan man slänga på för primärvariator på en 670 utan för mycket modifikationer? sitter ingen på den nu och tra variatorerna värkar sällsynt till vettigt pris polaren vill ju ut å åka sin 3600a nu ;D motorn är en 670 x
 

SaypaY

Medlem
13 nov 2007
20
0
1
Holmsund
Rotax 536? är dom något att ha? eller är dom som 643 att dom bara fanns något år, så de inte finns så jätte mycket delar begangnat?
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
Rotax 536? är dom något att ha? eller är dom som 643 att dom bara fanns något år, så de inte finns så jätte mycket delar begangnat?
rotax 536 och 643 är båda bra motorer, den har slidmatning istellet för kolvstyrt insug...
en 536:a har kring 75 hk medans en 643:a har kring 100 hk.
dt som jag har sett negativt med gls:arn och codra är att deras luftburkar är kass, har ofta hänt att de "snö skär" att snön kommer in i luftburken och sen i motorn... men med hjälp av lite mesch tyg så funkar den kanon.
det är ett bra drag i dessa motorer och igentligen ganska bränsle snål så länge man inte ligger fulla spätt i en meter puder så tar den lika mycket som en bandvagn. men de pengar men går miste om fyller då glädje spaltern till fullo.
två roliga motorer helt enkelt.
sen finns ju storebron till 643:an, rotax 670 r.a.v.e med c 120 hk, hänger lätt med ny 800 :)

/jonas
 

Old sled

Välkänd medlem
4 mar 2008
200
0
16
Jonas; ska vi byta hpgarna mot kylarna? när isf?

Uräkta för offtopic!!

Gls är ju rena stridsvagnen, dem håller allt
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
Jonas; ska vi byta hpgarna mot kylarna? när isf?

Uräkta för offtopic!!

Gls är ju rena stridsvagnen, dem håller allt
jo det blev lite OT.. :p
men visst så fort som möjligt.. förstår att du vill ha dem så fort som möjligt, har funderat på hur vi ska göra, har kanske inte skjuss i helgen men till veckan kan det kanske gå.. :)
skickar mitt nummer i ett PM till dig :)

# ursäkta för OT #
/jonas
 

rasmus.104

Medlem
13 jan 2009
8
0
1
övik
hejsan nu är det så här att jag äger en 3800 som det sitter en 583a med skuren vev på och jag har en 503 komplett liggandes och då undrar jag om den passar i 3800 utan problem? om inte vilka är problemen? mvh rasmus
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
hejsan nu är det så här att jag äger en 3800 som det sitter en 583a med skuren vev på och jag har en 503 komplett liggandes och då undrar jag om den passar i 3800 utan problem? om inte vilka är problemen? mvh rasmus
Ska inte vara några större problem. Det svåraste är väl att få till hålen på motorplattan på rätt ställe. Se till att inte ändra c/c-måttet mellan primär och sekundär. Blir så svårt att hitta rätt variatorrem om du ändrar på det...

Du kanske måste bestycka om sekundären, och du måste absolut säkert bestycka om primären om du återanvänder den som sitter på 583'an!
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Är de nån som vet om min matta från G-Type'n (320cm) passar en GLS model som har vell 332cm matta?

Räcker de att slacka på sträckarna eller måste man korta boggien?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Enligt instruktionsboken, så är GLS orginalmatta 3300mm lång. Det betyder att du behöver kunna släppa 5cm på sträckarna för att den ska ligga rätt.

Kom ihåg att man gärna vill kunna släppa mer än det då man ska i med boggin, annars blir det ett h-vete att få dit den. Men går det inte med våld, så går det alltid mer ännu mera våld... :cheesy:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Enligt instruktionsboken, så är GLS orginalmatta 3300mm lång. Det betyder att du behöver kunna släppa 5cm på sträckarna för att den ska ligga rätt.

Kom ihåg att man gärna vill kunna släppa mer än det då man ska i med boggin, annars blir det ett h-vete att få dit den. Men går det inte med våld, så går det alltid mer ännu mera våld... :cheesy:
som när jag och summit58396 här på forumet hade tagit lös boggien på hans everest. vi tog ett spännband från lyftbågen till arbetsbänken och ett järnspett som vi lade på tvären i dörren och ett spännband från spettet till matta och drog den bakåt för att få i boggien. hehe. blev en liten berättelse nu, förlåt för ot.



men nog tror jag det går med din matta på en gls.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Enligt instruktionsboken, så är GLS orginalmatta 3300mm lång. Det betyder att du behöver kunna släppa 5cm på sträckarna för att den ska ligga rätt.

Kom ihåg att man gärna vill kunna släppa mer än det då man ska i med boggin, annars blir det ett h-vete att få dit den. Men går det inte med våld, så går det alltid mer ännu mera våld... :cheesy:
Det är inte jag som ska ha den, ja ska sälja den och det ringde en och frågade om den gick in i en GLS...

Jag var inte riktigt helt säker...

Men är de säkert till 100% att den går in? För jag kan ju inte säga att den går in och sen när han ska in med den så passar den inte, jag tycker inte om när man lurar folk så...
För nästa gång är den en själv, men nog för att jag vet vad jag har/ska ha för saker till min skoter:cheesy:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
som när jag och summit58396 här på forumet hade tagit lös boggien på hans everest. vi tog ett spännband från lyftbågen till arbetsbänken och ett järnspett som vi lade på tvären i dörren och ett spännband från spettet till matta och drog den bakåt för att få i boggien. hehe. blev en liten berättelse nu, förlåt för ot.



men nog tror jag det går med din matta på en gls.
Litar inte på dig...:eviltongue:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det betyder att du behöver kunna släppa 5cm på sträckarna för att den ska ligga rätt.
Det är ju det här som styr, så be han kolla hur långt han har kvar på sträckarna.

Att korta boggien KANSKE är ett alternativ, men man kan nog inte korta så mycket innan bakre saxen riskerar att krocka med vändhjulen...? :hmmmm: Minns inte riktigt hur mycket plats som finns på orginallängd boggie... Jag har ju typ en halvmeter tillgodo på min förlängda. :eyebrows:
 
Last edited:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Det är ju det här som styr, så be han kolla hur längt han har kvar på sträckarna.

Att korta boggien KANSKE är ett alternativ, men man kan nog inte korta så mycket innan bakre saxen riskerar att krocka med vändhjulen...?
Men man kan ju säga de till han, hoppas han gör de så jag blir av med mattan eller att de går att slacka 5cm:D

Men jag tycke de lät mycke att kunna slacka 5cm från original... eller de kanske inte är de?
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Jag tror inte den går in.
Kollade på min GLS förra helgen och 5cm låter något för mycket tycker jag..
Är dock inte säker?
 

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Jag har nyss köpt en 3300R GLS -88 som stått still i 2-3år, är det något som bör smörjas eller ses över speciellt innan man kör igång?
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
Jag har nyss köpt en 3300R GLS -88 som stått still i 2-3år, är det något som bör smörjas eller ses över speciellt innan man kör igång?
har gjort samma sak på min 36:a kolla på min projekt tråd,
(lite reklam ^^)
men de du ska tänka på som jag fick stå ut med var att smörja alla rörliga delar, som
#boggie
#motordelar, som kolla över förgasare, cylindrar, och göra rent tanken.
nu finns det mycket att tänka på när man ska ha igång en skoter som stått länga, min hade stått i 2-3 också, och jag gjorde en stor översyn och allt gick på c, 2-3000:- men jag är supernöjd med den nu :)
lycka till :)