"GLS" , The one and only...

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
En snabb fråga här då jag inte har så mkt tid på mej..Hur höga kammar går i på en ORGINAL 35:a? :)

Tacksam för svar!!
32mm går om du flyttar ner dom små övre boggiehjulen något(vill du inte göra detta mycket enkla ingrepp så kanske en 28mm går in men är lite osäker). högre kammar så kan det ta i framme vid drivhjulen.
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Har en Gls 3500 som jäklades idag. Den dog efter 2,5 km körning och den ville icket starta. Men den hoppade igång då man chokade den fullt :hmmmm:

Då den gick igång så fick man vara försiktigt på gasen, provkörde ett par tiotal meter och den gick helt normalt igen efter det. Skruvade av stiften och såg att ena stiftet var svart och andra var ljusbrunt. Provade vika lite på förgasarna och den ändrade inte tomgången nåt då så den tar ingen tjuvluft? Kan det vara någon idé att ta bort den separata oljesmörjningen på den och blanda direkt i tanken?
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Vadå separat? Visst jag har en liten grej med orange lock, men den va bort kopplad orginal :p Vi har blandat separat sen -91 ;)

Hur som helst, skulle koppla av den vilket som, då vet du att den får olja och du behöver aldrig mer fråga dej : ska jag fylla på olja? eller dylikt..ryck bort skiten å blanda med soppan bara, tycker de känns lugnast! :)

Lycka till!
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Vadå separat? Visst jag har en liten grej med orange lock, men den va bort kopplad orginal :p Vi har blandat separat sen -91 ;)

Hur som helst, skulle koppla av den vilket som, då vet du att den får olja och du behöver aldrig mer fråga dej : ska jag fylla på olja? eller dylikt..ryck bort skiten å blanda med soppan bara, tycker de känns lugnast! :)

Lycka till!

Jo jag ska koppla bort den separata oljesmörjningen, men har inte hunnit köra en mil än med den ens så det kommer :)


men att stiften har olika färg, och att den bara gick på chocken kort efter det, vad kan de bero på? hade ju kört lite drygt 2 km då den dog av. Ville som sagt bara starta om man chokade den. Det borde tyda på att de får för lite soppa? ena stiftet var ju svart och andra brunt :hmmmm:
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Jo jag ska koppla bort den separata oljesmörjningen, men har inte hunnit köra en mil än med den ens så det kommer :)


men att stiften har olika färg, och att den bara gick på chocken kort efter det, vad kan de bero på? hade ju kört lite drygt 2 km då den dog av. Ville som sagt bara starta om man chokade den. Det borde tyda på att de får för lite soppa? ena stiftet var ju svart och andra brunt :hmmmm:

Kan nog vara då den bara startar med choke, det finns väll nånting man kan ställa in hur mycket soppa varje cylinder ska få på förgasaren, right?
Det är ju värt ett försök..Bara att skruva upp så den får lite mer soppa å testa dra igång den :)
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
redigt less man blir..inga 345 mattor på blocket och man har nästan inga pengar att röra sej med..vart är världen påväg?! :eviltongue:
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
jajamen förstår dig :) har en sån också:p
men vet nån var jag får tag i bussningar till boggin.
kollade hos åf men de hade inge:afraid: :S skulle hämst vilja veta! lovet har kommit och snön vräker nu! 2dm i kväll:shocked: hör av allt ni vet !:becky::hello:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
men vet nån var jag får tag i bussningar till boggin.
kollade hos åf men de hade inge:afraid: :S skulle hämst vilja veta!
Jag lyckades aldrig få tag på dom. Låt industriprogrammet eller nån annan kunnig svarva dom åt dig. Ämnen till plastbussningarna köper du på Momentum i Luleå.
 

Jonathan M

Välkänd medlem
8 nov 2009
118
0
6
Dorotea
Men tyvärr så går den inget bra :( när den blir varm så är det precis som om den inte får nog med bensin så man måste prima upp bensinen.. någon som kanske har nån aning vad problemet är?
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
Jag lyckades aldrig få tag på dom. Låt industriprogrammet eller nån annan kunnig svarva dom åt dig. Ämnen till plastbussningarna köper du på Momentum i Luleå.
okej tack så mycket :) har köpt elr bestält aluminium stag som jag ska be en bekant svarva åt min så då får han svarva bussningarna åt mig också:) :beer:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men tyvärr så går den inget bra :( när den blir varm så är det precis som om den inte får nog med bensin så man måste prima upp bensinen.. någon som kanske har nån aning vad problemet är?
Finns det nån bra sida med relativa billiga bränslepumpar som funkar till 3600 gls?
Det första du ska göra är att noggrannt undersöka om den tar tjuvluft någonstans, tex spruckna insugsgummin (mycket vanligt), trasig packbox bakom variatorn. Starta och låt den puttra på tomgång, sen bombar du med startgas runt nyss nämnda områden samtidigt som du bryter och joxar med förgasarna för att få ev spricka i gummina att öppna sig. Om du har en läcka där, så ökar varvtalet markant då du sprayar. Kör inte mer förrän du klargjort att den inte tar tjuvluft, det kan bli väldigt dyrt, jag själv har erfarenhet av detta...

Om detta verkar ok, så ska du rengöra förgasarna och bränslepumpen grundligt. Skruva isär och lossa allt som går skruva loss, blås rent med tryckluft eller Bräkleen (rengöringsmedel i sprayburk). Blanda inte ihop höger och vänster förgasare, då dom ska vara olika bestyckade på RV-motorer.

Du behöver sannolikt inte byta pump. Man köper en repsats till den, då blir den som ny för en billig penning. Annars har jag en pump över. Tror dock inte pumpen är problemet alls.

Seså, ut och testa nu! ;)
 
Last edited:

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
hallå sitter här och shoppar upp mina julpengar.. motorvariator tilslagsfjäder blå.. vilken ska jag ha och var hittar jag den. här har jag hittat en comet 108 blå fjäder.

( http://rinab.jetshop.se/default.aspx art nr, 31-202552 )

är det rätt??.
har kollat tidigare i tråden men vill vara 100% säker! vill inte slösa pengar i onödan:biggrin1: är det nå mer man ska tänka på variator knep.
 

Jonathan M

Välkänd medlem
8 nov 2009
118
0
6
Dorotea
Det första du ska göra är att noggrannt undersöka om den tar tjuvluft någonstans, tex spruckna insugsgummin (mycket vanligt), trasig packbox bakom variatorn. Starta och låt den puttra på tomgång, sen bombar du med startgas runt nyss nämnda områden samtidigt som du bryter och joxar med förgasarna för att få ev spricka i gummina att öppna sig. Om du har en läcka där, så ökar varvtalet markant då du sprayar. Kör inte mer förrän du klargjort att den inte tar tjuvluft, det kan bli väldigt dyrt, jag själv har erfarenhet av detta...

Om detta verkar ok, så ska du rengöra förgasarna och bränslepumpen grundligt. Skruva isär och lossa allt som går skruva loss, blås rent med tryckluft eller Bräkleen (rengöringsmedel i sprayburk). Blanda inte ihop höger och vänster förgasare, då dom ska vara olika bestyckade på RV-motorer.
Har gjort detta men den går fortfarande inte så bra men det blir väl till att byta membran i bensinpumpen och insugsgummina...
 

Jonathan M

Välkänd medlem
8 nov 2009
118
0
6
Dorotea
Jag har fått den att gå nu iafl men den drar typ 5 liter milen :( nån som vet vilket "streck" ska man ha på förgasar nålarna?