"GLS" , The one and only...

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Alla Rotax 583 har Rave ventiler. Annars heter de 582 och kan isåfall suttit i en Ski-Doo Formula+:hmmmm2:
menade såklart 582..
hur skall jag bestycka denna motor?
har ni något info?
enligt killen jag köpte den från så sa han att den äör från gls
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
menade såklart 582..
hur skall jag bestycka denna motor?
har ni något info?
enligt killen jag köpte den från så sa han att den äör från gls
Vet bara vilken originalbestyckning det är i standard GLS 583 Rave med original luftburk. 360/380 och lågfart 40. 380 ska sitta på magnetsidan:cool:
Ska du ha den som reservmotor till din Rave 670:confused:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Vet bara vilken originalbestyckning det är i standard GLS 583 Rave med original luftburk. 360/380 och lågfart 40. 380 ska sitta på magnetsidan:cool:
Ska du ha den som reservmotor till din Rave 670:confused:
hmm, nej det är inte till min rave 670.

denna motor köpte jag billigt men jag vet inte ännu vad jag skall göra med den..
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: 536 / 582

Är man osäker om det är en 536 eller en 582 ( och det inte finns någon typskylt ) så går det lätt att se skillnaden via utseendet på topplocket.


.
det är en 582:a
och sen vet jag inte om det är orginalmotorn som han hade i gls.
 

GLS-R

Medlem
12 mar 2007
22
0
1
Falun
Tjena! Kan man ta boggieskenora från en ultra -94 och sätta på boggien i en
-89 gls och på så vis slippa kapa dom för att sätta på en 320 matta, eller blir det något som hamnar fel i boggien.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hej alla glsare!

Min bakre boggidämpare ( Öhlinare ) har glappat upp i nedre infästningen. Så de klonkar och slår när man kör fort på knöliga leder. Finns det något smart sätt att fixa detta ?

Annars tänkte jag höra med er vad ni tror om att lägga dit en dämpare från en typ enduro 01- och framåt, enligt en lista jag hittade ska måtten på min dämpare vara 365-234mm och dämparen från enduron 365-245mm.

Hur tror ni det skulle fungera?
 

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Dom hade ett boggiehjul från fabrik men slidsen ville på och nypa fast i skenorna så fabriken tog fram en sats med större hjul + en extra axel,har för mig att dom som hade 3800:an fick det åtgärdat gratis men 36:a ägarna fick kosta på det själv,själv satte jag bara större hjul o det funkade.
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hur är de egentligen ang att ta bort balataremmen helt för att få mindre skidtryck?

Vissa säger att främredämparen ska tåla det utan problem, medans vissa säger att den slits isär och att de påfrestar infästningarna väldigt mycket.
 

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
För mig började det att vibrera i chassiet speciellt på hö sida + att kedjehuset blev ganska varmt.
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Hur är de egentligen ang att ta bort balataremmen helt för att få mindre skidtryck?

Vissa säger att främredämparen ska tåla det utan problem, medans vissa säger att den slits isär och att de påfrestar infästningarna väldigt mycket.
När mina balataremmar gick av så for boggin genom mattan.....:S
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Hej alla glsare!

Min bakre boggidämpare ( Öhlinare ) har glappat upp i nedre infästningen. Så de klonkar och slår när man kör fort på knöliga leder. Finns det något smart sätt att fixa detta ?

En bild vore bra,är hålet ovalt? kan du inte borra upp å slå i en hylsa/bussning?
 

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
För mig började det att vibrera i chassiet speciellt på hö sida + att kedjehuset blev ganska varmt.
ok då kanske det är något annat fel på 3-6an:hmmmm:. Man hör ett skrapande:( ljud när man trycker fullt från stillastående, men det tystnar nästan direkt.

(det gäller ju att ha pärlan i topptrim nu när frugan bytt upp sig från indy sport gt till super touring 500)
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
En bild vore bra,är hålet ovalt? kan du inte borra upp å slå i en hylsa/bussning?
kan inte ta en bild just nu iallafall då den sitter monterad ännu. Jepp hålet är ovalt. Vi gjorde ett försök att svarva en mässingsbussning och trycka in och fyllde med kemiskmetall på den sidan där det glappat upp ( ca 1-2mm ) men de har tydligen inte hållt.

Om man ska borra så måste man isåfall arborra för att få de bra isåfall men jag är osäker på om det finns kvar nog mycket material för att få bort all ovalitet.

Jag är nästan lite sugen på att slänga i en nyare boggi istället för att försöka fixa denhär :hmmmm2:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dags att damma av GLS-tråden för säsongen!!!

I våras var jag i valet och kvalet om jag skulle sälja GLS'en, men jag valde att behålla den. Satte ut annons på Blokket, men sade att den redan var såld då det började ringa... Beslutsångest Grande XXL!

Nu då jag valt att behålla den, till mina varannanveckas-ungars stora förtjusning, så bestämde jag mig att kasta en hel näve pärlor åt den...

Tidigare har jag bytt ut 536'an mot en 643 Rave, monterat hydraulbroms från en REV på den, Öhlinare fram samt Engans och Fox i boggien.

Nu blir det steget längre... Kanske två steg längre...

Storbeställningar, mest från Ronnies, gjorda:
Attak 20 matta, 3650x380x38, delning 3.0
Wahl-bros nonslip 7T, delning 3.0
Ny sekundärfjäder Polaris Blå
SLP progressiv helix 48-42-34
Powermadd stötdämparskydd 4 st
SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL
Repsats till primärvariator
Repsats till sekundärvariator
EPI Belly Buster vikter 56 gram

Ska dessutom, som ni ser på mattlängden, göra en egen tunnelförlängning samt egen boggieförlängning.
Ska se ut ungefär såhär: (Photoshoppad bild)





Utöver det så ska styrhöjaren från min Renegade med lämpligt styre + pad monteras också.

Åsså ska jag göra ordentliga dropbrackets och höja den i baken. Ordentligt. Färdigfastnat men järngrisen.

Åsså ska jag fram med kapen och kapa upp lite egna betterboards, då hela förb-de norrbottens alla snödrivor verkar vilja fastna på mina fotsteg. Har förresten beställt halkskydd till kanterna på fotstegen också.

Var hittar man UFO-brickor förresten?? Ska köpa riktiga luftfilter också, dom glömde jag beställa från USA... :argh:

Hur ska jag hinna allt detta innan säsongen börjar??!? :hmmmm2:
Blir väl som vanligt. Man får flytta ut i garaget då man ser en snöflinga på väderprognosen... :D Det gillar min fru! INTE!

Funderade på att göra en projekttråd, men orkar nog inte hålla på med en sån. Kommer nån update här istället.

Kör försiktigt, ni som är ovana... ;)
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Är det någon här som har ett bra tips på skidor som passar "hyffsat" till en GLS 3500?

Mina börjar bli i lite risigt skick och då kunde man ju lika gärna skaffa några andra lättare/bättre skidor när man ändå håller på! inge PP för 4000kr är intressant utan några bra originalskidor från någon annan modell!

/ Henke