"GLS" , The one and only...

HasseB

Ny medlem
24 feb 2009
4
0
1
Roknäs
Hej allihopa.
Nu räcker bulten på kedjesträckaren inte till längre,
och hos Lynx ÅF hävdar man att kedjan utgått ur sortiment.
Är det verkligen så illa? Håller i skrivande stund på att harva
runt hos kedjetillverkare som tillhandahåller Triplex, men
är lite osäker på om man är så hitta rätt.

Bäst överensstämmande just nu , verkar vara en Triplex
(amerikansk standard) art.nr.06c-3 hos ramström.

Men om nu någon skulle veta av någon som säljer
såna, så hojta gärna till, är väldigt tacksam för svar.

Mvh Hasse.........Den som söker, han letar :D
 

ecke626

Medlem
28 jan 2009
8
0
1
Piteå
Hej! Jag undrar om det finns någon som har provat att montera back på sin GLS, och isåfall från vilken maskin har ni då tagit backväxeln?
Tacksam för svar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ska passa på att flytta knäleden och höjja den bak samtidigt
är det något speciellt att tänka på ?
Se till så att C-C avståndet bibehålles på 720 mm mellan fästpunkterna.

En liten fråga:
Mattstorleken står beskriven i tråden men inte kamhöjden ?
14 mm

Är det nån som vet orginalbestyckningen till 3600'a..
..utgångsläget är vid kusten ? :hmmmm2:
http://files.stenmarksmaskin.se/sprangskisser

Hej allihopa.
Nu räcker bulten på kedjesträckaren inte till längre,
och hos Lynx ÅF hävdar man att kedjan utgått ur sortiment.
Är det verkligen så illa? Håller i skrivande stund på att harva
runt hos kedjetillverkare som tillhandahåller Triplex, men
är lite osäker på om man är så hitta rätt.

Bäst överensstämmande just nu , verkar vara en Triplex
(amerikansk standard) art.nr.06c-3 hos ramström.

Men om nu någon skulle veta av någon som säljer
såna, så hojta gärna till, är väldigt tacksam för svar.

Mvh Hasse.........Den som söker, han letar :D
Jooo, det tog ett tag innan jag hittade rätt kedja för nåt år sedan,
hittade riktig kvalitets TRIPLEX för halva priset av vad LYNX handlaren ville ha.
Tyvärr kommer jag inte ihåg dimensionen :mad:
Men TUM var det !

Jag undrar om det finns någon som har provat att montera back på sin GLS, och isåfall från vilken maskin har ni då tagit backväxeln ?
Tacksam för svar.
Finns bara en som passar rakt på...
...Backen ifrån Cobra Touring ( med drev växellåda, EJ Ski-Doo ) passar, bara bulta dit.


.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
hela 14mm ;)

Då bör det ju bli en jäkla skillnad redan med ca 25mm kammar.. 345cm med 25mm kammar borde bli klockers. Då bör det inte vara några bekymmer alls med frigången eller.
Måste man ha non-slip drivhjul eller funkar orig?
Det får bli något sådant helt enkelt vid mattbyte.

Tackar 2stroke!

Hälsa till cossiehenke nästa gång du är på Fmcs ;)
 

HasseB

Ny medlem
24 feb 2009
4
0
1
Roknäs
Jag var in på laitis idag, och dom skulle kunna fixa fram en
kedja med dom specifikationer vi mätt. Frågan var bara om
jag kunde köpa mina 63 +1 kopplingslänk, eller om jag får leta
på annat håll. Deras leverantör tyckte 5 meters enheter var
en förträfflig längd.

Om jag lyckas få tag på kedja som passar postar jag specen.
Märkligt att en så väsentlig detalj tas ur sortimentet, när ungefär
allt annat mellan drag och frontbåge går att köpa (?)
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Nu behöver jag lite hjälp igen :rolleyes:

Jag har en 3500 -92 och jag har bytt till 8 kuggarsdrivhjul för att få plats med en 44as matta,
och nu undrar jag om någon vet om det får plats med en matta med 51mm kammar? :hmmmm:
jag kan inte mäta på skotern just nu.

Mvh Simon
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
Då var projektet slutfört, lynx 3600lc med rotax 643 snurra, motorbytet gick FÖR bra tror jag, enligt det jag läst här skulle det bli mycket mek för att få ihop den, men det blev det inte...motorplattan från 536:an passade klockrent, (behövde bara schimsa sek variarorn lite) sen hade jag ingen prim variator för TRA:n var skrot...men brollan hittade en p85 i sitt garage, så det blev billigt =), sen skulle ju allt viktas in samt byta fjäder i sekundären..., men jag provade köra som det var, och till min förvåning funkade allt klockrent!! växlade helt perfekt, rapp som bara den!! väldans skillnad motför när jag hademotorn i mach1:an, lynxen måste vara annars drevad tror jag, hursomhelst går den underbart kört ca 60 mil sen jag fick ihop den, det som återstår nu är ett förl. kit å en matta, sen är jag nöjd..=), justja fick svetsa lite för att få rätt vinkel för avgas systemet, lägger in lite bilder















Inte vackert...men funktionellt =)
 
Last edited:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Sv: lynx gls 3600 - Normal komp?

Hej
Hur mycket väger en lynx gls 3600 -91???

Tacksam för svar...
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
justja! funderar på 365 förlängning, behöver jag en annan boggi eller går det med den jag har?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
lite frågor för denna motor ej är bekant för mig
köpte mig en rotax 583:a och motorn är förmodligen en 90-91 kanske, för denna har ej rave ventiler. tror den har suttit i en gls.

fick den billigt så tänkte ha den i reserv.
så till frågan, fick med en pipa men ingen slutbuyrk, vilken slutburk använde man till dessa maskiner?
plus att är det olika munstycken på förgasarna på dom med rave ventiler och utan?
försökte leta orginalbestyckning.
 

ecke626

Medlem
28 jan 2009
8
0
1
Piteå
Hej! Jag går i tankar att kanske sälja min 3600. Vad kan den tänkas ligga i för kurs måntro? Den är väldigt upprustad och ser bra ut, har 345 matta.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
lite frågor för denna motor ej är bekant för mig
köpte mig en rotax 583:a och motorn är förmodligen en 90-91 kanske, för denna har ej rave ventiler. tror den har suttit i en gls.

fick den billigt så tänkte ha den i reserv.
så till frågan, fick med en pipa men ingen slutbuyrk, vilken slutburk använde man till dessa maskiner?
plus att är det olika munstycken på förgasarna på dom med rave ventiler och utan?
försökte leta orginalbestyckning.
Alla Rotax 583 har Rave ventiler. Annars heter de 582 och kan isåfall suttit i en Ski-Doo Formula+:hmmmm2: