"GLS" , The one and only...

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
:hello:Copy from the GLS forum.
Såhär gjorde jag med boggien;Jag sänkte iallafall ner boggien lite till igårkväll och fick mera skidtryck. Sitter nu ca 40mm under fotstegen bak. Flyttade även fram hålen lite för att kompensera vinkeln på bakre knäleden. Känns helt okej.



Lite sunt förnuft så löser det sig... Ta helt enkelt bort förgasarna. Märk gärna upp dom så du inte återmonterar fel.
Skruva bort koppen till flotörhuset. Sätt en snutt såsslang i inloppsmunstycket och blås samtidigt som du för läppen uppåt tills den stänger.
Om den inte stänger justerar du plåtläppen tills den stänger. Du kommer även märka om nålventilen är otät.:hmmmm2:


Tackar för infon ! :) Ska ta isär det imån och titta på det.

När man pratar om att justera plåtläppen. Är det helt enkelt att man böjer till den? Eller finns det någon justerings skruv på domdär?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tackar för infon ! :) Ska ta isär det imån och titta på det.

När man pratar om att justera plåtläppen. Är det helt enkelt att man böjer till den? Eller finns det någon justerings skruv på domdär?
:hello:precis! Böj till plåtläppens rektangulära del som trycker mot nålventilen. Nålventilen ska stänga när det nästan är fullt i förgasarna.

Passa på att rengör och kolla vilken bestyckning det är innan du plockar ihop;)
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
:hello:precis! Böj till plåtläppens rektangulära del som trycker mot nålventilen. Nålventilen ska stänga när det nästan är fullt i förgasarna.

Passa på att rengör och kolla vilken bestyckning det är innan du plockar ihop;)
Okej, men hur vet var flottören är när de är nästan fullt i förgasarna? Finns det nått mått från någonstans ?:confused:

EDIT:

Hittade ett mått i en "manual" för mikuni förgasare.

http://img261.imageshack.us/img261/9184/nivyx6.jpg
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Nu har jag tagit upp förgasarna.

Är detta en bra bestyckning tror ni? ( Det sitter öppna filter på den )

HÖGER
huvud: 400
lågfart: 35

VÄNSTER
huvud: 380
lågfart: 35

Nålventilerna tätade då när jag höll upp den gaffel liknande saken och blåste i slangstumpen, men finns det något mått så man vet att dom tätar i rätt "höjd"?

I övrigt så var trottlarna lite osynkade, kan det göra den är såhär svårstartad varm?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Nu har jag tagit upp förgasarna.

Är detta en bra bestyckning tror ni? ( Det sitter öppna filter på den )

HÖGER
huvud: 400
lågfart: 35

VÄNSTER
huvud: 380
lågfart: 35

Nålventilerna tätade då när jag höll upp den gaffel liknande saken och blåste i slangstumpen, men finns det något mått så man vet att dom tätar i rätt "höjd"?

I övrigt så var trottlarna lite osynkade, kan det göra den är såhär svårstartad varm?
Tjena! Jag har provat ställt flotörnivån på lite olika sätt. Den där gången det var barr i förgasarna. Ställde och ställde men den flödade över ändå. Till slut var jag nere på en väldigt låg bränsle nivå.

Att använda sunt bondförnuft brukar oftast räcka länge. Du har ju som sagt höjt den ganska mycket bak och det kan påverka. Man brukar märka att skotern tappar tomgången när man åker ner för branter.

En Rotax RV brukar annars vara lite småtjurig att ha igång när den är halvvarm. Jag brukar alltid starta på ungefär halv gas och ett ordentligt ryck när den är halvvarm. Missar man kan det bli problem att få igång den.

Att det sitter 35 på lågfarten bör vara lämpligt. Kolla med ÅF vad du ska ha original på huvud/main.

Har iallafall varit ute på en härlig tur idag. Hälsingerallyt gick genom skogarna i helgen och det är alltid trevligt. Man fick vårkänslor vilket kanske inte är så bra, men men.
Skotern går riktigt gott och jag måste säga att dämparna fungerar riktigt fint på min maskin:D

Den öser på duktigt upp till 140. Släpper jag sedan och ger fullt igen växlar den inte ner precis som jag vill så det blir nog nästa grej att ge sig på. Den vill inte varva upp till 7900 utan stannar på ca:7500. Progressiv helix och en hårdare fjäder borde ge ett bättre Back-Shift sådana gånger.

Det är ovant med denna snömängd vilket även ökar komforten rejält. Vi får hoppas att det håller i sig kommande vintrar. Haft mellan -15 och -20 i en månad så växthuseffekten är nog nånting kring tomatodlingen i växthuset sommartid;)

Passa på och njut av vad moder natur har att erbjuda:ciao:
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tjena! Jag har provat ställt flotörnivån på lite olika sätt. Den där gången det var barr i förgasarna. Ställde och ställde men den flödade över ändå. Till slut var jag nere på en väldigt låg bränsle nivå.

Att använda sunt bondförnuft brukar oftast räcka länge. Du har ju som sagt höjt den ganska mycket bak och det kan påverka. Man brukar märka att skotern tappar tomgången när man åker ner för branter.

En Rotax RV brukar annars vara lite småtjurig att ha igång när den är halvvarm. Jag brukar alltid starta på ungefär halv gas och ett ordentligt ryck när den är halvvarm. Missar man kan det bli problem att få igång den.

Att det sitter 35 på lågfarten bör vara lämpligt. Kolla med ÅF vad du ska ha original på huvud/main.

Har iallafall varit ute på en härlig tur idag. Hälsingerallyt gick genom skogarna i helgen och det är alltid trevligt. Man fick vårkänslor vilket kanske inte är så bra, men men.
Skotern går riktigt gott och jag måste säga att dämparna fungerar riktigt fint på min maskin:D

Den öser på duktigt upp till 140. Släpper jag sedan och ger fullt igen växlar den inte ner precis som jag vill så det blir nog nästa grej att ge sig på. Den vill inte varva upp till 7900 utan stannar på ca:7500. Progressiv helix och en hårdare fjäder borde ge ett bättre Back-Shift sådana gånger.

Det är ovant med denna snömängd vilket även ökar komforten rejält. Vi får hoppas att det håller i sig kommande vintrar. Haft mellan -15 och -20 i en månad så växthuseffekten är nog nånting kring tomatodlingen i växthuset sommartid;)

Passa på och njut av vad moder natur har att erbjuda:ciao:
Hehe låter riktigt härligt :).

Har fått ihop den nu igen efter att jag rengjort förgasarna och ställt in flotörnivån och synkat dom väldigt noga, men varmstarts problemet är kvar ännu.


Jag testade senare att skruva in luftskruvarna från 1.5 varv till 0.5 varv och då blev det bättre.

Betyder det att jag har för litet lågfartsmunstycke? Jag borde kanske gå från 35 till 40?

EDIT:

Hittade bland sprängskisserna att orginal är:

380/360 och lågfart 45

och jag har alltså nu ( öppet luftfilter )

400/380 och lågfart 35




så jag ska köpa större lågfartsmunstycke och se. Men tycker ni att jag ska börja med 40 eller 45?

EDIT: mycket frågor nu haha :D men man vill ju få skotern klar så man kan köra ordentligt.

Magnapullen tar inte förän ca 3dm ut. Väldigt irriterande.

Hur fixar jag detta?

Är det en lösning att helt enkelt kapa snöret 3dm?
 
Last edited:

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hehe låter riktigt härligt :).

Har fått ihop den nu igen efter att jag rengjort förgasarna och ställt in flotörnivån och synkat dom väldigt noga, men varmstarts problemet är kvar ännu.


Jag testade senare att skruva in luftskruvarna från 1.5 varv till 0.5 varv och då blev det bättre.

Betyder det att jag har för litet lågfartsmunstycke? Jag borde kanske gå från 35 till 40?

EDIT:

Hittade bland sprängskisserna att orginal är:

380/360 och lågfart 45

och jag har alltså nu ( öppet luftfilter )

400/380 och lågfart 35




så jag ska köpa större lågfartsmunstycke och se. Men tycker ni att jag ska börja med 40 eller 45?

EDIT: mycket frågor nu haha :D men man vill ju få skotern klar så man kan köra ordentligt.

Magnapullen tar inte förän ca 3dm ut. Väldigt irriterande.

Hur fixar jag detta?

Är det en lösning att helt enkelt kapa snöret 3dm?
Hmm! var det inte problem med att den surade? Då borde det bli sämre när du skruvar in luftskruvarna eller byter till större lågfartsmunstycken. Enklaste sättet är att läsa av tändstiften vid lugn respektive hård körning. Är alltid lite svårt med bestyckning när det sitter "pudersockor":(

Du borde nog skaffa ett längre startsnöre alternativt korta lite om du har så pass så det räcker för att den ska klicka i tidigare.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hmm! var det inte problem med att den surade? Då borde det bli sämre när du skruvar in luftskruvarna eller byter till större lågfartsmunstycken. Enklaste sättet är att läsa av tändstiften vid lugn respektive hård körning. Är alltid lite svårt med bestyckning när det sitter "pudersockor":(

Du borde nog skaffa ett längre startsnöre alternativt korta lite om du har så pass så det räcker för att den ska klicka i tidigare.
Jo några gånger då den riktigt krånglat så har jag tagit upp stiften och då har dom vart blöta. Men jag vet inte om de då varit två olika fel eller någonting, t.ex att den flödat över till och från. För de är bättre nu med luftskruven mer inskruvad.

Lågfartsmunstyckena borde väl inte visa sig så mycket på tändstiften tycker jag?

Jag ska testa korta ner linan då och se om de funkar :). Och så ska jag testa byta till större lågfartsmunstycken. De kan ju som inte hända så mycket mer än att de blir värre, om felet inte ligger där.
 
D

Daweasel

Och nu ett bryderi. Jag konstaterar att min 2-stroke preppade GLS läcker kylvätska. Nu är det svårt att se exakt var det läcker men jag misstänker att det är vattenpumpen, nu till min fråga, kan jag köpa en packningssats där jag åtgärdar alla misstänkta ställen där det kan läcka?
 
D

Daweasel

ELLER så fixar man till det genom att dra åt en slangklämma...:hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Och nu ett bryderi. Jag konstaterar att min 2-stroke preppade GLS läcker kylvätska. Nu är det svårt att se exakt var det läcker men jag misstänker att det är vattenpumpen, nu till min fråga, kan jag köpa en packningssats där jag åtgärdar alla misstänkta ställen där det kan läcka?
ELLER så fixar man till det genom att dra åt en slangklämma...:hmmmm2:
;) Nu får du nog förklara lite närmare vad som egentligen hänt ! ;)


.
 
D

Daweasel

Ja du, det ligger i min natur att tro att allt totalhavererat vid minsta lilla fel, nu räckte det att dra åt en slangklämma, men jag bytte ut en slang också då jag gillar att överarbeta saker!
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: RAVE inställning...

:)

Efter att man gått igenom RAVE giljotinerna/(ventilen) och allt löper som det skall så skall man skruva in den RÖDA juster skruven till botten läget för att sedan skruva ut den försiktigt till det 1'a "Clicket" du känner/hör.

På detta sätt skall RAVE skruvarna alltid ställas in, oavsett märke och modell på skotern utom då maskinen skall köras på mycket mycket hög höjd !
Detta gäller alltså även min Enduro?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jag håller ännu på och försöker lista ut varför min är så svårstartad varm. Har bytt lågfartsmunstycken nu men de är samma skit.

Men sen ser jag att någonting är bortmonterat eller flyttat. I bak kant på motorn på höger sida långt ner så finns det 2st typ m6 eller m8 bulthål och med kanske 5cm mellan med nån urgröpning mellan bulthålen. Och där ser man att de suttit monterat något( det är "rent" där ).

Kan det vara CDIn som är flyttad?

Den är monterad under/framför oljetanken nu, alltså högre upp än den "tomma platsen", och där borde den bli varmare. Och sen är det dragen en jordkabel från magnapullkåpan som ser ut att gå upp till CDIn. kan ju vara kass jordning där..


Sen är soppa pumpen monderad "under" anslutningen till vacumslangen i motorn, kan de göra så att den blir svårstartad? och vacumslangen är nån vanlig slang som liknar en soppaslang, borde inte den vara armerad ?
 

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
Hur du lägger in bilder står här : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20329


Din bakre boggi dämpare är förmodligen av ENGAN fabrikat då de hade gasbehållaren ansluten via slang, dock med ommålad fjäder då ENGAN fjädrar skall vara vita original.

.
rasslet :

Du har en KYB ( Lynx original ) dämpare som främre boggi dämpare
Du har en ENGAN bakre boggi dämpare.


.
hur ska man ställa in dämparna hårt eller mjukt
tycker den är för hård, engansdämparen verkar vara skruvad i botten och den främre på näst hårdaste

ska jag justera in mjuk både fram och bak eller:confused:
kör mest på gropiga leder

är det enklast att ta lös dämparen när man justerar engansdämparen verkar trångt att komma åt annars

(har smörjt boggien idag och såg att det satt nipplar på alla rörliga axlar så då slapp man ju fixa det:rolleyes:)


har kollat upp dämparna och det blir renovering, ska passa på att flytta knäleden och höjja den bak samtidigt
är det något speciellt att tänka på?
 
Last edited:

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
En liten fråga:
Mattstorleken står beskriven i tråden men inte kamhöjden?
Någon som har koll på det?
Gäller en 3500 -90 (är väll samma på alla GLS?)

mvh/ Henke
 
Last edited: