"GLS" , The one and only...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej! Jag skulle vilja kolla om dessa framdämpare passar på min skoter. Jag har en Lynx Gls 3500 - 93.

Och jag skulle vilja montera dämpare som finns i denna annons. http://www.blocket.se/vi/16377121.htm?ca=3_s&last=1

Jag vill inte ha några, de borde passa, eller liknande svar. Vet ni dock, SKRIV!

Japp, dom "passar". Däremot är det lite trångt för gasbehållaren, den tar i bukplasten vid tunga nerslag. Man kan dock montera dom upp och ner, det har jag gjort på min. Öhlinare kan jobba vilken väg som helst. Gasbehållarna blir dock lite mer utsatta för stubbar och stenar, men inte så mycket. Eller så kan man ha dom "rätt" väg och öppna ett par lämpliga hål i bukplasten och popnita/limma dit tex en bit kraftigare presenningsduk så att dom kan röra sig fritt. Eller så struntar man helt enkelt i det och låter dom ta i...
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Tack så mycket! :) hur menar du, efter man kapat upp hål i bukplasten, skall man så sätta dit presenning? eller var det ett annat alternativ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack så mycket! :) hur menar du, efter man kapat upp hål i bukplasten, skall man så sätta dit presenning? eller var det ett annat alternativ?
Jag menar att man inte gärna vill ha öppet för snösprut in i buken, framförallt inte på variatorsidan... Täta hålet med en bit kraftig duk som man gör en liten "påse" av så att dämparen ryms vid fullt nedslag.

Hoppas jag förklarat någorlunda tydligt...:hmmmm:
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Nu försår jag (i) tack! Men du är altså helt säker på att de kan vara uppochner, låter lite mystikst :hmmmm: har du möjligtvis någon bild?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Notna 91


Det rätta sättet att montera Öhlinare på GLS & (Cobra Med stål chassie ) är att montera dem med gas behållaren neråt.

Bulten de sitter fast med är : M10

.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Höj!
Nu e de som så att jag höjt min Lynx 3800 GLS rave i bakkant , men får en knepig vinkel längst fram i boggien.. De är bara dom bakre hjulen som rör vid mattan, resten pekar rakt upp i vädret:beer:. Jag funderar på att sänka ner boggien i framkant också, så att slidesen å alltihop kommer längre ner, det borde väll avhjälpa problemet?
Svar uppskattas!

Mvh Jonas
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena!
Snart vinter igen och dags att se över maskinen inför kommande äventyr.

Har köpt variatorbestyckning enligt 2strokes rekomendationer; Polaris blå serie fjäder och Polaris 10A 55 grams vikter. Grejerna såg väldigt trevlig ut och förhoppningsvis kommer det bli en helt annan maskin efter bytet.
Priset för grejerna var helt okey.
Ser verkligen fram emot vintern:rock:/Erske
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Halo!
Det är höst och snart snö och jag har precis som erski börjat fundera på vad man denna säsong ska spendera sina slantar på. Det är primären som ligger i röret för mig och kikar efter en ny sådan.

Vad kostade grejorna ersketi?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena!

Jag har som sagt börjat lite smått. Bytte ut A2 48 gram mot A10 55 gram och från gul till blå fjäder Polaris original. Kostade 722:- men betalade 700:-:D.
Drog igång den igår. Startade på primern. Drar på strax över 4000 rpm kall enligt varvräknaren. Det blir lite rökigt inne i boden med andningssvårigheter. Tror inte det blir några fler större ingrepp innan snön kommer. Sedan köpet våren/försommaren 2007 har det blivit ny BRP 345 + förlängning och ändrad geometri, nya lager på drivaxel + transmission + ny spännare, ny kolv + cylinder + packbox på magnet sidan, nya vikter + fjäder i primären, bättre begagnad Polaris XC 600 sekundär & ny bränslepump från en bigpipe + ombestyckade förgasare mm. Har under lång tid drömt om en fräsch GLS 3600 el. 3800 sedan skotertidningarna på 80-90 talet och denna dröm är nu faktiskt sann:) Hörs på forumet eller syns på leden! /Erske
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Ska bli spännande att höra hur din maskin rullar efter detta. Jag säljer aldrig min maskin. Den blir kvar tills den rasar. Har bytt så mycket så det är sjukligt. Det som inte är åtgärdat är faktiskt primärvariatorn. Det ska fixas i vinter. Funderar nu på att beställa grejorna från USA, inbillar mig att det då blir en liten slant billigare. Måste bara klara ut vad det är för grejor som passar samt hitta någon välvillig affär. HAr ni några tips så tas dem emot.

Funderar även på lite lackjobb och king&queen dyna. Slet av bakre stötfångaren för 2 år sedan med ren råstyrka. Skotern skulle lyftas då kedjan gått i bitar. Så nu är jag utan. Kanske mer praktiskt med en sådan dyna och ryggstöd. Får se om det dyker upp något.

Först och främst är det primärvariatorn för min del.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Säsongen 08/09 i antågande...

Tjena!
Har varit å köpt variatorbestyckning enligt 2strokes rekomendationer.
Polaris BLÅ primärfjäder och Polaris 10A 55 grams vikter.
Förhoppningsvis kommer det bli en helt annan maskin efter bytet.
Priset för grejerna var helt okey.
Ser verkligen fram emot vintern :rock: /Erske
Tjena!
Jag har nu Bytt ut ( Comet ) A2 48 gram mot ( Polaris ) A10 55 gram och från ( Comet ) GUL till ( Polaris ) BLÅ primärfjäder.

Drog igång den igår.
Tillslag på strax över 4000 rpm kall enligt varvräknaren.
Tror inte det blir några fler större ingrepp innan snön kommer.
Sedan köpet våren/försommaren 2007 har det blivit ny BRP 345 + förlängning och ändrad geometri, nya lager på drivaxel + transmission + ny spännare, ny kolv + cylinder + packbox på magnet sidan, nya vikter + fjäder i primären, bättre begagnad Polaris XC 600 sekundär & ny bränslepump från en bigpipe + ombestyckade förgasare mm.

Har under lång tid drömt om en fräsch GLS 3600 el. 3800 sedan skotertidningarna på 80-90 talet och denna dröm är nu faktiskt sann :) Hörs på forumet eller syns på leden! / Erske
:hello: Härligt !

Man skall skruva på sommaren/hösten och KÖRA på vintern !

Vad för vinkel/vinklar på Helixen som sitter i den dära XC-600 sekundären ?

.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bönpall för frugan...

Jag säljer aldrig min GLS maskin.
Den blir kvar tills den rasar. Har bytt så mycket på den.
Det som inte är åtgärdat är faktiskt primärvariatorn.
Det ska fixas i vinter.
Funderar nu på att beställa grejorna från USA, inbillar mig att det då blir en liten slant billigare.
Måste bara klara ut vad det är för grejor som passar samt hitta någon välvillig affär.
Har ni några tips så tas dem emot.

Funderar även på lite lackjobb och King&Queen dyna.
Kanske maskinen skulle bli mera praktiskt med en sådan dyna och ryggstöd.
Får se om det dyker upp något.

Först och främst är det primärvariatorn för min del.

:D Nej, Har man en gång fått den sk. GLS sjukan så är den väldigt svår att bli av med ! :D
...men vad gör det då det är sååå roligt.

Då du har en 3600 så glöm inte att du måste köpa en variator med negativ offset ! Detta för att variatorerna skall linjera på rätt sätt i förhållande till varanndra.

King&Queen/2up dyna finns inte enligt LYNX själva till GLS modellerna !!
Dock så passar King&Queen/2up dynan ifrån ex vis tidiga Lynx Ranger rakt på och funkar kalas bra.



.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Sv: Säsongen 08/09 i antågande...

:hello: Härligt !

Man skall skruva på sommaren/hösten och KÖRA på vintern !

Vad för vinkel/vinklar på Helixen som sitter i den dära XC-600 sekundären ?

.
Japp, det är bara fördelar. Varmt och skönt;)

Jag har inte kollat vad som satt i den. Rak 36 är väl standard även i dom.

Nu blev det med andra ord mera att göra före vintern:bawling:

Det har blivit ett antal timmar skruvning totalt så det gör väl detsamma om det blir några fler.

Om jag köper 42/36 progressiv helix, ska det då också vara en Polaris sekundär fjäder? (blå serie)

I vilken Polaris maskin satt det blå primär fjäder som standard?
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Då du har en 3600 så glöm inte att du måste köpa en variator med negativ offset !
Om jag har förtstått offset rätt så är det hur variatorn är positionerad horisontalt längs vevaxeln. Dvs man kan shimsa för att göra den positiv, neutral eller negativ. Frågan är då om dessa shims går att lägga till utan att plocka lös korset vilket då det hela mycket enkelt. Har nys på en variator till polaris 700xc 2001 eller 2002 till ett bra pris och låga mil, utan fjäder men med 10-62 vikter. Har dock inte hittat hur variatorn är i offset. Vad jag har förstått så är de flesta moderna polaris neutral i offset. Kan det stämma?
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Jaha, så var det med det. Tackar för svaret, blir lite svårare att hitta begagnat då man inte vet vilka maskiner som har negativ offset.
Du får försöka ta reda på hur mycket´det skiljer:confused:
Motorfästet går att justera under motorn om det inte handlar om centimetrar. Går säkert att modefiera det (fräsa nya justeringsspår) isåfall. Kolla isåfall att det finns tillräckligt med rum för ljuddämpare, luftburk mm.
2stroke verkar vara på semester:confused: Hur mycket kostar XC 700 variatorn då?