"GLS" , The one and only...

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Jaha, det blev ett lager med excentrisk låsning. Det lager som motsvarade detta
ä: YET 205-100-2F för er som funderar på att byta. Vad jag ser är detta bygger lite mer än icke excentrisk, men rondell om det behövs i så fall. Mitt lager fanns iaf inte i Sverige och jag har inte tid att vänta mer. Irriterande att man inte får rätt när man ändå går till ÅF. :hmmmm:
Är det detta lager (YET 205-100-2F) som ska sitta på den nerdre drivaxeln (den med drivhjulen) på variator sidan ??
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Är det detta lager (YET 205-100-2F) som ska sitta på den nerdre drivaxeln (den med drivhjulen) på variator sidan ??
Nej det är det icke. Det lagret är 25mm (YET 205-100-2F är 25,4mm) om jag nu inte helt missminner mig, men det tror jag inte. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men är i övrigt likt ovanstående lager.
 
Last edited:

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Detta fungerar på Rotax 503:
Det finns ett smalt rundstål (specialverktyg i verktygsats) som låser vevaxeln genom vehusnippeln. Dvs vevaxeln har en urborrning. Rimligtivs borde 536 ha motsvarande, men jag blir osäker. Tog min maskin till skoterhandlaren då jag inte var nöjd med utväxlingen. De bytte då allt under tiden jag väntade. Kommer inte ihåg hur de låste vevaxeln. Har inte haft behov av detta förns nudå då, behöver snygga till min variator med.

Att tänka på vid demontering är att variatorerna bör balanseras. Detta för att undvika ramlagerhaveri. Jag är osäker hur viktigt detta är, några hävdar att variatorerna inte är balanserade från fabrik ändå. Så om du ändå tänkta dela den kanske det är ide att lämna till någon kunnig att renovera? Bara en tanke som gärna får kryddas med andras åsikter.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag konstaterar efter att tagit väck det yttre locket att den trearmade grunkan (kan inte benämning) sitter gängad på motoraxeln, saken innanför som skall vara rörlig (ska väl röra sig inåt ?) är stum som synden.
Hur mycket våld vågar jag använda för att rubba den ?

Skall jag gänga av hela paketet ?
I så fall, hur håller jag emot motorn?

Behöver jag ta ur motorn?
Jag har (vilket gud förbjuder) sprayat WD40 bara för att kunna rubba den rörliga skivan, det går om man småknackar med plastklubba inåt och även att få den utåt om man bänder med en träbit.
Men trögt går det så jag vill ha av hela rasket och putsa upp axeln så det löper lätt å fint.
Men om man ska gänga av korset måste man ju hålla i vevaxeln, när jag mekat med motorsågar har jag låst kolven med ett verktyg man gängar ner i tändstifthålet.
Är det nåt sånt tro ?

Sitter det någon bussning mellan den rörliga delen på variatorn och variatoraxeln som det är lämpligt att byta ut ?

Och ja, jag lovar att fetta av allt FETT med startgas innan jag återmonterar !

MVH ErikW


* Den trearmade grunkan kallas/heter : korset

* Saken innanför som skall kunna vara rörlig kallas/heter :
Den yttre variator skivan , Det är den som skall kunna glida efter den tjocka axeln som är under/innanför variatorremmen

*Borde inte vara helt/totalt stum då du plockat bort variatorfjädern och locket... :hmmmm:
Plocka bort fjädern och alla 3 vikterna med tillhörande delar.
Skruva tillbaka locket med de 6 skruvarna så att variatorn är tom på grejer så att säga.
Det du nu gjort är att du har skapat en ytterliggare lagring ( tunna axeln )för variatorn att glida på vilket leder till mindre risk för brytning/byrålådeeffekt
Spruta sedan på ett Teflon medel eller PTFE medel på stora bussningen OBS !!! Medlet du hittar skall/får inte vara olje baserat !!!
Oljan kan få fiberbussningen att jäsa/separera

Knacka med plastklubba med små lätta slag i närheten av centrum av locket sammtidigt som du snurrar på variatorn/motorn,
den rörliga skivan bör nu släppa så att du får den att röra på sig inåt....
Fortsätt nu som jag tidigare förklarat med att hitta stället/platsen där det nyper och gör sedan som jag tidigare beskivit.

* Om du inte får ovanstående att funka så skall du ta av variatorn ifrån motorn med en speciell variatoravdragare.
Det räcker oftast med att hålla i variatorn med händerna då du har en riktig avdragare.
Du skall inte låsa motorn/vevaxeln med verktyg genom tändstifshålet !
risk för skador på kolv samt att vevslängarna vrider sig i förhållande till varann.

* Nej du skall inte ta ur motorn ur skotern.

* Om du i alla fall bestämmer dig för att gänga lös korset så skall detta göras i bänk med rätt verktyg !
Variatorn är tillverkad i Aluminum och tål inte att man inte använder rätt verktyg till den då den blir skev/stukad som inte är reparerbart !!

När du vrider isär korset ifrån den inre fasta axeln så håll reda på brickorna som sitter innanför korset samt även deras inbördes lägen = Mycket viktigt då de styr två olika mått i variatorn.

Det sitter 2 olika bussningar i primärvariatorn.
Lilla bussningen sitter i locket och den stora bussningen sitter i den rörliga skivans centrum.
Bussningarna kan ha fått så mycket stryk att de måste bytas men då jag vet att din variator inte har gått nå många mil så tror jag inte att det behövs.

....få se nu, tror inte jag glömmt något nu.


Hoppas du blev lite klokare ! ;)



.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Försöker sammanfatta lite vad som sagts angående Primärvariatorn.
Det verkar som att skillnaden mellan Comet108C/EXP, Articat Cat primär och Polaris primärvariator är noll och inget? Vad gäller vikter och fjädrar verkar de vara helt överförbara? Anledning till att jag tar upp detta är att det inte är dumt om man kan bredda reservdelsbasen. Åtminstone jag själv kommer att få renovera min enhet snart och det kanske är billigare att istället satsa på en nyare. Så hur är det med detta? Kan jag ta en Polaris primär byta vikter osv och le åt mitt köp? Eller blir det misär som allt annat:hmmmm:
Och i så fall vilka årsmodeller, koner osv.

Passar tex en POLARIS Primär från 2005 XC 600?

2stroke har lämnat detta tips tidigare i tråden riktat mot GLS 3800:
Primär variator :

* Polaris "Blå" fjäder ( Polaris art Nr: 7041080 )
* Polaris 10A 55 gram ( Polaris art Nr: 1321589 )
detta skulle ge ett tillslags varv på ca 3800 rpm vilket räcker gott och väl till 583'an

Sekundär variator :

* En progresiv helix med 40-36 i grader, finns ett otal olika fabrikat att välja på.
* Polaris "Blå" sek fjäder ( Polaris art Nr: 7041296 )
Fick ett pris på en std 34 graders POLARIS HELIX hos lokala åtf. 1200 kronor, lite väl saftigt. Vilka andra fabrikat finns det?
 
Last edited:

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Hej!

Kan du utveckla lite din åsikt 2stroke eller någon annan om varför bombardiers primär och polaris sekundär inte trivs ihop. Tror tyvärr den kombinationen sitter på min 3 6:a och jag har ingen annan 36:a att jämföra med
Vet någon om det blir samma cc avstånd mellan variatorerna med denna kombination?
Jag har lyckats spränga min tidigare rem (vet ej vad det var för typ tidigare) och nu monterat en 1108 och jag har ett tillslagsvarv som är mycket lägre och den vill dra lite på tomgång.
Remmen ligger fint i sekundären tycker jag, underkant övre kylribbor på remen är i jämnhöjd med skivorna på variatorn. Men troligen så är det något fel med endera cc avståndet eller sidoförskjutningen. Den växlade väll inte klockrent förut heller men gick bättre och hade ett ungefärligt inkopplingsvarvtal på 4000. nu drar den lite och kopplar ordentligt in vid 3000 varv ca.
Någon som har en fungerande bombardier/polariskombination och vet vad dom har för rem samt gärna ett cc avstånd på variatorerna samt ev. ett offsetvärde vid linjering.

tacksam för åsikter och tips
Lynxx
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Variator trubbel...

Hej!

Kan du utveckla lite din åsikt 2stroke eller någon annan om varför bombardiers primär och polaris sekundär inte trivs ihop.
Tror tyvärr den kombinationen sitter på min 3 6:a och jag har ingen annan 36:a att jämföra med
Vet någon om det blir samma cc avstånd mellan variatorerna med denna kombination?
Jag har lyckats spränga min tidigare rem (vet ej vad det var för typ tidigare) och nu monterat en 1108 och jag har ett tillslagsvarv som är mycket lägre och den vill dra lite på tomgång.
Remmen ligger fint i sekundären tycker jag, underkant övre kylribbor på remen är i jämnhöjd med skivorna på variatorn.
Men troligen så är det något fel med endera cc avståndet eller sidoförskjutningen.
Någon som har en fungerande bombardier/polariskombination och vet vad dom har för rem samt gärna ett cc avstånd på variatorerna samt ev. ett offsetvärde vid linjering.

// Lynxx
:ciao: Hej .

Ta och fota din kombination och lägg in här i tråden, så skall vi nog lösa vad det är du har i din maskin.

Jaa, så länge diametern vid Max resp Min utväxlingar är desamma så bör du ha samma C-C mått som innan.

Denna ev. kombination av variatorer har EJ levererats ifrån Fabrik mig veterligen så något exakt svar går ej att ge.

Du skall justera sekundärvariatorns rem läge genom att hissa upp maskinen i häcken och starta densamma.
När remmen ligger rätt i sekundären så driver mattan precis och du skall med handen kunna stanna mattan, när du släpper mattan med handen skall den ånyo börja snurra.
Dessa 2 VIDEO snuttar ( ca 2,5 Mb var ) visar tydligt hur det skall vara :

1100-1200 Rpm
http://www.dootalk.net/gallery/albums/album1643/MVI_0957.avi

1500-1600 Rpm
http://www.dootalk.net/gallery/albums/album1353/belt_deflection.avi


Vad gäller sidoförskjutning så tycker jag inte det är det viktiga då jag föredrar en helt fritt flytande sekundärvariator på axeln.
Det viktiga är enligt mig att variatorerna står rätt i förhållande till varandra i det horisontella och lodräta planet.


.
 
Last edited:

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
hmmm, bilder var det ja. Jag får inte lägga upp några bifogade filer :hmmmm2: Men det kanske finns någon snäll moderator någon stans som kan fixa det åt mig.:hello:
Primären är en rotax i alla fall för det står det på den men bilder kommer strax förhoppningsvis

MVH
Lynxx
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
hmmm, bilder var det ja.
Jag får inte lägga upp några bifogade filer :hmmmm2:
Primären är en rotax i alla fall för det står det på den,
men bilder kommer strax förhoppningsvis

MVH
Lynxx
I denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6368
står det hur du lägger upp bilder här på Forumet.

Står det ROTAX på Primärvariatorn så är det nog en TRA variator du har.


.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Hej alla!
Det är ju mörkt nu men här kommer några bilder ska försöka fixa bättre imorrn om det inte går att se vad det är för variatorer.







MVH
Lynxx
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Du har följande kombination :
* Primär = TRA
* Sekundär : Polaris

Primären ser definitivt ut att ha varit med ett tag och skulle nog behövas plockas isär och rengöras grundligt för kontroll om och vad som behöver bytas osv.

Dock så rekomenderar jag som tidigare nämts i tråden att försöka att fixa/para ihop en annan kombination av variatorer om du skall få det att fungera bra.



.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Hej!

Jo rengörning ska göras och mäta centrum centrum sedan får jag se hur det blir.:hmmmm: Jag ska försöka få dom att samsas hyffsat i alla fall för en ny comet kostar ju en del men å andra sidan så kostar det ju å renovera primären.:hmmmm: Å skramlar lite gör den ju.:(
Men tack för info 2stroke å är det någon annan som har denna kombination å lyckats fått det å funka acceptabelt för dom så hojta gärna till med mått å remtyp.

MVH
Lynxx
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Variator system...

Lynxx

Ta isär TRA variatorn och kolla noga igenom vad som sitter i den så skall vi se vad som går att göra/använda.
( TRA systemet är överlägset övriga variatorsystem, MEN mycket dyrare att hålla på med ! )

Jag har för mig att det var någon annan i denna tråd som hade
TRA sekundär och skulle byta tillbaka till Polaris sekundär då han hade en Comet primär....
Läs igenom tråden så hittar du det nog.
Varför inte köpa hans variatoraxel och variator :rolleyes: , Då blir det lättare att få till din maskin.


.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Mjo, ska rengöras å mätas å så ska jag prova lite olika remar. Har en gammal bombardierrem liggande som ska provas bland annat men har en bil som ska igenom nålsögat=besiktning. Men återkommer när jag rivit primären å mätat å provat.
Tack för tips

MVH
Lynxx
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Mjo, ska rengöras å mätas å så ska jag prova lite olika remar. Har en gammal bombardierrem liggande som ska provas bland annat men har en bil som ska igenom nålsögat=besiktning. Men återkommer när jag rivit primären å mätat å provat.
Tack för tips

MVH
Lynxx
Tjena!

Har du mätt om cc avståndet är 269mm?

Jag har haft tankar på att skaffa en TRA till min men blev avrådd eftersom kombinationen mot Polaris sekundär inte funkar:eviltongue:

Köpte en nyare Polaris sekundär istället.

Jag var mest ute efter att ändra ramperna (clicka om) för att styra varvtalet.

Har din maskin fungerat bra med TRA förut innan du bytte rem:hmmmm2:
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Tjena!

Har du mätt om cc avståndet är 269mm?

Jag har haft tankar på att skaffa en TRA till min men blev avrådd eftersom kombinationen mot Polaris sekundär inte funkar:eviltongue:

Köpte en nyare Polaris sekundär istället.

Jag var mest ute efter att ändra ramperna (clicka om) för att styra varvtalet.

Har din maskin fungerat bra med TRA förut innan du bytte rem:hmmmm2:

Hej alla!

Har inte riktigt hunnit med pga bilen å nu fick jag flera tvåor men hur som så åter till 3:6:an.

Den gick inte bra tidigare men bättre än nu. Måttet centrum centrum var 265mm plus minus 1mm. Så där har jag nog ett fel.
Frågor:
Vad är det för diameter på en cometprimärvariator, någon som vet? (Gärna ytterdiameter(total) och innerdiameter (där stigningen börjar liksom.) samt gärna det vinkelräta måttet imellan dom två diametrarna)

Stämmer det att stigningsvinkeln på skivorna blir lite fel mellan TRA:n och Polaris sekundären? Har för mig jag läst det någon stans men inte hittat igen det.

Fungerade din Rotax sekundär bra och vill du sälja den med axel?

Har inte hunnit riva TRA:n än men ska försöka klämma in det imellan bilskruvandet.

Kör så det ryk...:D
Lynxx
 
Last edited:

auzcar

Aktiv medlem
24 feb 2007
62
0
6
Umeå
frans.webb.se
Jag postade den här frågan i en annan del av forumet men vart dirigerad hit så jag gör ett nytt försök...

Jag har en GLS 3300 som jag har byggt om med ny boggie, längre matta, 583 RAVE mm (bild: http://hem.passagen.se/auzcar/P1294825.JPG). Jag har sett att det finns folk som har bitt huv på GLS-modellerna bland annat en kille på blocket som bytt till en ranger king huv
(bild: http://www.blocket.se/vi/15583632.htm?ca=2_s), är det nån som vet av nån huv som passar direkt eller måste man byta balja också??

Tack på förhand // Oskar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har en GLS 3300 som jag har byggt om med ny boggie, längre matta, 583 RAVE motor mm
(bild: http://hem.passagen.se/auzcar/P1294825.JPG).
Jag har sett att det finns folk som har bytt huv på GLS-modellerna bland annat denna :



Är det nån som vet av nån huv som passar direkt eller måste man byta balja också ??

Tack på förhand // Oskar

Den 1'a generationens RANGER huvar passar direkt på GLS modellerna.
Dock så måste kylluftsutblåset på insidan av huven kapas bort.

På bilden ovan är det den 2'a generationens RANGER huv och det ser då ut som att den också borde passa rakt på ( Vet dock inte helt 100 :hmmmm: )




.