"GLS" , The one and only...

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Vet ni om det skulle passa med en firecat matta på min gls 3500?
eftersom den bara är 5 cm kortare så borde det ju gå och få på den, det blir juh bara ca 2,5 cm kortare på mattspännarna.
men tror ni det gör nått om den bara är 34 cm bred? borde väll gå om man flyttar in vändhjulen eller?
Mvh Simon
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Vet ni om det skulle passa med en firecat matta på min gls 3500?
Huvudsaken du har std. delning: 2.54´dvs alla moderna maskiner.
Vad gäller längden är jag osäker, du har ju viss justering med spännbultarna. Om det går in kan jag inte svara på. Prova skruva ut bultarna och se. Tycker det verkar som en märklig längd. Har inte hört tala om den, 3350? Vilken årsmodell var det på Firecaten, har begränsade kunskaper om AC och dess mattkonfigurationer.

Bredden är ju än mer märklig. Där måste du flytta in de yttre hjulen längst bak några centimeter, blir osäker även här då det är möjligt att det blir för trångt utvändigt mot boggin. Invändig placering kanske?
Glöm inte heller övre vändhjulen, kolla så du inte måste flytta dem.

Jag har en orginalmatta som är i hyffsat skick om du vill slippa bråket med att modda till denna märkliga matta.

Lycka till och håll oss underrättade;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Men nu ska jag köpa nytt, men jag velar mellan en....
Lynx Adventure 800 ( 2005 )
eller
Lynx Ranger Mountain ( 2004 )
Har läst så mycket konstigt om 05'an så jag vet inte, kanske blir bättre med en 04'a.
Någon av kanske har något råd ?
Det beror på vad för typ av körning du skall ha den till...

LYNX Adventuren 800 HO, är en ren X-ross over/hybrid maskin och som sådan fungerar den ypperligt ( Den blev bla. utsedd till 2005 års Hybrid maskin av tidningen SnowRider )

LYNX Ranger Mountain 800 HO, var ett försök av Lynx att göra en renodlad lösssnömaskin typ Summit osv, men det slog inte så väl ut vad jag vet.

Mao. Kör du mycket mycket lössnö köp en Ranger, och
kör du mera typ knöliga leder och lite lössnö så köp Adventuren

- - - - - - -

Några större skillnader mellan Adventure 800 och Ranger Mountain 800 :

Adventure har bredare spårvidd än Ranger
Adventure har bättre dämpare runt om än Ranger
Adventure : 32 mm kammar
Ranger : 50 mm kammar
Ranger har tillbakaflyttad och sänkt boggie jämfört med Adventuren
Ranger har en mycket bättre förgasaruppsättning jämfört med Adventuren.


:aetsch: Men nu måste vi över över till GLS igen.... :aetsch:


.
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
okej, ne jag har inte hittat nån speciell matta utan jag tänkte mer bara om det skulle passa.
Dom är 325*34*36 tror jag, eller kamhöjden varierar juh men annars så.
Jo jag tänkte isåfall flytta in alla boggiehjul innanför skenorna.
Är inte sugen på en original pga den låga kamhöjden...
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Sök då efter en 3450 * 380 * 25. Torde finnas endel av dessa. Eller kontrollera om det passar, med lite jobb fungerar det nog.
 
Last edited:

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Jag trodde att det var attack vinkeln mot snön som gjorde mycket av hur bra en maskin tar sig fram, sportmaskiner med starka fjädrar i boggin går ju skit för det blir som en vägg då attack vinkeln fram blir för stark.

Det som är fint med att ta en matta från tex en femnia är att allt passar bara kapa bort en cm från varje sida, men allt kanske passar från en 38 bredd matta också? Men en 35 bredd matta då får man nog bygga om en hel del i boggin.

Jag ringde på en adventure så det blir nog en sådan, sen är det nog bara börja ställa in grejerna.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag trodde att det var attack vinkeln mot snön som gjorde mycket av hur bra en maskin tar sig fram, sportmaskiner med starka fjädrar i boggin går ju skit för det blir som en vägg då attack vinkeln fram blir för stark..osv
Ja det stämmer absolut, men det är ju inte hela mattan som är en "attackvinkel" ,utan enbart den biten mellan drivhjulen o böjningen vid boggiskenans framdel. Resten ska agera bäryta och för att få drivkraft.

Vinkeln ska vara bra redan som orginal på 3300:an eftersom den fick bra betyg i skotertidningarnas lössnötester redan åren 88/89. Mattans bredd ansågs även den förbättra lössnöegenskaperna. :rock:
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Jo men som du kanske såg på bilden så har jag höjt min ganska kraftigt med lidande lössnö egenskaper som följd(den låga kam höjden och kraftiga vinkeln gjorde att den bara spann), men sen jag släppte spänningen på främre fjädern blev den bättre. Men helt nöjd är jag inte, en matta med 23mm kammar skulle vara optimalt tror jag.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Det beror på vad för typ av körning du skall ha den till...

LYNX Adventuren 800 HO, är en ren X-ross over/hybrid maskin och som sådan fungerar den ypperligt ( Den blev bla. utsedd till 2005 års Hybrid maskin av tidningen SnowRider )

LYNX Ranger Mountain 800 HO, var ett försök av Lynx att göra en renodlad lösssnömaskin typ Summit osv, men det slog inte så väl ut vad jag vet.

Mao. Kör du mycket mycket lössnö köp en Ranger, och
kör du mera typ knöliga leder och lite lössnö så köp Adventuren

- - - - - - -

Några större skillnader mellan Adventure 800 och Ranger Mountain 800 :

Adventure har bredare spårvidd än Ranger
Adventure har bättre dämpare runt om än Ranger
Adventure : 32 mm kammar
Ranger : 50 mm kammar
Ranger har tillbakaflyttad och sänkt boggie jämfört med Adventuren
Ranger har en mycket bättre förgasaruppsättning jämfört med Adventuren.


:aetsch: Men nu måste vi över över till GLS igen.... :aetsch:


.
Var det inte nå trubbel med styrboxen på Adventure? Verkar vara många som haft problem med att få dom att gå riktigt bra.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lite Off Topic igen...

Var det inte nå trubbel med styrboxen på Adventure ?
Verkar vara många som haft problem med att få dom att gå riktigt bra.
Adventure'ns problem jämfört med Ranger Mountain's ligger till 95% i förgasaruppsättningen resten är bara finlir. ;)

:rock: Å nu raskt över till GLS igen....


.
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Nu har jag hittat en firecat matta till rätt pris, och är rätt sugen på att köpa den. och jag undrar om nån vet hur delningen är på dom? och äre standard på min gls 3500?
Mvh Simon
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Nu har jag hittat en firecat matta till rätt pris, och är rätt sugen på att köpa den. och jag undrar om nån vet hur delningen är på dom? och äre standard på min gls 3500?
Mvh Simon
Delning hittar du på första sidan, beroende på vilken årsmodell du har.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med Firecat mattan.
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Köp min istället, verkar krångligt det där med en firecat matta då det skiljer fem cm i bredd. Måste du inte göra hela boggisystemet smalare?:hmmmm2:
 
D

Daweasel

:ciao:

Primärvariatorn har helt enkelt gått lite för varm vilket fått till följd att axeln och/eller bussningarna har jäst litegrann

*Tag bort remmen.
*Lossa centrumbulten ( 12 kantig ½" hylsa ) ifrån primärvariatorn , tag dock inte bort den, alltså bara just lossa.
* Märk upp det sk. lockets placering i förhållande till den rörliga skivan så att det kommer på samma ställe vid återmontering.
*Nu tar du och lossar & tar bort de 6 stycken bultarna som håller ihop det sk. locket med den rörliga skivan.
* Tag bort centrumbulten
* Nu skall den rörliga skivan komma tillbaka ut med lite handkraft
* Prova att skjuta den rörliga skivan fram å tillbaka över axeln och hitta punkten var och om den kärvar.
* Gör lika med locket över dess axel.
* Om du hittar läget där det kärvar så prova att ta med en väldigt fin smärgelduk och gnid lite tills den skivan åter löper lätt igen.
* OBS !! Var mycket noga med att få bort allt slipdamm ur variatorn sedan och ( tryckluft är bra ) allt smörjmedel/olja är förbjudet i variatorn !!!
* Återmontera allt.
* Torka skivorna med Aceton / Thinner / Eter / Brake cleaner / REN sprit :rolleyes:
* Tillbaks med remmen
* KLART !



.
Till sist har jag fått tummen ur vagnen och rivit variatorn efter 2strokes instruktion. Efter att först irriterat mig på huffan man kan ha den dåliga smaken att använda tumdimensioner och åkt och kompletterat verktygsfloran kom jag igång...

Jag konstaterar efter att tagit väck det yttre locket att den trearmade grunkan (kan inte benämning) sitter gängad på motoraxeln, saken innanför som skall vara rörlig (ska väl röra sig inåt?) är stum som synden.
Hur mycket våld vågar jag använda för att rubba den?

Skall jag gänga av hela paketet? I så fall, hur håller jag emot motorn?
Behöver jag ta ur motorn?

Jag vet, en massa okunniga frågor, men ni får inte glömma att jag ÄR Ståkkkålmare!
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jag vet, en massa okunniga frågor, men ni får inte glömma att jag ÄR Ståkkkålmare!
Inte något som vi bryr oss om här:)

Yap yttreskivan skall kunna röra sig inåt, alltså mot den andra skivan. Vad avser våld är det mycket svårt att ge en tumregel. Inte så mycket att du skadar något. Dvs blir sne, märken osv.

Det borde vara enklare att plocka ur variatorn, men då har du problemet att hålla eländet. Att plocka ur hela motorn är onödigt mycket arbete. Näe, separera motor och variator. Det låter som att du måste gänga ur korset och därigenom få lös innerskivan eftersom du då även snurrar av innerskivan. Detta har jag för mig är ett specialverktyg som säkert enkelt kan tillverkas.Alternativt försöka pressa in innerskivan.
 
D

Daweasel

Tack för ditt svar Easyride!
Jag har (vilket gud förbjuder) sprayat WD40 bara för att kunna rubba den rörliga skivan, det går om man småknackar med plastklubba inåt och även att få den utåt om man bänder med en träbit. Men trögt går det så jag vill ha av hela rasket och putsa upp axeln så det löper lätt å fint. Men om man ska gänga av korset måste man ju hålla i vevaxeln, när jag mekat med motorsågar har jag låst kolven med ett verktyg man gängar ner i tändstifthålet. Är det nåt sånt tro?

Sitter det någon bussning mellan den rörliga delen på variatorn och variatoraxeln som det är lämpligt att byta ut?

Och ja, jag lovar att fetta av allt FETT med startgas innan jag återmonterar!

MVH ErikW