"GLS" , The one and only...

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Roligt att få lite trevliga svar:)
-Ja det där med remmen då? Ok att köra med en 1108?
Jag har sommrat skotern nu och tänkte återuppta projektet till hösten. Nya insugsgummin och nya membran till bränslepumpen. Ev. byta pump. Rengöra rave ventilerna är nog ingen dum idé.
Får se om jag kör med originalmattan.
Får väl flytta bakre länken 35mm för bättre geometri också.

Om ni har något matnyttigt om 3800 så är jag spekulant!
Trevlig sommar! // Erik;)
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Det blir förmodligen under sommaren. Tror dock att jag går tillbaks till polaris sekundären. Det fungerade faktiskt hyffsat ändå.

Men borrning blir det iaf. Artnr för den tjockare cylinderfotspackningen? Eller vet verkstaden vad jag pratar om?

Om ni springer på rotax orginal kolv överdim till 536:an kan n höra av er här eller PM:a. Jag är intresserad.

Vad mer för "smått o gott" kan man behöva. Byta pipan sökte jag med ljus o lykta utan att hitta. VM-38 sitter inte de orginal?
 

Jimmysandberg

Medlem
28 mar 2007
26
0
1
Hemmingsmark
jag har en gammal 3300 -87 som jag har byggt om, har en cobra boggi med 32mm matta och dyna från rave 643, motorn är en rotax 670 från -98, men tyvär så är den i delar nu och motorn sitter i ett mxz chassi, men har en rotax 454a som ska ner i 33:an i sommar. måste säga att den gick ruskit hårt och bra i snö för att vara en gammel 33:a från -87
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! Nu har jag beställt en soppapump till en rave 670 -97 som jag tänkte klämma ner i 3800 för att få rejält med matning. Blir roligt att ha den startklar till vintern. Har varit stiltje på GLS forumet ett tag nu.
Trevlig sommar! // Erik

 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Rave-643 ( 1993 ) Dreva ner... ?

Hej

jag funderar på att dreva ner skotern lite och undrar då vars man kan få tag på drev till en -93:as lynx rave ?
Och ska man gå ner 2 kuggar eller så ?
Vet ej vad originaldrevet har.

mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Original drevning på 1993 års RAVE-643 är :

Uppe : 20
Nere : 37

De drev som finns att få tag på som passar är följande :

Uppe :
* 17 T ( 5494700 )
* 18 T ( 5494701 )
* 20 T ( 5493746 )

Nere :
* 37 T ( 5396162 )
* 41 T ( 5396161 )
* 42 T ( 5394702 )
* 43 T ( 5394703 )


De kedjor som finns är :

* 63 L ( 5494333 )
* 65 L ( 5493744 )


:( Tyvärr är alla ovanstående grejer j*****t dyra då de är av sk. TriPlex typ ! :(


Alla grejer skall gå att få tag på hos närmsta LYNX återförsäljare.
Dessa grejer finns inte som PIRAT delar.....



.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Kamhöjd

Har förlängt boggien på min GLS 3800 så att jag ska få dit en 345cm matta, men hur höga kammar kan man ha? har inte någon matta kvar så det är svårt att mäta, så tips på hur höga ni fått dit vore jag tacksam för mvh/Peter
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Original drevning på 1993 års RAVE-643 är :

Uppe : 20
Nere : 37

De drev som finns att få tag på som passar är följande :

Uppe :
* 17 T ( 5494700 )
* 18 T ( 5494701 )
* 20 T ( 5493746 )

Nere :
* 37 T ( 5396162 )
* 41 T ( 5396161 )
* 42 T ( 5394702 )
* 43 T ( 5394703 )


De kedjor som finns är :

* 63 L ( 5494333 )
* 65 L ( 5493744 )


Tyvärr är alla ovanstående grejer j*****t dyra då de är av sk. TriPlex typ !


Alla grejer skall gå att få tag på hos närmsta LYNX återförsäljare.
Dessa grejer finns inte som PIRAT delar.....



.
Nu hittade jag svaret! Hehe trodde tråden var borttagen..
Tack för det mycket utförliga svaret, blir att gå till ÅF då men känns inte som jag vill lägga allt för mycket pengar på det..:eek:


Har en till fråga nu, handlar om samma skoter, vars sitter bussningarna i boggien, tog ur bakre "upphängningen" i vintras och bytte men tog ej ner den främre, var sitter dom där? Något mer jag borde kolla över innan vintern?

MVH:D
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Sv: Kamhöjd

Har förlängt boggien på min GLS 3800 så att jag ska få dit en 345cm matta, men hur höga kammar kan man ha? har inte någon matta kvar så det är svårt att mäta, så tips på hur höga ni fått dit vore jag tacksam för mvh/Peter
En 32mm borde gå dit iaf, räcker ju gott och väl. Har 28mm på min men tycker det spinner lite väl mycket..
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Oki....då ska jag nog prova en 30-32mm men vad för mönster skulle passa bäst. ripsaw, predator eller nåt annat? kör 90% på led
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Nu välkomnar jag mig själv tillbaka till GLS-klubben! Har idag hämtat hem ett stycke GLS 3500 FC från 1993 :D Till skillnad från mina tidigare GLS (3800+3600, båda -91) så är denna helt orginal sånär som på att en dyna från en '90:as 3600 sitter på. Fick den på köpet när jag shoppade nya vintersulor till släpen! Eller var det kanske tvärt om? ;):confused:
Hursomhaver så ser ni bilderna nedan, skicket är helt ok för åldern men lite smågrejer finns ju alltid att göra, ny ruta får jag av säljaren under nästa vecka i övrigt så måste jag dit med en ny stänklapp men utöver detta så är det bara en ordentlig service och lite kosmetika som ska grejas! Det är få ägare, säljaren hade köpt den för ett år sedan, herren före honom hade ägt den sen -94. Mätaren visar 805 mil och vem vet, det skulle faktiskt kunna stämma på en sån här maskin! T.ex. inte så många -93or där instruktionsbok och servicebok fortfarande finns kvar, prydligt förvarade i vad jag tror är orginal "skinnpärm"...

 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
keihin

KUL ! :)

Ser fin ut.

Undrar varför någon tidigare ägare monterat dyna ifrån en 3-6'a ?
då original 3-5'a dynan är betydligt bättre för lite mera hårdkörning + snyggare.

Snacka om LowRider styre, det var rejällt nervinklat !

Lycka Till !!



.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
keihin

KUL ! :)

Ser fin ut.

Undrar varför någon tidigare ägare monterat dyna ifrån en 3-6'a ?
då original 3-5'a dynan är betydligt bättre för lite mera hårdkörning + snyggare.

Snacka om LowRider styre, det var rejällt nervinklat !

Lycka Till !!



.
Ja jag håller med dig, lite besviken att det inte var orginaldynan kvar...men denna var ju iaf blå och inte en vinröd från -91! :) Orsaken till bytet var helt enkelt att farbrorns fru ibland också ville åka med ner på isen och pimpla, och då satt de båda betydligt bättre på denna dynan...sen tror jag inte att orginalet gick vika upp med packutrymme under??
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Kollade just genom pärmen med papper...visade sig att första ägaren på maskinen var en viss flerfaldig NM-vinnare i skotercross från Gargnäs (de flesta vet väl vem jag nu menar?). :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ja jag håller med dig, lite besviken att det inte var orginaldynan kvar...
men denna var ju iaf blå och inte en vinröd från 1991
Orsaken till bytet var helt enkelt att farbrorns fru ibland också ville åka med ner på isen och pimpla, och då satt de båda betydligt bättre på denna dynan...
sen tror jag inte att orginalet gick vika upp med packutrymme under ??

Nej , Original dynan på de "LILA" 3-5'orna går ej att vika upp utan sitter stumt monterad som på vilken annan skoter som helst !

Här har ni GLS diggare lite Lektyr :D
http://www.skoterportalen.com/retro/modell3500.htm


:) LYNX Rules ! :)



Här är en bild på min fd. GLS-3600 Special Edition




.






.
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Nån som har koll på i vilket läge sekundären ska stå "orginal" på min 3-5a...-93a med Bombardier-sekundär å vita fjädrar... Ni har A-C och 1-6 att välja på ;)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Nån som har koll på i vilket läge sekundären ska stå "orginal" på min 3-5a...-93a med Bombardier-sekundär å vita fjädrar... Ni har A-C och 1-6 att välja på ;)
Kom igen nu 2stroke leta fram GLS-bibeln (den tjocka pärmen) och tala om hur det ska vara! :)

I övrigt så har undre parallellstagen skruvats lös och riktats en liten aning (de hade fått en lätt radie), färgaffären ska besökas och stag ska målas upp. Förgasare genomgångna och rengjorda, insugsgummin ska beställas, det ska kluras hur hastighetsmätardrivningen ska fungera (tror det saknas nån del där mellan "piggen" på drevet och vinkelväxeln?), och boggien ska plockas ur för att få smörjnipplar och ett nytt fästhål för knäleden! Ev. också nya slides o. lager beroende på skick. Förre ägaren borde ha fått hem nya rutan från Rinab nu så han ska kontaktas senare i veckan...primären ska få sig en översyn/service och sen börjar vi väl vara good2go tror jag!
Jo förresten...själva glaset på tankmätaren har trillat bort, nåt smart tips på hur jag grejar detta? Ny mätare är inte tvärbillig verkar det som?
 
D

Daweasel

Erkänn 2-Stroke att du ångrar dig att du sålde det underbara kramdjuret till en suspekt 08 i Östergötland!

Ah, den är underbar, å fin!

08 suspekt i Finspång