"GLS" , The one and only...

petter123

Medlem
25 mar 2007
10
0
1
östersund
Tjenare, jag undrar vilken dimension det är på det bakre boggie fästet på GLS:arna, jag kan inte kolla på min egen eftersom den är 50 mil härifrån...
// Petter
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Grappen är min kompis så jag vet. Han ska göra höjningsgärn till lynxen och behöver veta vilken dimension det är på hålet där bakre boggifästet sitter. Han behöver ju det måttet då han ska göra det längst ner på sina höjningsgärn. Måste veta altså vad det är för diameter på det hålet. Går ju också bra om det är någon som vet vilken dimesion det är på axeln som går genom boggin, eller vad man skall kalla det.

/Anton
 

petter123

Medlem
25 mar 2007
10
0
1
östersund
Grappen är min kompis så jag vet. Han ska göra höjningsgärn till lynxen och behöver veta vilken dimension det är på hålet där bakre boggifästet sitter. Han behöver ju det måttet då han ska göra det längst ner på sina höjningsgärn. Måste veta altså vad det är för diameter på det hålet. Går ju också bra om det är någon som vet vilken dimesion det är på axeln som går genom boggin, eller vad man skall kalla det.

/Anton
Det är precis det jag menar, skulle nog ha utvecklat lite mer:p
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det fanns en GLS 3300 R med rotax 537 på ca 90 hk den var avsedd för tävling men det finns reggade sådana ute i spåret och gör livet surt för större och dyrare maskiner
 

petter123

Medlem
25 mar 2007
10
0
1
östersund
Jag undrar fortfarande om det är någon som vet vilken bulttyp (dimension) det är på bakre boggie fästet i chassiet, skulle behöva svar innan måndag
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Luftburksbehov

Tjena!
Är det någon som har koll på vilka luftburkar som passar till min skoter ? Frugan har en Enduro 583 -95 och den burken ser ut att passa i min GLS.
Tidigare ägare har kastat ur originalburken och ersatt den med 2 st. sunkiga gröna skummgummihattar.

( GLS-3800 )
 
Senast redigerad av en moderator:

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jaha!
Då har man testat och fått några härliga mil under påsken.
583:an är rolig att ha, men jag har nu bestämt att gå tillbaks till min trotjänare 536. Det är en härlig motor och medtanke på att det blir färre och färre mil varje år ser jag ingen anledning att fortsätta med 583.
536 ska renoveras i sommar. Förmodligen borras till överdim. Några förslag på
kolvar, gjutna/smidda? Rotax orginal?

@ 2stroke

Jag har för mig att du kör på artic cat sekundär. Eftersom sekundäraxeln är anpassad till TRA borde denna passa på axeln direkt? Vore suveränt om man kunde kopiera din uppsättning då du verkar ha fått sakerna att leka bra tillsammans. Sen är det frågan om man ska söka rätt på en riktig pipa anpassad till de större förgasarna.

Jaha, så nu är man tillbaks där man började.

För övrigt så är höjning och flytt av bakre knät på boggin en riktigt bra moddifiering. Kan varmt rekommmenderas.


Många påskhälsningar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jaha!
Då har man testat och fått några härliga mil under påsken.
583:an är rolig att ha, men jag har nu bestämt att gå tillbaks till min trotjänare 536.
Det är en härlig motor och medtanke på att det blir färre och färre mil varje år ser jag ingen anledning att fortsätta med 583.
536 ska renoveras i sommar.
Förmodligen borras till överdim.
Några förslag på kolvar, gjutna/smidda eller Rotax orginal ?

2stroke :
Jag har för mig att du kör på Artic Cat sekundär.
Eftersom sekundäraxeln är anpassad till TRA borde denna passa på axeln direkt ?
Vore suveränt om man kunde kopiera din uppsättning då du verkar ha fått sakerna att leka bra tillsammans.
Sen är det frågan om man ska söka rätt på en riktig pipa anpassad till de större förgasarna.

Jaha, så nu är man tillbaks där man började.

För övrigt så är höjning och flytt av bakre knät på boggin en riktigt bra moddifiering.
Kan varmt rekommmenderas.

Många påskhälsningar.
Varmt välkommen tillbaka hit ! :)

Om du nu skall ta och göra en riktig renovering av 536'an och skall få den up to date så att säga så skulle jag rekomendera dig att få tag i VM-38 förgasare en bra pipa och den "tjocka" cylinderfotspackningen samt lite annat smått och gott... ;)
Sedan har du en grymt slitstark och snål motor som håller och håller och håller.
Vad gäller kolvar så tycker jag att det enda som gäller om man skall lita på motorn är Rotax original eller Wiseco.

Japp jag har Arctic Cat rull sekundär variator i min GLS.
* TRA sekundär har 25 mm axel
* Polaris & Arctic Cat sekundär har 1" ( 25,4 mm ) axel.
Så det passar inte rakt av...

Om du får du tag i TRA både Fram och Bak så har du skaffat dig en super kombination ( Dessutom inga bekymmer med remlängder. ) !

Kul att du blev nöjd med den lilla men ack så betydelsefulla ändringen av bakre knäleden ;)



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Luftburksbekymmer...

Tjena!
Är det någon som har koll på vilka luftburkar som passar till min skoter ? Frugan har en Enduro 583 -95 och den burken ser ut att passa i min GLS.
Tidigare ägare har kastat ur originalburken och ersatt den med 2 st. sunkiga gröna skummgummihattar.

( GLS-3800 )
GLS-3600 & 3800 har samma luftburk eftersom att de har 2*VM-38 mm förgasare.
Burken ifrån en 3600 passar således.

Även luftburken ifrån de COBRA modeller med 2*VM-38 mm förgasare och stål chassie passar.


.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
3-8'a frågor

Bra!

Lite mera frågor...
Går det att montera en 38 cm matta utan att göra något åt bredden på boggin ?
Kommer mattan ta i vid vändningen (drivaxeln om jag köper en 32 mm RipSaw matta ?

När jag köpte skotern drog den på remmen (ville iväg) (1103) och högg när den drog.
Den drar på 5000 varv.
Då tog jag en lite längre rem (1108).
Då funkade det gudomligt bra.
Drar fortfarande på 5000 men hur mjukt och fint som helst.
Verkar vara en Comet 108-EXP primär variator.
Det sitter en GUL fjäder i den.
Den är riktigt pigg och reser sig vid gaspådrag.
Skotern är lite höjd både bak och fram.
Det sitter även 4st Öhlinare på den.
Dynan är hel och fin.
Originallack och original dekaler på huven.
Skotern ser riktigt bra ut.
680 mil på mätaren.

Ingen som vet något övrigt bra om Lynx GLS-3800 Rave 583 ( 1991 ) ? :confused:

Mvh; Erik;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Alembic

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Kiruna
Bredden lär inte ställa till problem om du byter från originalmattan då den är 40cm bred och den nya lär vara 38 cm. En cm på vardera sida som försvinner.
När jag bytte till 345cm matta så ringde jag Rinab för delar. Förlängningsdelarna kan man tillverka själv om man har möjlighet men jag köpte dem. Rinab rekommenderade även nya drivhjul och de skickade Arctic Cathjul som var en kugg färre än original och det har fungerat bra. Jag passade på att byta drivaxellagret på variatorsidan då min maskin gått 1100 mil så det kändes som om att det var dags.
Jag vet inte om det räcker för att få in en 32mm matta dock, jag har 25 mm kammar och det var då inga bekymmer.

--->Alembic
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: 3-8'a frågor

Bra!

Lite mera frågor...
1. Går det att montera en 38 cm matta utan att göra något åt bredden på boggin ?
2. Kommer mattan ta i vid vändningen (drivaxeln om jag köper en 32 mm RipSaw matta ?
3. Ingen som vet något övrigt bra om Lynx GLS-3800 Rave 583 ( 1991 ) ? :confused:

Mvh; Erik;)
1. Inga problem att montera på en vanlig 38 cm bred matta med vanlig 2,52" indelning.

2. Du måste helt enkelt testa med det gamla "Träkloss tricket" om det får plats framme vid drivhjulen med 32 mm kammar.
Oavsett vilken kammhöjd du väljer så bör du montera sk. "NoSlip" drivhjul då du ändå håller på med mattbyte.
Att gå ner en kugg på själva drivhjulen skulle då jag fundera både en och två gånger på då det till GLS'arna inte finns så många drevkombinationer ( av TRIPLEX modell ) till kedjehuset att välja på och att GLS'arna redan i standard skick är drevade/växlade för styrka istället för toppfart.... :cool:
Genom att gå ner i storlek på drivhjulen så drevar du den bara ännu mer för styrka...
Inte så bra alla gånger.

3. Vad för speciellt vill du veta om just 3800 ?




.