Glasfiber armerade skidor?

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
hallå alla.

vad tror ni om hållbarheten på glasfiber armerade skidor?

blev sugen på att tillverka nämnligen.. men skulle vilja pröva på SLP-skidor för att göra en plugg och gjutform.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Testa! Det kan ju inte mer än gå åt skogen... Du kanske borde armera med ett par lämpliga stålprofiler på kanterna, och ett plattjärn i kölen, där du fäster styrstålet?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Tänkte du bygga ett par skidor i rent glasfiber? eller tänkte du draperera ett par skidor?
det där kan man tänka på. har lust att pröva båda.
plast och glasfiber går att högpolera minst lika bra som en lack på en bil om man gör allt rätt
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Testa! Det kan ju inte mer än gå åt skogen... Du kanske borde armera med ett par lämpliga stålprofiler på kanterna, och ett plattjärn i kölen, där du fäster styrstålet?
ja men det är ju klart..
det har jag redan tänkt på att man måste lägga in inlägg osv.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tycker helt klart du ska prova. Du har ju alla möjligheterna för det ändå, Gägga ihop 2 par, med lite olika tillverkningsmetoder (tjocklek, inlägg m.m), och montera. Kul att pröva nya saker.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Ingen hitt skulle jag tro. En rejäl smäll på en sten så är det nog kaputt.
går dom sönder med att man kör på nått så är det bara att laga dom igen.
plast och glasfiber är väldigt bra om man ska laga saker på nytt med.
och det finns olika typer av plast som man kan använda sig av. i olika kvaliteter tex hård och mjuk plast
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Tycker helt klart du ska prova. Du har ju alla möjligheterna för det ändå, Gägga ihop 2 par, med lite olika tillverkningsmetoder (tjocklek, inlägg m.m), och montera. Kul att pröva nya saker.
ja man ska kanske ta och pröva.. men skulle behövt ett par nya
skidor som är i bättre skick än mina egna att göra en form/plugg av.
och finns det tid över på jobbet så komma det gå fort. :D
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Borde gå att blanda topcoat i hartsen när man lammar, så blir ju laminatet mer färgat iallafall. Och inte så grönt som det annars är, kanske det är ännu bättre med gelcoat som inte har vaxlösning i sig.. Men hållbarhetsmässigt, så blir dom inte slagtåligare än plastskidorna skulle jag tro. Men skulle man vacumsuga ett par skidor av aramid/kolfiber så skulle dom bli starka :)
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Borde gå att blanda topcoat i hartsen när man lammar, så blir ju laminatet mer färgat iallafall. Och inte så grönt som det annars är, kanske det är ännu bättre med gelcoat som inte har vaxlösning i sig.. Men hållbarhetsmässigt, så blir dom inte slagtåligare än plastskidorna skulle jag tro. Men skulle man vacumsuga ett par skidor av aramid/kolfiber så skulle dom bli starka :)
jo precis Dadda.. du vet vad du talar om..
men iaf på jobbet har jag vitplast. har även vinylester som jag kan blanda i en skvätt färgpasta i. och vinylen är ju som hårdare.
jag skulle iaf vilja göra en form att gjuta på iaf. sen om man stryker gelcoat först för att få snygg yta osv.
att göra en vakumform tar lite för lång tid bara. annars hade det varit enkelt med det.