Glappt styre på G-Typen

kraxen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Pitea Sverige
Visit site
Har en Enduro 500 99:a som har börjat glappa onödigt mycket på styret. Det verkar som att det är bussningarna till den långa svarta axeln(vet ej vad den heter) som går ner mot styrningen. Både uppe och nere. Nån som vet om man kan byta dem eller någon annan bra lösning??
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag har en likadan skoter och haft samma problem, du måste byta mässingbussningarna. Dom finns att köpa hos din lynx återförsäljare men där är dom väldigt DYRA. Därför tog jag lös den ena bussningen och for på teknikprogrammet på skolan så fick dom svarva några uppsättningar. jag behövde bara betala för materialet så det vart väldigt billigt. Har du ingen yrkesskola i närheten kan du ju fara på en verkstad.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett typiskt sådant ställe där det lönar sig att försöka få dit en smörjnippel när man ändå har sakerna isärplockade :)
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Torbjorn, jag tror inte det går att få dit någon smörjnippel, det är så tight mellan axeln på styrstaget och inne i bussningen.
Jag hade också tänkt bygga om till kullager men då jag fick en hel hög med bussningar så billigt på skolan så lönade det sig inte att bygga om..