Glapp spindel IQrr

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Höger spindel glappar upp och ner som att en mutter har rallat upp .. tänkte höra med någon som har tagit isär en framvagn på iq rr om de går att dra ihop eller är de pressat eller något ? :)

Kollade på sprängskiss där såg de ut som att de ska vara gänga på spindel men som sagt känns bättre att fråga någon som vet :)
 
Last edited:

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Mest troligt så är det det nedre ledlagret som glappar för dig.

Men skulle lagret vara ok så har du en insexbult som håller ihop övre a-armen med spindeln.
Pilla bara bort gummipluggen på övre a-arm så ser du den.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
okej hoppas på att de bara är att dra ihop den nu då alla delar börja samla ihop sig för montering jobbigt att behöva vänta på lager :p är de något spec lager som är svin dyrt och svårt att hitta ?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
okej då borde man kunna få tag på dom billigare hos momentum i stan :) köpte 2 lager förra veckan och sparade över 400kr genom att köpa där ist för hos åf :p du råkar inte veta vad de är för nr på lagret ?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
aj fan de suger ju om de skulle vara så ... ska börja bråka mer med skotern nu då jag får ihop resten av den orkar inte börja på ett till projekt innan jag har satt ihop allt annat på den :p
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
kollade i dag och de verkar vara kulan som är glapp :s men jag har läst att de är nå bustningar inne i kulleden .. kan inte vara dom som är slut eller är lagret kast iaf om de glappar ?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Nya glidlager kostade 2500 för 2 st hos min handlare men sen måste jag ha nya bustningar till a-armarna också och då går de 800-1000kr till så börjar kolla runt efter ny framvagn ist .. kollat med motorhuset i vilhelmina och enligt dom så passar pro ride framvagnarna på iq r/rr rakt av så länge de är a-armar , spindlar och sånt så lutar nog mot att byta hela framvagnen ist då de inte blir mycke dyrare :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Bra sak att veta också, sväng väg på nedre A-armens främre bult. Så att den sätts i framifrån, då ovalar den inte ut ram infästningen trots halvkass bussning ! Samma sak gäller för främre saxens infästning i boggieskenorna. Går att svänga väg på bulten, bör dock kapas lite+slipa bort nylock på muttern så den inte tar i boggiedämpar stagen ! Röd loctite används vid montering av sax i skenorna, men det räcker med blå loctite när du fäste boggie i tunneln. Dina sfäriska lager till framvagn borde finnas på välsorterad lagerhandlare, skall själv ha nya till min :)