Glapp sekundärvariator GL Sport LTS, 377

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har en fin liten Lynx GL Sport -92.
Det sitter en 377:a i den, ska vara original som jag förstått det.
Nu är detta första variatorn (eller skotern för den delen) som jag mekat i, så ni får ha överseende om det är några "basics"-kunskaper jag missat. :) Men jag vill lära mig så ju mer kunskap jag kan få, desto bättre!

Mitt problem är att jag har upplevt att den börjar vibrera vid körning och speciellt just i början av accelerationen och vid låga farter.
Håller man gasen stumt så märks det nästan inte. Kör man "aggresivt" med mycket tvära gaspådrag och gassläpp så märks det tydligt.

Testade att lyfta upp mattan och köra i lite olika farter och upplever att den inre tallriken på sekundären (nr. 36) fladdrar under körning. Mer vid låga farter.
Försöker man vrida på den och styra den på axeln så glappar den rejält. Den glider inte riktigt mjukt utan "hackar" sig fram och tillbaka när man trycker och vrider på den.
Plockade isär variatorn och både krysskilen (nr.40) och motsvarande spår, insidan på navet på tallriken (nr.36) fått sig några törnar.

Frågan är om det är någon bussing i denna variatorn som ska vara inuti nr. 36? Eller ska det bara vara själva navet som ska glida på axeln?
För bussning nr.37 är väl bussningen som ligger mellan tallrikarna?
Jag har tolkat det som att det inte finns någon bussning och att jag måste byta tallriken (nr.36) eller hela sekundären.

Någon som har några tips?
Något jag kan kolla själv för att utreda vad som behöver bytas?

/Second
 

Attachments

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Har du bytt variatorrem / kontrollerat så att du inte har midja på den?
Är de midja så går ju skivorna in i groparna varje gång den passerar och då uppstår vibrationer.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har legat på latsidan med detta. Men problemet kvarstår dock.
Remmen har jag kollat, den är OK.
Men det är troligtvis bussningen som är dålig. Har mätt den och den är för stor invändigt så tallriken fladdrar på axeln...
Har kört skotern i helgen och det känns tydligt när man kör att något är i obalans och ju varmare allt blir tycker jag att det känns värre allt eftersom.

Ska försöka få tag på en bussning eller en bättre begagnad sekundär.
 

knibbeman

Ny medlem
13 dec 2015
4
0
1
åsele
Har legat på latsidan med detta. Men problemet kvarstår dock.
Remmen har jag kollat, den är OK.
Men det är troligtvis bussningen som är dålig. Har mätt den och den är för stor invändigt så tallriken fladdrar på axeln...
Har kört skotern i helgen och det känns tydligt när man kör att något är i obalans och ju varmare allt blir tycker jag att det känns värre allt eftersom.

Ska försöka få tag på en bussning eller en bättre begagnad sekundär.

Tja hur går det? Har nämligen köpt en Gl sport osedd samt ej kunnat prova. Min vibrerar märkbart från 30km/h och uppåt.

Provat ny rem samt spänna mattan ingen skillnad. Ska det sitta balatarem på dessa? Fann ingen i sprängskissen.

Samt har en popnit och en liten plåtbricka i min sekundär, yttre skivan . Ser märkligt ut??

Och ska sekundär variatorn kunna "glida" 1-1.5cm på axeln?

Är helt kass på sånt här så många frågor.