"Glapp" i början?

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Feb-03 kl 05:08 PM (CET)]SKa det vara som ett mellanrum ibörjan av gasen?

Är det därför den drar så mkt olja?
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Joo det är vanligt med ett litet glapp i början!
Hehe, nää inte går det mer olja bara för att det är glapp i gasen..;P
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Okejj...Är det bara att justera vajern till oljepumen för att den ska få mindre olja eller?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På Yamaha brukar det stå i instruktionsboken hur oljepumpen ska justeras. Vanligtvis är det ett märke på pumpen och ett på hävarmen som ska stå mitt för varandra vid fullgas. Men kolla i boken för säkerhets skull, det kan finnas flera märken på hävarmen.
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
kan du röra gasen en tredjedel innan TROTTLARNA I FÖRGASARNA rör sig eller innan OLJEPUMPSARMEN rör sig?

det måste vara kraftigt feljusterat i vilket fall som helst,på min är det ett spel/glapp på max 2-3mm innan trottlarna/oljepumpen rör på sig.

om trottlarna rör sig direkt men oljepumpsarmen behöver 1/3 så kan det vara någon tidigare ägare som försökt få den att dra mindre olja...

kanske oljepumpen inte går tillbaks ordentligt utan stannar på halvöppet läge?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE:

Anledningen till att det glappar är antagligen att gasvajern inte är justerad som den ska, om det inte än någon sån här "fastfryst-vajer-brytare" som orsakar glappet.
Jag vet inte riktigt vad det är för skoter det är frågan om men på dom flesta så justerar man väl det på förgasaren.
Se till så att du inte sträcker för mycket bara, den ska vara slak när gashantaget inte är intryckt men samtidigt så sträckt att trotteln lyfts så fort man nuddar gasen.
Antagligen måste du justera oljepumpen också när du varit och fingrat på gaswiren, men det beror lite på hur vajrarna är kopplade...