Gillar bra drag!

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Det är visst många som har uppfattningen att 7-8-900cc är tunga monster som går hårt men knappast är körbara. det tycker jag är fel! visst är en 800 ett gäng kilo tyngre än tex en 500 men på en modern maskin är det marginellt. förarna väger ju oxå lite olika. alla vill ju inte heller ha en klenare maskin bara för att åka runt och leka "slednecks" som vissa. nej jag tycker att det är skoj med ett brutalt vrid och att kunna åka riktigt snabbt! visst går det snabbare på banan med en liten pigg trimmad renault5:a men nog är det tuffare med en viper! och förresten - vem måste vara först fram? det viktigaste är ju resan! eller hur? det ska vara skoj!
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Var och en på sin egen maskin...
Helt riktig att "monstren" inte passar alla men vi vänder på det.
Jag är 192cm lång och väger hundra kilo.
Ingen klandrar mig för att jag knäcker en ET340 bara jag sätter mig på den, förutom ägaren då...
En kompis är 164cm och ligger på 60 kilo.
Han får alltid höra att 800:an han sitter på är ett as och att han inte klarar av den (vilket han gör).
Oftast då av folk som aldrig sett en skoter från förarplatsen...
 
N

Nisse igen...

Jo...
Jag är en av de som har förkärlek till de största maskinerna.
Och...
När jag sitter upp på hästen har jag en stor Nordsvensk mellan benen.
Då säger folk att det ser häftigt ut!
Hur det kan vara...

 

LYNX

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
okej ska försöka förklara en sak som inte är så lätt men ska iallafall göra ett försök...
först och främst så tycker jag att man skall köra det man trivs med själv åker ja lynx enduro 600 special -03...
men det ja tänkte säga att kilo är inte många om man jämnför en 800 och 500,MEN 800:an är nog mycket tyngre kört i varjefall..värför ja jag brukar jämföra med en vinkelslip...om man håller i en vinkelslip med en stor trissa på (stor diameter) när den är igång och vrider runt på handleden så har den en tendens vridas lite dit den vill,men om du har samma vinkelslip och har en upp nött trissa (liten diameter) så går det bra att vrida på handleden utan att slipen far lite hur som helst, och där är också vikten skillnaden minimal.....vet ej om ni förstod detta nu men fråga om ni inte förstod...
personligen tror jag själv att det är lika med både snöskotrar och motorcyklar har du en liten 500 så nog är den bra mycket lättare att hanskas med än en 800 t.ex. fast vikt skillnaderna är små..
men som sagt det är min åsikt så.....
men alla har vi nog kul med våra maskiner oberoende av om det är 340 eller 1000 cc...
ha ett god skoter säsong....
 

tripple

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Tycker de mindre maskinerna med lägre frontvikt och vikt överhuvudtaget är alldeles för blaskig på led. Dom slår och studsar hit och dit. Ser det hela som att jämnföra en Mitsubishi 3000 GT med en Honda CRX :) en tyngre maskin kanske är lite kämpigare att styra m,m men oo så mycket stabilare samt fruktansvärt snabba för dom som är duktig på att köra. Smaken är ju som baken men det finns väldigt många som kan hantera en Tripple väldigt bra och kan köra grymt snabbt på lederna. Själv kör jag en Formula III med kittade variatorer och om det hade varit så att jag inte varit nöjd med denna maskin så hade jag aldrig sålt MXZ´an.

Men som sagt smaken är som baken..

Hejs.