Generatorljud i högtalarna

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Godagens skoterfolket som även kör bil, hehe. :cheesy:

Jag har ett litet problem, eller ganska stort är det nog när jag tänker efter.
Har kopplat in lite vettigare ljud i bilen, ny stereo, 6x9 och slutsteg.
Steget kör jag enbart på 6x9. Men nu är de såhär att jag hör generatorn i högtalarna. Inte så skoj.

Så nu har jag sådär lagomt fint raggardunk med ett "wiiieeee" ljud, underbart...
Då är då min fråga, är de någon här som vet vad jag ska göra åt det?
Vill verkligen inte ha de där ljudet som ni kanske förstår. Någon som haft samma problem? Ljudet går att överrösta om man höjer volymen. Men i och med att man har låg volym så hörs ljudet igen.

Tacksam för hjälp.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
lågnivå kabel och strömkabeln får inte ligga bredvid varandra så dra en på varsin sida om bilen.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Om de är så att kablarna inte får ligga bredvid varandra, då har jag problemet där.
Får dra om kablarna och återkomma med en rapport, hoppas de är så simpelt....

Tack för snabba svar iaf. :)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja helt säkert de som varit ditt problem :) Brukar dra strömmen på ena sidan å lågnivån i mitten beroende hur pass med plats de finns.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Se till att all elektronik har bra jord samt att inte dra lågnivå och strömkablar tillsammans är de två sakerna att checka för att unvika generator vin. Vill man vara överseriös jordar man även stereon till samma jordningspunkt som slutsteget. Checka även så anslutningen mellan batteri och chassit är tillräckligt dimensionerat, utan ärgningar osv om du inte gjort det...
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Så då var problemet löst!
Mina kablar ligger inte och kramas hela vägen bak längre, nu har dom skiljt sig och bor på vardera sida om bilen, hehe. :cheesy:
Jordningen var de första jag gjorde Bamsegrill. Jordade som en jädra dåre för att bli av med ljudet, men ingen lycka där inte.

Men som sagt, kablarna går på varsin sida nu och ljudet är kanoners. "Dunk dunk" :music:
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
jo groban är riktigt snabb pojk.Nä men va fint att du slapp lyssna på den där pippi fågeln som bodde i kablarna.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har du fått generatorvin i högtalarna beror det nog på att du har haft för dålig jordpunkt till steget och de har försökt jorda via stereon. Du har alltså bränt signaljorden i stereon.
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Har du fått generatorvin i högtalarna beror det nog på att du har haft för dålig jordpunkt till steget och de har försökt jorda via stereon. Du har alltså bränt signaljorden i stereon.

nej


det mest troliga ær det som redan skrivits i tråden .. det ær att man har signalkablarna før næra strømkablarna. dom ska dras på var sin sida av bilen och ingenting annat.