Ge mig några råd om skoter mellan 10-20k

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Tjena!

Ska spana efter en skoter åt min vän, som ska ha den under sina besök här uppe i Duved :)

Inriktningar: Komfort, 65-100 hästar, enkel/dubbeldyna- spelar ingen roll.

Kring 15.000kr!

Mvh/ Erik
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Arctic Cat har flugit ur minna tankar just nu- har inga positiva erfarenheter av de tidigare modellerna..¨
Yamahan skulle nog passa in i listan! Bra komfort också.

Varför G-type? :)

Touringskotrar är också intressanta! Har kollat lite på Indy 500 och Lynx Cobra. Dock vet jag att fjädringen i 500:an är lite av ett misslyckande, vet dock ingenting om Cobran!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
för att g-typen har pps-! boggien= samma modell eller va man ska säga som sitter på dom nya, fast en betydligt äldre version men som funkar riktigt bra efter led, men dock så är 97:eek:rna hårda i fjädringen i boggien för det sitter öhlinare som är styva som bara den för att det var tänkt att man skulle plåga dom. men i farter över 70 så börjar dom gå mjukt och fint. men 98 och uppåt är mycket mjukare i fjädringen och har lite längre fjädringsväg, men dom har inte öhlinare runt om utan dom har wp i boggien, iallafall bakre boggiedämparen och sen är det nå billigare dämpare.

g-typen är ett stadigt chassie som tål stryck men som även går och använda att bara fin åka efter led med. dom driftsäkra rotax rv motorerna som bara går och går sitter i dom, finns från 494, 583, och till sist 670 som går som ett skollat troll.

och yamahan har ju ingen komfort, alldeles för dåliga dämpare/boggie men deras triplar är driftsäkra
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
när ni är inne på G-chassit så satsa på en 500 special från 1999, Värre boggie fjädring än 670 och motorn drar c:a 1.7 liter per mil. Plastskidor org,75 hk, optimal för det priset. Sambon har en som hon haft sen ny och det är aldrig några bekymmer med den.Den har 307mm matta org övriga har 320mm. Svartlackat chassie och gul huv.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Jag skulle vilja påstå att Yamaha Sx/sxr har bra komfort. Min åsikt och har en sådan skoter.

Ska tillägga att han är inte någon skoterförare av rang.. Vi kommer mest åka upp till avlägsna små sjöar och fiska i stort sätt :D
Så därför inriktar jag mig inte så mycket på "sport" om ni förstår :)

Ska kolla upp 500:an, Lynxrider!