Ge gas vid varmstart,varför?

Balata

Medlem
1 feb 2009
32
0
1
Min Sxr 700-00 behöver lite gas när man startar den när den är riktigt varm.Det behövs bara i startögonblicket sen går den fint på tomgång.
Kallstart är inget problem heller.
Vad kan det bero på?

Last edited:

Balata

Medlem
1 feb 2009
32
0
1
Det tror jag de flesta skotrar jag kört behöver faktiskt. Eller det underlättar iallafall.
Tänkte faktiskt så jag med,efter jag skrivit inlägget.Jag har haft elstart på de senaste skotrarna jag haft,så jag kanske inte märkt det på samma sätt.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Undie: Tror inte att han avser startgas utan att han måste hålla in gasen en aning när skotern är varm.

Balata:Ja du ser ju själv hur pass mycket mer läst (och besvarad) din fråga blev sedan du skrev en relevant rubrik.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja det va juh korkat av mig... är lite trött såhär på morgonen =P
sorry :p

Snoopydogdog

Medlem
6 jan 2009
6
0
1
Umeå
Har du stannat efter att motorn jobbat på "maxeffekt"? Eller har du kört på lågfart en längre sträcka innan du stannar och försöker starta om?

Hur ser stiften ut vid maxrpm respektive lågfartsmunstycken?

Min gissning är att piloterna står fel och motorn går för fett i de lägre varvtalen, och att stiften sotar igen något som följd. Om problemet uppstår i mellanregistret kan det vara ngt problem med nålen.

Berätta mer om syndromet!
* När?
* Under vilka förutsättningar?
* Stift?
* Bestyckning?
* Original?
* Temp när problemet uppstår

Last edited:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Vanligt symptom på 2Taktare inget att oroa sig för.
Samma visa på crossen min den vägrar starta utan att jag håller lite gas om den är riktigt varm. Tror det beror på att när motorn är såpass varm och allting expanderat och går lätt så vill motorn ha en extra sup bensin och luft för att vela studsa igång.