gasvajer

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Hejsan gasvajern har gått av på skotern de är en dubbelförgasare men skit i de! det ska ju gå en vajer till oljepumpen så måste den var visst inställd så den inte får för mkt elelr för lite olja kan de ändras när man ska byta eller blir det rätt om man har en sån vajer som ska sitta på min skoter å byter rakt av?
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
vadå synka?? men om jag byter vajern rakt av kan de väl inte bli nå skillnad??? hur justerar man oljepumpen i så fall då??
 
R

Robin

Synka förgasarna = se till så att dom öppnar samtidigt och har samma spel.
Igentligen ska dom synkas med en vakumklocka men duger utmärkt att gasa upp ena trotteln till taket och kolla så att andra trottel ligger i samma position, känns lätt av med ett finger på båda trottlarna.

Både gas och olja justerar du med justerings muttrar som sitter på vajerhöljet, du förstår när du kikar lite på dem.
För att justera in oljan använder du dig utav markeringar som finns vardera en på armen till oljepumpen och en på själva pumpen.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Okej men ska jag hålla full gas men var skulle jag hålla fingre fattade inte riktig? men jag tycker att det ska väl inte spela nån roll om man byter vajern rakt av eller? men men
 
R

Robin

Full gas, trottlarnas underkant ska ligga i linje med insugets överkant.
Dvs bort med luftburk/filter, gasa full gas, in med ett finger i varje förgasare och känn efter hur trottlarna ligger.

Antar att det är vanliga mikuni roundside förg som du har, Om du kikar på förgasarna du har så högst upp på trottelocket sitter vajerhöljet gängat på trottel locket där du genom att skruva in/ut kan justera höjden på trotteln, Oftast dessutom skyddat utav ett gummihölje över gängninen.

Och eftersom du köpt ny vajer (vilket jag antar är en komplett gasvajer med hölje å hela kittet) så måste du givetvis byta ut gammla vajern. Dvs lossa trottelocket, lossa trotteln från vajern och därefter lossa vajerhöljet från trottelocket.
Tillbak med allt igen, synka förgasarna. Glöm inte dra åt låsmuttern som sitter på den gängade biten utav vajerhöljet.

Oljepumpen kan ju vara olika från modell till modell så där kan jag inte ge dig ett direkt svar. men du kommer förstå så fort du kikat efter hur det ser ut.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
har vajer gått av uppe vid handtaget så är det en kort vajer til en sk splitter men då åker du på att köpa en kmpl vajer med splittern och till förg o olje pumpen då är det som robin från kiruna säger att du tar bort luft burken och ger full gas sen känner du med fingret att under kant på trotteln ska ligga jämt med över delen av förgasar huset och är så inte fallet så justerar du uppe på förgasar locket till du känner att den ligger jämt med överkant på förgasarhuset och vad som gäller olje pumpen så ser du hur mycket den justerskruven är uppskruvad så om du kommer åt med ett skjutmått så mät distansen mellan mothållet för oljepumps vajern och underkant på juster skruven den du ställer hur fet o mager oljeblandning du ska ha så ser du där hur mycket du har nu med gamla vajern och sen skriver du upp det måttet på en bit papper så du vet hur mucket det var innan du plockar bort den gamla och sen gör du samma moment fast omvänd ordning och mäter samma mått som du skrev upp på pappersbiten så ska du se att det fungerar
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Jag fattar inte vad jag ska mäta? underkanten på skruv huvvet och vad???
 
Last edited:
R

Robin



Liten snabbskiss på färgasaren sett från sidan.

Den blåa rektangeln ska symbolisera trotteln u fullgas läge, då underkanten av den ska ligga i linje med överkant på insuget. Den röda linjen förklarar hur trotteln ska vara i förhållnade till insugetsöverkant vid full gas.

Gällande oljepumpen så hade jag nog inte gått efter hur gammla skruven är inställd pga tex kan vajerutsicket från höljet variera i gämförelse med gammla vajern.

Men kolla på din oljepump om du finner någon markering/sträck på armen och pumphuset.
 
R

Robin

Okej! men pumphuset är det själva pumpen eller??? armen fattar jag inte vad de är???
Med pumphus menar jag själva pumpen.
Om du kikar efter på din skoter kommer du att förstå mycket bättre.
Gasa så kommer du se och förstå hur pumpens mekanism fungerar.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
aahaa armen som rör sig när man gasar är armen eller tror jag fattar nu! Men om jag hittar nån markering hur ställer jag in då rå?? är det nån grej som ska vara jäms med strecket eller??!