Gasreglage Lynx 600 SDI -2008

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
Köpte en ny Lynx 600 SDI -2008 förra veckan. Otroligt nöjd hittills med maskinen i helhet. MEN en sak är katastrof och måste bytas ut. Gasreglaget!
Jag har inte speciellt små händer, men jag når nästan ändå inte gasen. Måste hålla styret med fingerspetsarna för att kunna köra, vilket inte är så bra. Jag når knappt gasen. Känns som att jag kan tappa styret när som helst och förlorar dessutom värmen från handtagen.

Finns det något mindre gasreglage som passar dessa modeller? Eller måste man försöka sig på en modifiering av det befintliga reglaget?
Vart köper man det isåfall?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
gasreglaget är lika stort på alla modeller inklusive ski doo modellernas.

edit: kanske finns på duells hemsida dock inte säker men där brukar det mesta finnas
 

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
Har tidigare haft en Lynx 454 Racing -97 och en Yamaha XCT 700 -99, ingen av dessa har haft ett sådant stort gasreglage! Skulle vara perfekt att ha en lika storlek som hos Yamaha. Men detta skulle se tokigt ut, då det sitter en "dödar" knapp på dessa. Dessutom är själva fästet större.

Någon som ha ett förslag på hur man kan gå till väga?
Kör tävligtförarna med orginal?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Idé :

Ski-Doo/LYNX hade tidigare ett gashandtag
( under större delen av 90 talet )
med utväxling vilket krävde betydligt mindre kraft att använda sig av vilket hindrade att man blev trött i tummen, funkar riktigt bra.
( Tom tjejerna gillar den )
Går fortfarande att få tag på som reservdel hos BRP handlarna eller köp ett komplett på närmsta skoter skrot.

Annars så är det väll till att gå runt på skoterfirmorna de olika märkena och testa handtagen på ny skotrar tills du finner något du tycker passar din hand/tumme.

:hmmmm2: Men, i och med att du har en SDI så kanske inte det är trött i tummen/handen du blir utan det är den rent fysiska storleken på gasflärpen som gäller här.

.
 

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
2stroke: Tackar för ditt tips!
Det är inte det att jag blir trött i tummen/handen som är problemet.
Problemet är att jag inte kan hålla tillräckligt i styret för att få kontroll när det börjar gå fort och bli krokigt och guppigt :D
 

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Du kan köpa pirat gas block i alu och så monterar du lämpligt gasreglag på den.
Det finns två olika lägen på den jag köpte PM ar länken till dig.Så kan du sätta dit valfri gas sedan! Bara att prova ut hos närmaste ÅF reglage som passar dig bus enkelt!

Det funkade kanon för mig efter lite modd...