gashäng?

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
var ute o körde lite med skotern idag, fick gashäng 2 gånger. som tur var så hade jag inte gasat så mkt, va kan det bero på? att jag har satt dit styrhöjjare? har ju redan kört 5 mil med styrhöjjare. kan det bero på att det var 10- kallare idag än det var när jag åkte förut så gaswiren blir mer sträkt?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Men du är det så att det är wiren som hänger sig eller är det trotteln??

Är de trotteln så spelar ju wiren ingen roll.
Är det wiren...har du då smörjt den riktigt?? annars kan ovanstående någ vara en ide.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Temperaturen spelar ingen roll för hur sträckt wiren blir, den drar inte ihop så mycket att man kan märka det bara p.g.a. några tiotal graders temperaturskillnad.

Som sagt tidigare måste du kolla upp om det beror på att wiren blir för sträckt t.ex. när du svänger (då försvinner ju gashänget när du slutar svänga) eller om det fryser någonstans.
Blir wiren för sträckt kan du kanske dra den på något annat rakare sätt, om inte blir det att skaffa en längre.
Fryser det någonstans måste du kanske ta in den i värmen och låta fukten torka bort eller något sånt, jag har aldrig råkat ut för det så jag vet inte riktigt vad man bör göra...
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
hmm, jag tror det hände när jag svängde vänster, om jag minns rätt. kanske får skaffa en längre wire. men jag vet inte ur man får upp dend är svarta dosan som alla wire går ihop i.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Om du hade den inne över natten så var den ju varm, och sen när du tog ut den så var det ju kallt. Det är ofta när temperaturen svänger från plus till minus som gaswiren hänger sig...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Men alltså, att avgöra om det beror på att något fastnat eller om wiren blir för sträckt kan väl inte vara så svårt?

Fryser det någonstans eller om wiren går tungt så fastnar ju trotteln i sitt läge vilket gör att skotern fortsätter i samma fart tills soppan är slut om du inte är smart nog att stänga av den innan dess.
Beror det däremot på att wiren blir för sträckt så hakar den bara upp sig så länge du fortsätter svänga, vilket inte bör vara allt för länge...

Mitt förslag är att du svänger allt som går åt båda hållen och ser hur wiren ser ut, är det bara i närheten att den ska sträckas måste du åtgärda det, och det är något man bör kolla innan man far ut och kör efter att ha skaffat styrhöjare!
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
har ni aldrig var me om när ni kör i lössnö att det kmr in pudersnö som smällter o blir vatten. Och som fryser till is t.ex. i förgasarn. Då fastnar gasen. Har råkat ut för några gånger.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
>har ni aldrig var me om när
>ni kör i lössnö att det kmr
>in pudersnö som smällter o
>blir vatten. Och som fryser
>till is t.ex. i förgasarn.
>Då fastnar gasen. Har råkat
>ut för några gånger.


näpp men svängt vänster fullt efter att ha monterat styrhöjare och blev fulla spett rakt fram i en lastbil...
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
>har ni aldrig var me om när
>ni kör i lössnö att det kmr
>in pudersnö som smällter o
>blir vatten. Och som fryser
>till is t.ex. i förgasarn.
>Då fastnar gasen. Har råkat
>ut för några gånger.


mm hände mig en gång förra nyåret.. var ca -25 och jag lekte i pudersnön.. då hakade gasen sig ganska fort.. men då var det riktigt fjuderpuder! som flög överallt

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag undrar om den boxen går att få upp hel, jag tycker den verkar vara smält ihop på nåt vis? Det ska ju finnas nåt kit för att skarva gasvajern, har då sett sånt på amerikanska sidor. Men sånt kostar nog. Jag har tagit bild på hur jag gjorde på min men jag kan inte lägga in dom änn så du får se det om några dagar. Hur mycket har du höjt styret? Du borde inte behöva byta nån vajer tycker jag, måste gå att dra om den lite isf.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Duells/SnoPro har ett "gas-vajers-förlängningskit". En liten box man skarvar i med extra vajer o. hölje.
Kostar ca 200:- tror jag.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>Jag undrar om den boxen går
>att få upp hel, jag tycker
>den verkar vara smält ihop
>på nåt vis? Det ska ju
>finnas nåt kit för att
>skarva gasvajern, har då
>sett sånt på amerikanska
>sidor. Men sånt kostar nog.
>Jag har tagit bild på hur
>jag gjorde på min men jag
>kan inte lägga in dom änn så
>du får se det om några
>dagar. Hur mycket har du
>höjt styret? Du borde inte
>behöva byta nån vajer tycker
>jag, måste gå att dra om den
>lite isf.

jag höjde inte styret mkt, så lite som det gick utan att domdär platt järnen skulle ta emot styrstången typ. några cm bara.

undrar hur jag ska dra gasvajern då? för just nu ligger den mellan huven och själva tanken ditklämmd bara. för jag har bara luftfilter på den vänstra sidan.