Garmin gps

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ja, om kartorna inte kräver en kod. Det finns både copyrightade kartor och shareware-kartor som inte kräver koder.

Men ex. sjökorten (Bluechart), samt City Select/City Navigator kräver koder
som är länkade mellan GPS-KartId.
 
E

ejwbegysv

Nu ska man egentligen inte snacka sånt här här.. men jag har då Frilu´fskartan som fungerar utan koder...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Friluftskartan kräver endast en installationskod. Kartorna som sen installeras innehåller i sig själv inga koder alls.

Men testa att skicka in Bluechart, City Select eller City Navigator så får du se. Inga problem att installera dem på datorn, men när du skall se på dem så går det inte alls. SKickar du in dem i GPSen så säger den att det inte finns några kartor. Vad jag vet så är det endast Garmins egna kartor som kan innehålla koder. Friluftskartan är inte gjord av Garmin, utan den är licensgjord av Sportmanship tillsammans med Lantmäteriet i Sverige (har jag för mig).


Sedan är det egentligen inget fel i att prata om just detta, så länge vi inte börjar prata om hur man kringgår copyrightlagar... Och du kan ju mycke väl ha köpt Friluftskartan och bara informerat om att den egentligen inte kräver kod. ;)