garantifråga

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Hej! Har köpt en rmk assault 12, en ny alltså 0 mil när jag köpte den. Har alltså 2 års garanti från köpetillfället.

Men nu köpte jag den här 70 mil hemifrån så jag undrar om man brukar kunna ta ut garantijobb på andra ställen än köpestället?

Digitala bränslemätaren har försvunnit och variatorn frikopplar inte remmen ibland = motorstopp när man bromsar...
 

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Ja du kan få gjort garantijobb hos din lokala försäljare.grattis med ny maskin:)
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Förutsätter ju självklart att du pratar med firman där du köpte skotern. Dom måste godkänna reperationerna före du lämnar in den.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dom måste inte godkänna något bara det går inom garantiernas gränser. :) Sen kanske dom skulle uppskatta om du ringde dit före och berätta att du har köpt en ny skoter och funderar på att börja lämna in den där för uppdateringar/garantier :)
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Hej! Har köpt en rmk assault 12, en ny alltså 0 mil när jag köpte den. Har alltså 2 års garanti från köpetillfället.

Men nu köpte jag den här 70 mil hemifrån så jag undrar om man brukar kunna ta ut garantijobb på andra ställen än köpestället?

Digitala bränslemätaren har försvunnit och variatorn frikopplar inte remmen ibland = motorstopp när man bromsar...
digitala bränslemätaren??? ska det finnas en sån?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
På bilsidan är det iaf så att man tar kontakt med företaget där man köpte bilen INNAN man lämnar in den för diverse fel hos någon annan aukt. handlare.
Självklart går det att lämna in den hos företaget i din närmaste stad men man brukar alltid checka med säljaren först.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då vi köpte husvagnen var det lite krångligt...för då dom köper in en ny husvagn från denna tillverkare som vi valde så ingår det ett visst antal timmar för garantijobb i "affären". Så då vi ville ha garantijobb utför på ett ställe närmare oss så var dom tvunga att få OK för att fakturera dessa timmar till butiken där vi köpte den.

Nu vet jag ju inte hur det är på skotersidan.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
När jag köpte min Xf så ringde jag till närmaste åf här och undrade om det gick bra att lämna in skotern där för ev garantijobb/uppdateringar och det skulle inte vara några problem alls.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
En ny maskin kan du lämna in hos närmsta autoriserade återförsäljare, dom i sin tur reklamerar till generalagenten. Detsamma gäller bilar! Är det ett beg fordon så kan det vara det säljstället som har en egen garanti och då måste ju förstås garantin gå på dom. Mach1custom: du svamlar eller blandar ihop det med ett begagnat köp!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
jag citerar mig själv! ska det finnas en digital bränslemätare på rmk-12?
Tvivlar också på det, men vet en polare sa att det fanns något på displayen som man såg när man startade skotern ..och typ alla tecken syns, som skulle kunna vara något sådant.

Har 4-taktarna digital mätare kanske och att det är samma instrument på alla maskiner?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tvivlar också på det, men vet en polare sa att det fanns något på displayen som man såg när man startade skotern ..och typ alla tecken syns, som skulle kunna vara något sådant.

Har 4-taktarna digital mätare kanske och att det är samma instrument på alla maskiner?
Detta sitter långt i bakhuvet men har för mig att jag kört polaris-modeller med mätare i displayen. Detta gäller dock inte assulten så nej, den ska mig veterligen inte ha digital bränslemätare...

Och lite ontopic sålänge det är garantijobb ska vilken polaris auktoriserad verkstad som helst fixa det (Polaris Scandinavia betalar). För reklamation (konsumentköplagen) är det egentligen bara den ÅF du köpt från som är bunden till ev åtgärd...
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
okej, så det kanske är bäst att prata med han där jag köpte den oxå då?

är nästan helt hundra men inte helt på att första gången jag startade den så funkade digitalamätaren, och enligt instruktionsboken så ska det finnad, citerar om bränsleikonen inte indikerar så är det fel i kretsen för bränslemätaren, kontakta din återförsäljare för åtgärd.

iofs samma instruktionsbok som för 600 rmk och pro rmk men det torde ju ska vara samma mätare i alla dom modellerna?

verkar ju lite lustigt att dom tar med det i instruktionsboken om ingen av modellerna har digitalmätare, eller?
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
okej, så det kanske är bäst att prata med han där jag köpte den oxå då?

är nästan helt hundra men inte helt på att första gången jag startade den så funkade digitalamätaren, och enligt instruktionsboken så ska det finnad, citerar om bränsleikonen inte indikerar så är det fel i kretsen för bränslemätaren, kontakta din återförsäljare för åtgärd.

iofs samma instruktionsbok som för 600 rmk och pro rmk men det torde ju ska vara samma mätare i alla dom modellerna?

verkar ju lite lustigt att dom tar med det i instruktionsboken om ingen av modellerna har digitalmätare, eller?
Såg i min -13 bok nu och på bilderna syns bränslemätaren där också, men jag har då inte sett den i verkligheten, mest troligt samma bilder till alla böcker. Jag har mätaren på tanklocket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Somsagt det sitter ingen digital mätare på dessa modeller, visst har du en mätare i tanklocket? Isåfall lär du inte ha en digital också och var glad för det, för dom digitala är det mest bara strul med.