Gammal skoter bråkar :(

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Hej!

Jag och två kompisar har köpt en gammal skoter att busa lite med, en Ockelbo Trioman.
På den sitter en encylindrig Sachs-motor med ny kolv och kolvringar.

Tyvär så går den inte så bra. Jag ska försöka förklara hur den beter sig.
Vi drar igång den, med choken på. Sen får man slå av choken gradvis medans en annan pumpar på gasen.
Efter ett tag vill den dö igen, då chokar vi lite mer. Då vill den dö igen, så då gör vi om processen igen.
Vi har ingen aning om vad som kan vara fel. Huvudmunstycket har vi testat skruva utåt, vi är inte säkra på om den får mer eller mindre bensin av det.

Vad kan vi testa göra?

E

Ej medlem/Inloggad

mikael.s skrev:
kolla hur tändstiftet ser ut om det är alldeles svart eller lite ljus brun bärnt

Tändstiftet ser bra ut, som det ska.

E

Ej medlem/Inloggad

Nu har jag varit ute och testat lite.
Det jag har kommit fram till är att den inte vill suga bensin ordentligt, man ser att det är luft med jämna mellanrum i bensinslangen. Antingen beror det på att membranen i bensinpumpen är dåliga, eller att det stockat igen.

Vad kan nya membran till en sån här maskin kosta?

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
Hittar du en repsats så är den nog inte så dyre men att hitta den kan bli ett äventyr det kanske är enklare att byta till en annan pump istället.

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Vore jag du så skulle jag rengöra tanken. Ingen kan ana så mycket grejs-mojs det sammlas där genom åren! Särskilt om man tankar mycket ur dunk(som man ju gör i en trioman som saknar separatsmörjning),så brukar det mojsa ihop sej riktigt bra på botten. Med tanke på att det är en gammskoter,så är det väl inte omöjligt att det är sånt som gör att bränsletillförseln blir lite klen.

E

Ej medlem/Inloggad

en gammal skoter brukar behöva chokas många gånger om det är en kallstart!

har en panther 440 från 1980 när man ska starta: prima 2ggr sen drar man tills den startar och efter det lär man prima ett par ggr, och gasa lite försiktigt tils man känner att det går=) så e det!