G-Type, Rave-670 ( 1997 ) Stötdämpar montering... ?

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Jag har en Lynx RAVE 670 1997 G-type där kolvstången i främre dämparen i bogien gått av två gånger. Detta utan att det varit våldsam körning eller höga hopp. Det är en Öhlinsdämpare och jag misstänker att den satt felmonterad redan från när jag köpte skotern.

Kan någon som vet hur det ska vara hjälpa mig med bilder eller skiss på hur den ska sitta? Nu siter den med piggyback på ovansidan (så att säga pekande neråt) och det ser lite trångt ut vid nedre fästet. Jag har bilder men hittar inget sätt sätt att skicka med bild här... men vore väldigt tacksam för tips då jag vill slippa köra av kolvstången igen!

Även tips på vad det annars kan vara för fel mottages tacksamt, lagringarna i stötdämparfästet föreslog någon men de är nu fixade och var inte speciellt kärva förr heller.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

hej... fästet till en liten aluminium arm kan gått sönder...eller vad man ska kalla den..? det hände för en polare.... så kolla sprickor m.m


mvh
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

Vad är det för fäste du menar? Ett fäste i boogien, eller? Uppe, eller nere....Själva dämparen är hel o fin.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

kan kolla på min i morgon.... borde va samma på alla g-type
tror det va nere:confused:
 

anteisr

Medlem
8 feb 2007
28
0
1
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

Hej

Kolla så att svingarmen är hel. Min hade spruckit och då fick dämparen ta emot mer stryk så den kröktes.

Bara att svetsa och förstärka svingen sedan går den kanon igen

//Anders
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

hej... fästet till en liten aluminium arm kan gått sönder...eller vad man ska kalla den..? det hände för en polare.... så kolla sprickor m.m


mvh

http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E

Om det är samma boggie på alla G-type så....
Gå in på länken å klicka fram till 1999 rave Big pipe X.... rear suspension...
del nr 35 är den lilla alu armen du menar va ???
Och kan det va fästörena på del 33 som gått sönder eller ???

hoppas det var till hjälp
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

Ja tack mullfritz, det vore toppen om du kunde kolla hur din sitter och beskriva :)

Jag har kollat bilder på fästen mm (har inte skotern i närheten men massor av bilder på bogien) och det ser inte ut att finnas några sprickor, och del 33 och 35 verkar hela. Däremot är fästet nog lagat eller förstärkt upptill. Det kan ju vara felaktigt gjort förståss...lite snett eller så?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

Om det är Easyride boggien du har så är detta ett väldigt vanligt fel.

Det som händer är att främre svingarmen går av/Spricker ordentligt och därmed får dämparen ta upp nästan dubbelt så mycket belastning vilket den inte håller för.

Jag har repat ett antal lynx/skidoo F3 boggies med detta problem man behöver inte ens köra fort i guppen så pajjar armen.
Det du kan göra är att svetsa och förstärka topp hörnen av svingarmen med en liten plåtbit eller plattjärn då brukar det hålla.
 

Lynx_mies

Välkänd medlem
27 nov 2006
118
0
6
Junis
Sv: Montering Stötdämpare G-type boggie ??

Jag hade samma fel på min gamla G-Type, fasst ja tilverkade en egen svingarm, å bytte stötdämpare så hände de inte nåmer...
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Precis... det är den armen ja menar
den ska sitta nästan vågrätt då det inte är nån tyngd på skotern
går den av eller fästena dit kan det bli haveri....
det är egentligen inte armen utan fästöronen som brukar ge sej
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Jag håller på själv och ska byta till engans dämpare fram och undrar om nån annan gjort det utan att behöva skära bort lite från det övre fästet?
har wp på nu som jag ska sälja...
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Hur ska dämparen sitta?

Tack för alla tips om tänkbara fel - MEN jag har fortfarande inte säkert klart för mig hur dämparen ska sita.... piggyback uppe eller nere??
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
kan skicka kort me telefonen imorrn... om bilden blir bra...
måste ha ett nr isånnafall :)
vad är piggyback??? har inte hört det förut... :p
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Piggyback brukar man kalla den lilla gasbehållaren som sitter på Öhlinarna. Det finns säkert andra namn med... bild vore bra (om det sitter öhlinare på din) skicka i så fall på are2@tele2.se
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hjälp till.......

kan skicka kort me telefonen imorrn... om bilden blir bra...
måste ha ett nr isånnafall :)
vad är piggyback ???
har inte hört det förut... :p
Piggyback brukar man kalla den lilla gasbehållaren som sitter på Öhlinarna. Det finns säkert andra namn med...
bild vore bra (om det sitter öhlinare på din) skicka i så fall på are2@tele2.se
:confused: Varför inte ta och posta bilderna här i tråden istället ? :confused:

Hjälp varandra och andra medlemmar av Forumet genom att lägga ut bilderna här istället !





.
 

Nduro

Medlem
11 dec 2005
34
0
1
Jämtland
Ja tack - posta gärna bilder här ni som kan på hur öhlinaren sitter i er G-type! I min profil står det "får inte posta bifogare filer" så jag tyvär inte skicka på hur min ser ut. Varför vet jag inte?

Har precis rivit ur boggin och inspekterat: hittar inga sprickor eller något trasigt... allt ser ok ut och svingarmen rör sig som den ska utan speciellt stort glapp i bussningar...den lilla armen är hel... så jag vet fortfarande inte varför dämparen går sönder.

Återstår bara att fetta in allt ordentligt, montera ihop och hoppas antar jag... Om inte någon har nya tips??