G-Type 670 frågor....

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Jag har lite förhögt toppvarv, 8100-8200 med tummen intryckt, samtidigt som toppfarten inte är högre än 120-130km/h, tror inte motorn mår bra av det längden. Jag har kollat bromstester, där 670:an ger mest effekt omkring 7600-7700 varv, vilket leder till att jag kan
sänka mina toppvarv till den nivån.
Jag vill nu ha råd om lämplig åtgärd för detta.

Jag vill även ha råd om hur man lämpligast sänker skidtrycket, hellre skidlyft än mattspinn!
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Sauce skrev:
Ta bort allt som heter dämpare bak, då får du ganska minimalt med skidtryck, sen höjer du den fram :)
Att efterlikna orginalfunktion på Skidoo är jag inte ute efter, utan ett mer seriöst svar från någon "pippola guru"
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
HPD skrev:
Att efterlikna orginalfunktion på Skidoo är jag inte ute efter, utan ett mer seriöst svar från någon "pippola guru"
Aha! då förstod jag helt fel då, men du får ju bort mycket tryck på skidorna om du gör som jag sa ;) visserligen skulle jag inte vilja köra en skoter utan bakdämpare :)
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Tack för tippsen

Håller på att "trimma" sekundären, var väldigt skitig samt mycket repor i helixen. Jag tror att det kan påverka utväxlingen negativt. Såg att fjädern satt på B1, vad är grund läget? Tror även att remmen "Bombardier" kan vara lite sliten var 33,5 på bredden.

Såg att "Mulle" hade bromstest på en Rave -97, där låg peaken vid 8000 varv,
så det kanske inte är några större fel.

Vet någon om hur höga kammar som går i utan att bygga om, antar att 32mm inte är något problem. (det blir med största sannolighet en 345, om det blir byte. 320 fiins det mindre urval av)
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Challenger 30mm är det högsta som går utan modifiering (Den högsta som finns i 320x38 också tror jag) Men sura inte ihop för det, hade en sådan på min förra, den gick säkert 400mil och inte en kam var borta och då har det körts på dåliga leder också. sen är det ett jävulskt grepp i den mattan också.
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
30mm Challenger

_Jolle skrev:
Challenger 30mm är det högsta som går utan modifiering (Den högsta som finns i 320x38 också tror jag) Men sura inte ihop för det, hade en sådan på min förra, den gick säkert 400mil och inte en kam var borta och då har det körts på dåliga leder också. sen är det ett jävulskt grepp i den mattan också.
Tack för tipset
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Nya Rotax 670 funderingar...

Vintern börja närma sig slutet, planering för nästa säsong tar vid.

Har lite planeringar att uppgradera motorn till "HO" (omkring 130hk), som skall kunna göras utan större ingrepp.
Den information som jag fått är enligt följande. "lyfta" cylindrarna 1mm, snygga till inlopp och vevhus, lite "vassare" slid, annan topp (för rätt komp) och antagligen bestyckning

Min fråga, finns det specifika topplock för denna konvertering?
Är det någon här på forumet som gjort något liknande?
Är det någonting som är glömt?

Funkar orginal bestyckning i primär?

Många frågor, taksam för svar!
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Trevligt trevligt.
Samma modifiering som jag hade på min ungefär. någon annan topp behöver du inte. Bara att plana orginaltoppen.
Något som du måste ha är däremot en Bigpipe pipa, annars kommer du inte få någon effekt nästan. Orginal pipan på 97an begränsar effekt nått så jävulskt!