G-type 500 ( 1998 ) Förgasarbestyckning + annat.. ?

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Boggiedelar till G-type ?

Som rubriken låter
Har satt på en G-touring boggie på den och har ett/flera problem nu.
Till min förvåning så har ett framhjul lossnat från boggien och behöver hjälp om vars man kan beställa/köpa dom och även 2 nya balatorremmar skulle behövas inhandlas.

Någon som vet nån bra återförsäljare här på internet så man kan beställa?

Tack på förhand
/Danne
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Tjo.
Är en stolt ägare av en G-type 494 -98 med G-touring boggie.
Och jag har lite frågor.

Vad är det för orginalbestyckning i förgasarna på den?

Tillslagsvarvet är 3000 rpm, och mellan 3000-4700 rpm så är det som att den inte tänder på båda cylindrarna utan det blir som att den bååar i början och sen när den kommer till 5000+ rpm så går den som en klocka. Gjorde en tråd i hopp om att få ett svar men ingen svarade så jag ställer frågan igen. Vad kan vara felet? Och vad kan man göra för att fixa till så den tänder till ordentligt från början?

Ang tillslagsvarv som kan vara felet. Vilken färg är orginal till en G-Type med 3000 rpm som tillslagsvarv?
Och vad ska jag ha för färg på fjädern för att få 4500 rpm i tillslagsvarv?
Och vad är det för sorts variator på den?

Kanske lite mycke frågor men måste få veta.


Tack på förhand
Danne.
 
Last edited:

g-touringen

Medlem
15 jan 2006
22
0
1
Variatorn???

Jag skulle tro att ditt ''bööö'' problem ligger i variatorn.


Jag har nyligen köpt mig en G-Touring -98 fast med 583:an

Jag har precis börjat läsa och lära mig om variatorer och sånt och vad jag kan komma ihåg av allt jag läst så tror jag att ditt problem ligger i sekundärvariatorn.

Jag är verkligen ingen expert och om nån vill rätta till mig så var så god, men jag tycker dom där experterna som finns här är lite osynliga för jag hade en tråd om min variator, men ingen har svarat...men det kan ju vara så att dom är så less på att hela tiden behöva förklara åt oss ''ovetande'' :)

Nä men jag tror den växlar fel på sekundären. Den har till uppgift att alltid hålla remmen spänd och ha rätt ''växling''. Den ska samtidigt när det går tungt eller lätt anpassa sig till det genom nåt som om jag inte minns helt fel kallas backlash typ.

Så jag tror att den växlar ner för fort alltså att den öppnar sig för lätt och får då en högre växling. Det går att ställa in men det är ganska avancerat och det får du läsa nånstans om eller fråga nån som kan det där bättre.

Jag kan väl jämföra det med att om du kör efter en led och den går bra men så kör du ut i lössnö så börjar den att ''böööa'' då har du fel på backlashen eller vad det nu hette.

Det är för att den inte växlar rätt.

Men ditt problem är att den växlar för högt i början...eller så har du fel rem!!! Det bör du nog kolla först!!!

Nån som kan det där får gärna rätta mig om jag har fel, det är jag bara tacksam för...det är ju dumt om man går och tror fel saker :)
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Har du nån aning om vad variatorn heter?.

Roligt att läsa ska söka upp och läsa lite granna själv nu.
 

g-touringen

Medlem
15 jan 2006
22
0
1
Tra

Det är en "TRA" variator.

den sitter i dom flesta LYNX & Ski-Doo skotrar!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
g-touringen skrev:
Det är en tra variator...den sitter i dom flesta skotrar!!!
men jag tänkte om ajg skulle köpa t.ex en ny variator fjäder på rinab då står det 94c 104c är det till comet variatorerna? eller har det ingen större skillnad?

Vet ni av någon sida man kan köpa fjädrar så skriv den gärna!

tack.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
birdie skrev:
men jag tänkte om jag skulle köpa t.ex en ny variator fjäder på Rinab då står det 94c 104c
Är det till Comet variatorerna ?
eller har det ingen större skillnad ?

Vet ni av någon sida man kan köpa fjädrar så skriv den gärna!

tack.
Ja de grejerna du syftar på är till COMET variatorer.
Inget av det passar till TRA !

Söker du delar till TRA variatorer så hittar du dem hos närmsta LYNX eller Ski-Doo försäljare

finns även vissa eftermarknads företag som gör fjädrar osv osv till TRA , men de är dock i Sverige inte så vanliga.
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Tack stroke för upplysningen!

Har du nån aning om vad man ska ha för färg på fjädern om man vill ha ca 4500 rpm i tillslagsvarv?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nej , tyvärr...

Nej , Tyvärr

Det beror på så många faktorer....

tex :

* Vad har du för fjäder i nu ?
* Vad har du för ramper i nu ?
* Vad står dina "Clickers" på nu ?
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Allt är orginal och vad som sitter på vette fasen men orginal delar är det då.

blir lika glad att se när 2stroke skrivit. :)

stort tack till dig som lägger ner så mkt tid på att hjälpa oss mindre kunniga!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min flickvän har en G-type 494 som jag skruvat lite med nu i höst, den har samma problem som du beskriver att den är lite seg i starten. Efter konsultering av "expert" ska nu en ny fjäder i primärvariatorn, TRA, provas. Denna fjäder är märkt med grön/gul och sitter original i 670:n av samma årsmodell. Nämnd 670 har då andra ramper i variatorn, så tillslaget ligger på samma varv på den, men ska alltså i 494:an ge ett tillslag på runt 5000rpm.

Det satt förövrigt ufo-brickor i förgasarna på den när vi köpte den, och de funkade INTE bra till den modellen. Den blev verkligen svag...

Angående originalbestyckning i förgasarna: MJ 300/290, PJ 40/40 där jag gått ner till 35/35 på PJ. Nålarna i mitten, luftskruvarna 1½ varv ute.

Har även satt skidor i plast, gav ett stort lyft.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fattar noll.....

lars skrev:
Det satt förövrigt UFO-brickor i förgasarna på den när vi köpte den, och de funkade INTE bra till den modellen.
Den blev verkligen svag.
:confused: Låter mycket konstigt !

Jag har monterat UFO-brickor på ett 25-tal maskiner ( bla. på några 494'or ! ) och ALDRIG fått den effekten att en maskin skulle kännas svagare efter modifieringen, utan precis tvärtom !

Visst är det så att UFO påverkar vissa maskiner mer än andra, men det är ALLTID till det positiva så att säga !



Kolla tex dessa länkar ang. UFO :

http://www.tordsmotorservice.com/art_nr1_98.php

http://www.tordsmotorservice.com/art_nr3_99.php

http://www.thunderproducts.com/u_f_o.htm
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jodå, jag har läst alla artiklar runt dessa plattor när de kom ut på marknaden. Visst gick den bra på full gas, men i alla andra lägen var den hemskt svag och svarade inte alls på gasen som den skulle (trots rätt bestyckning!). Efter demontering av dessa och en liten kortning av pipan blev det helt rätt drag i den lille.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
UFO or not UFO ?

lars skrev:
Jodå, jag har läst alla artiklar runt dessa plattor när de kom ut på marknaden.
Visst gick den bra på full gas, men i alla andra lägen var den hemskt svag och svarade inte alls på gasen som den skulle (trots rätt bestyckning!).
:) Hej !

Vad gäller UFO så är det ju så att de på WOT ( Fullgas ) inte skall spela någon roll för effekten.
Således borde det inte märkas någon skillnad på en motor som har UFO mot en som inte har det.

Skall bara nämna som exempel att en av de maskiner som mår absolut bäst av UFO i förgasarna är ROTAX- 670 , Det blir en enorm skillnad !


Men nu var det ju inte det denna tråd handlade om............... ;)
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
lars skrev:
Min flickvän har en G-type 494 som jag skruvat lite med nu i höst, den har samma problem som du beskriver att den är lite seg i starten. Efter konsultering av "expert" ska nu en ny fjäder i primärvariatorn, TRA, provas. Denna fjäder är märkt med grön/gul och sitter original i 670:n av samma årsmodell. Nämnd 670 har då andra ramper i variatorn, så tillslaget ligger på samma varv på den, men ska alltså i 494:an ge ett tillslag på runt 5000rpm.

Det satt förövrigt ufo-brickor i förgasarna på den när vi köpte den, och de funkade INTE bra till den modellen. Den blev verkligen svag...

Angående originalbestyckning i förgasarna: MJ 300/290, PJ 40/40 där jag gått ner till 35/35 på PJ. Nålarna i mitten, luftskruvarna 1½ varv ute.

Har även satt skidor i plast, gav ett stort lyft.
Man får tacka så mkt för det svaret och ska nu börja fiffla lite. Vet du nån bra återförsäljare på internet som kan ha sådana fjädrar/bestyckning? Eller är det bara att fara till närmsta återförsäljare för LYNX och beställa?

och ang. UFO brickorna det är väl ändå inte orginal?

Ajja tackar igen för svaret! Nu blev man på bra humör igen.
Tack så mkt.

Danne.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Åk till närmaste Lynx-handlare och köp delarna. En knapp hundring för munstycken och 300 för fjäder. Lycka till nu!
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
lars skrev:
Åk till närmaste Lynx-handlare och köp delarna. En knapp hundring för munstycken och 300 för fjäder. Lycka till nu!
Fy helvete vad dyra dom jag var.

Och när jag beställde så kollade jag på 99ans 670 och den var violett/gul men enduro 600 -98 var grön/gul så jag beställde den för jag tog den på färgen.

520 kr skulle dom ha för den. :S så nu ska vi se hur det blir!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lite nyfiken på hur det där funkade för dig. Har börjat skruva på enduron igen jag med, blev bara LITE försenad :D

Satte i primärfjädern från min RC 800 nu, fick tillslag på 4500. Skruvat in luftskruvarna max för den blev lite högvarvig på tomgången efter nedbestycknignen. Har lite mer planer för den här skotern nu, ny matta - något längre och med befintliga kammar... typ 32mm. Ev en portning? Ska i vilket fall drevas ner rejält.