G-type ( 1997 ) Stötdämparinställning ?

bollem

Medlem
8 sept 2004
12
0
1
Justera dämpare ? ( Enduro 500 , 1997 )

Hej!

Har köpt mig en Lynx Enduro G-type 500 ( 494 ) -97.
Om man trycker ner skotern bak så verkar dämpningen bottna
går det att ställa dämpare hårdare (isåfall hur) eller är den slut.
Verkar även va lite seg att fjädra upp tillbaks.
Sitter väl en öhlinare bak om jag inte misstar mig.
Hur ska balata remmara vara inställda, sitter nu på nedersta hålet både fram o bak.

Tacksam för tips.
 
Senast redigerad av en moderator:

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hej på er.

Ny här på forumet, men jag antar att det är här man skall skriva sin fråga och i bästa fall få något svar av någon kunnig person.

Jag är sedan ett år tillbaka ägare av en Lynx Enduro G-type 600 (583) -97.
Skotern är utrustad med Öhlins stötdämpare från fabriken.
Den har förlängd boggie ( Det sitter en längre matta än Original. ) samt 2-pers. sadel.
Pga. ovganstående saker känns det som att skotern är allt för mjuk i baken.
I viloläge stiger den allt upp, men sätter sig två personer på skoter tar mattan i botten på pakethållaren i varje litet gupp.
Det går hyfsat bra att köra ensam, men när man drar på stiger nosen ganska enkelt vilket gör att inte styrförmågan är den bästa.
Dessutom stiger alltid innerskidan ordentligt vid lite brantare sväng trots att man kör ensam.

Enligt mina funderingar beror dessa symptom troligen på att bakre stötdämparen är för mjuk samt främre stötdämparen är för styv.
Jag är som sagt ny på detta så rätta mig om jag har fel.....

Jag har nu tänkt att jag skall grundinställa båda dämparna i boggien samt framdämparna. Jag försökte finna dessa data bl.a. på Öhlins hemsida eftersom skotern har Öhlins dämpare som standard.
Dock utan resultat. Skulle jag hitta grundinställningarna någonstans skulle jag kunna börja därifrån och därefter justera efter behov.
Det är dock sådana dämpare att enda inställningsmöjligheten är fjäderförspänningen. Det finns inga justeringar för "compression damping" eller "rebound damping".

Ifall det är någon som kan ge råd om var jag kan finna grundinställningsdata eller kanske t.o.m. själv vet vad det skall vara eller någon som annars kan ge råd om hur jag skall gå tillväga vore jag mycket tacksam.

Jag bör väl ännu nämna att dämparna som bäst är på service för oljebyte samt gaspåfyllning, men enligt verkstaden verkade dämparna ganska okej redan innan, så det kommer troligen inte att lösa problemet.

Jag bör ännu också nämna att vid främre fjäderbenen finns det två infästningsmöjligheter. Framdämparna är nu fästa i de yttre hålen. Om man fäste dämparna i de inre hålen torde skotern bli aningen högre men samtidigt mjukare i framändan eftersom hävarmen blir mindre. Någon som har testat dessa inställningar och vet vad de medför? Kan de kanske t.o.m. avhjälpa ovanstående problem med skidlyft o.d. ?


Mvh,
Stefan :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
mycke nu......

Hej ! :)

Vilken längd har du på den nya mattan ?
Hur höga kammar har du på den nya mattan ?

Kan du fota din förlängning av slidesskenorna och boggiens bakre infästning i chassiet ?

Mycket bra att du skickat alla 4 dämparna på renovering. :)


Vad gäller framvagnen :
så skall dämparna monteras så att de blir så Verticala som möjligt !
( mao. så raka som möjligt. )

Främre boggie dämparen :
1. Släpp på dämparen till det lösaste och far och kör, sedan spänner du upp den tills du är nöjd med främre boggiens fjädrings egenskaper.....
Det ENDA sättet är att Testa Testa Testa och åter Testa tills DU hittar en inställning som du tycker verkar OK !

det var ett tag sedan jag skruvade i en G-type boggie men den har väl också en balatarem i främre boggien om jag inte minns fel...
2. Genom att justera längden på denna så justerar du viktförflyttningen/viktförskjutningen i boggin vilket bla. styr hur mycket/stora Wheeliesar du kommer att göra...:) = skidlyft.

Bakre boggie dämparen :
På fjädern så finns den en siffer och/eller färg märkning som talar om vilken fjäder det är.
Till denna bakre stötdämpare så finns det om jag inte minns fel 3 st olika hårdheter på fjäder att välja på.
Typ:
* Soft
* Medium
* Hard
eller liknande.
Med tanke på att du dels tydligen brukar skjutsa samt att du även har förlängd boggie ( = vilket leder till längre hävarm. ) så bör du nog köpa den hårdaste fjädern som finns till denna dämpare.
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
G-type (1997) stötdämparinställning forts.

Tack 2stroke & KimAlexander för era svar !

Måste erkänna att jag faktiskt snålade lite och bara skickade in boggie dämparna för renovering, men jag hade tänkt mig att köra med framdämparna som de är denna säsong :eek: .
Inbillar mig att framstötdämparna är mindre utsatta eftersom de är bättre skyddade från snö, is osv.
Vid närmaste verkstad kostar det 50 EUR (ca 500 kr)/st. att renovera stötdämpare. Hualigen! Senast inför nästa säsong blir nog också framdämparna genomgångna.

När jag köpte skotern var mattan slut.
Eftersom enda nya mattan som direkt skulle ha passat under skotern var Lynx original 320 cm. = DYR !! :mad: , så bestämmde jag mig för att förlänga boggien lite och montera en 345 cm matta i stället.
Detta gjordes med förlängningsplåtar och satte en standard 345 cm matta.
Dels blev det billigare :)
(och kommer att löna sig ännu mer nästa gång mattan skall bytas)
och dels blev det lämpligare kombination med 2-pers. sadeln.
Tidigare satt passageraren ungefär mitt ovanför bakaxeln.
Om jag inte minns fel har den nya mattan 25 mm kammar.

Tyvärr kan jag inte i detta nu fotografera boggien eftersom det for till en annan verkstad för svetsning, samtidigt som stötdämparna for in för renovering.
Som vanligt hade örat för infästning av främre boggien gått av.
Det kommer att bli förstärkt denna gång så att det förhoppningsvis håller framöver.
Torde få hem boggien samt stötdämparna i slutet av denna vecka eller början av nästa och då ska jag ta bilder och sätta in så den som är intresserad får se eländet. :rolleyes:

Vad gäller infästning av främre stötdämpare så skall jag utan vidare testa att montera dem i de inre hålen eftersom de då blir rakare (närmare lodrät).

När jag hämtar dämparna från servicen skall jag samtidigt fråga pris på fjädern som 2stroke nämnde (hard). Det kan faktiskt vara lösningen på problemet.

Både främre och bakre dämpare i boggien har balatarem.
När jag får hem boggien ska jag kolla i vilket hål främre balataremmen är monterad och ifall det ännu finns hål lediga ska jag försöka spånna den ett hål.

Har den bakre balataremmens inställning också någon betydelse ?
I såfall borde väl den släppas lite, eller ?

När jag sedan börjar justera, kan jag göra enligt följande?

- Spänn främre balataremmen ett hål.
- Släppa både framdämpare och båda boggiedämparna i lösaste läget.
- Spänn först främre boggiedämparen tills den känns bra.
- Spänn sedan bakre boggiedämparen tills den känns bra.
- Spänn till sist framdämparna tills de känns bra.
- Om inte ovanstående hjälper, spela lite med fastsättningen av framdämparna (vilket fastsättningshål som används) samt balataremmarna.

Är jag månne helt ut och seglar nu, eller låter ovanstående vettigt.

Tack för svaren hittills. Jag skall som sagt bifoga bilder så snart jag får hem grejerna.

Mvh. // Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Lynx G-type stötdämparinställning, forts.

:) Hej igen !

Nu har det framskridit en hel del på skoterfronten.
Jag har fått tillbaka min nysvetsade boggie samt stötdämparna.


Bild 1 :
Skotern i "upphängt" läge utan boggie..




Bild 2 :
Den förstärkta, förlängda och nysmorda boggien med nyservade stötdämpare..





Bild 3 :
Sedan en bild av förstärkning på örat som blivit svetsat varje år hittills, men förhoppningsvis numera håller. Naturligtvis har båda sidorna blivit förstärkta:





Följande åtgärder har nu gjorts för att få baken lite styvare samt undvika skidlyft:

- Dämparna har som sagt blivit servade. Enligt verkstan torde det hjälpa en hel del.
- Främre boggiedämparen har blivit grundinställd (förspänning 15 mm, tidigare ca 12. M.a.o. lite spändare än tidigare)
- Bakre boggiedämparen har också blivit grundinställd (förspänning 25 mm, tidigare 15, M.a.o. rejält spändare än tidigare)
- Främre balataremmen spänd ett steg och är nu i spändaste hålet. Dock ej alltför spänd ännu eftersom dämparen kom helt och hållet ut när remmen var i nästspändaste hålet. (Nästspändaste, hehe. Bra svenska va?:D )


Ej ännu utfört, men kommer att göras innan provkörning:

- Främre dämparna skall grundinställas (5 mm förspänning om jag inte minns fel)
- Ev. byte av infästningshål för främre dämparna för att få lite bättre tryck på skidorna samt mera vertikala framdämpare. Kommer att testa med nuvarande inställning först.
- Förstärkning av fotstegen skall fästas. Syns på första bilden, men är ej ännu fästa.


Vad tror/tycker ni om projektet? Kommentera gärna hur ni tycker jag skall framskrida och om ni tycker jag har gjort något fel såhär långt.

Mvh. // Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Forts. på Steff008 inlägg......

Stef008

Bild 4 :
Boggie förlängningen..



// Stefan

-------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Forts.

Hej igen,

Nu blir det snart åka av.
Boggien och stegförstärkningarna är monterade.
Nu återstår egentligen bara inställning av framstötdämparna.
Några bilder till...


Boggien på plats:



Stegförstärkningarna på plats:



Alternativt fästhål för framdämparna som nämnts om i tidigare inlägg:



Kommentera gärna.

Nu har jag ännu två frågor innan skotersäsongen kommer igång på allvar:

1. - Hur vet man hur spänd mattan ska va ?
Jag har spänt den som jag tror den ska va och kollat att den går rakt, men jag undrar om den är för spänd eftersom jag tycker att glidskenorna nöttes onormalt mycket senaste vinter.
Mattan hänger nu ungefär 1 cm. från slidsskenan i mitten av boggien.

2. - Har även ett litet konstigt fel på elsystemet.
När jag kör i mörker märker jag att belysningen ibland slocknar för ca 1/4 sek (inga misständningar e.d.).
Jag har kollat alla anslutningar och försökt dra i alla möjliga trådar när skotern är igång, men utan resultat.
Jag vet inte säkert, men det verkar som om det händer ibland när man drar på och motorvarvtalet ökar snabbt.
Är detta något som är normalt eller ?
Kan det va nåt fel med spänningsregulatorn ?


Mvh,
Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Första provkörningen

Jahaja,

Då va första provrundan utförd. Gick som smort. Efter ovanstående åtgärder blev skotern mycket hårdare i bakfjädringen, så nu torde det nog gå att köra en bit ut i skogen me tjejen bakom utan att fjädringen bottnar ;) . Nu håller också fotstegen att stå på, så man kanske till och med klarar lite hårdare skoterledskörning i vinter utan att bli sjuk i ryggen av allt sittande.

Mattan blev nu justerad enligt rerkommendationer i andra trådar och jag måste nog konstatera att den varit för hårt spänd tidigare. Kör nu med ~5 cm med 5 kg tryck.

Nu hålls skidorna riktigt bra i backen vid gaspådrag, men innerskidan stiger fortfarande i svängarna trots att infästningen för framdämparna blivit flyttad till inre hålet vilket går att den blir lite högre fram och torde få aningen bättre tryck på skidorna. Några övriga förslag vad man kunde göra åt detta, eller är det bara att bita ihop och konstatera att detta är vad min skoter går för?


Hur som helst är den nu mycket bättre att köra än tidigare så förhoppningsvis blir det lite snö och is snart så man får prova riktigt på allvar. Just nu har vi +5 c och regn:( .

En variatorfråga åt proffsen:
Har nu också riktat variatorerna i förhållande till varandra enligt specifikationer från importören. Har dock ett litet problem som jag inte vet hur jag skall tackla. Jag har tidigare kört med de billigare remmarna och då har det inte varit några problem, men förra vintern blev det satt Bombardiers egen rem som lär ska vara bättre. Efter bytet började det gnissla i remmen/variatorerna vid gaspådrag ungefär som när fläktremmen slirar på bilen. Variatorera blev riktade i förhållande till varandra för att åtgärda detta problem, men utan resultat. Båda variatorerna blev också renoverade förra vintern, så de torde va i hur bra skick som helst. Någon med liknande erfarenheter?

Hälsn,
Stefan
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Testa testa....

Det enda som gäller är att fara ut å Testa & Testa och åter Testa.....

* Mattan skall alltid vara så "LÖS" som möjligt, utan att den "Kuggar" över så att säga. ( strunta i avståndet mellan slidesskenorna och mattan. )

* Enligt mig så bör man ha främre boggiedämparen så lös som möjligt utan att den slår igenom för minsta lilla.

* Flytta bakre nedre knäleden till det bakre hålet i boggien så får du bättre funktion på boggien ( speciellt då ni åker två på den ).


Jag ser att du satt förstärkningsplåtar ifrån det sk EVO chassiet.....
Funkar säkert mycket bra.... , men jag tror inte Tjejen din kommer att uppskatta att hon får ännu sämre med plats för sina fötter..... :D :D


Fick du tag i hårdare fjäder till bakre boggiedämparen ?
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Testa

Hej 2stroke och alla andra,

Det skall jag naturligtvis göra så fort gruset och gräset får vit beläggning. Har varit bättre, men har nu haft plusgrader och regn i ett par dagar.

Jag har nu ställt mattan så lös som jag vågar för tillfället. Hänger ca 2 cm från mitten av glidskenan i viloläge (Ja jag vet, strunta i detta :eek: ). Fick den inte att hoppa över senast jag var och testade så det verkar gå. Skall testa och ev. släppa lite till när jag har kört en stund. Hursomhelst går mattan nu riktigt lätt jämfört med tidigare. Mattan går sakta runt när jag har igång motorn och lyfter upp baken på skotern.

Främre boggiedämparen har nu som sagt fabriksinställning. Så snart vädrets makter tillåter så ska jag provköra ordentligt och sedan släppa på fjädern om det känns att det går. Jag är lite orolig att släppa för mycket eftersom min vikt når upp till manliga 110 :cool: .

Jo jag såg att bakre nedre knäleden gick att flytta ett hål bakåt när jag monterade. Fick den uppfattningen att detta kanske gör att fjädringen blir mjukare bak, men kanske jag har fel där? Det är ju hur som helst inga problem att flytta och testa så det skall jag göra.

Angående förstärkningsplåtarna så måste jag säga att jag är mycket nöjd med resultatet. Styv som f...n vilket är bra med tanke på min manliga vikt. Visserligen får tjejen ca 5 cm kortare fotutrymme, men livet handlar ju om prioriteringar. Dessutom brukar hon inte direkt gilla ledkörning och när vi åker på längre trippar längs isen och jag sitter normalt med fötterna fram så har vi hur bra utrymme som helst. Om jag står upp så blir det, alldeles riktigt, trångt om fötterna för henne, men jag tycker nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna med marginal.

Jag frågade efter en styvare fjäder, men på verkstan tyckte de att jag skulle testa först med den nyservade dämparen och förspänningen fabriksinställd (Alltså ca 1 cm spändare än tidigare) innan vi börjar gräva desto djupare i det hela (en ny fjäder är ju inte helt gratis om det heter Öhlins). Jag har inte ännu testat med passagerare, men den blev enormt mycket styvare än tidigare, så jag tror nästan att jag klarar mig med den fjäder jag har. Här handlar det ju också om prioriteringar och nu känns det nästan som att bakdämparen är onödigt styv när jag kör ensam.

Trots att det kanske inte hör denna tråd till skall jag ännu passa på att fråga lite om remsliret ifall det är någon som har någon bra ide. Som tidigare nämnts är som sagt variatorerna servade och linjerade enligt fabriksspecifikationer. Remmen är också ganska ny. Skulle tro att den har ca 15 mil på nacken. Dock är det fortfaranse så att det ylar i remmen vid gaspådrag (likt en fläktrem på bilen). Detta är dock som sagt en Bombardier originalrem. Med en Dayco gummisnodd är ljudet helt och hållet borta. Inga synliga beläggningar finns på variatorerna som naturligtvis blev avfettade och tvättade vid renoveringen. Läste i några andra trådar att man brukar vattenslipa anläggningsytorna på variatorerna och tvätta med sprit vid dessa poblem. Skulle detta kunna hjälpa?

Också elfelet med "regelbundna avbrott i ljusproduktionen" kvarstår. Nådra idér?

I vänta på bättre väder för oss skoterägare.

Mvh,
Stefan
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Vilken skillnad det blev

Hej igen på er alla och en god fortsättning på det nya året.

Kom i förrgår hem från en två veckors semester på varmare breddgrader och var igår för första gången denna vinter och testade min Lynx på allvar. Vilken skillnad det blivit sen tidigare. Inga skidlyft varken vid körning rakt framåt (åtminstone inte med gårdagens grepp) eller i svängarna. Stabil och styv(are) i fjädringen men dock mycket behaglig att köra. Nå går det även att stå upp och köra när så krävs utan att fotstegen viker sig undan. Måste säga att jag är skitnöjd med resultatet.:D

Endast problemet med remslir kvarstår, men jag startar en ny tråd för detta. Elproblemet med blinkande lampor har tydligen försvunnit av sig självt, eller också återkommer problemet. Igårkväll blinkade i alla fall inte lamporna en enda gång.

Hälsn,
Stefan
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
nått jag inte fattar är att steffe ska in i alla andras trådar och förstöra för killen som verkligen vill veta en sak och då vet jag inte om det är moderatorerna som flyttar in han i trådarna eller hur det händer men det är jävligt irriterande även för mig som läsare!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lugn & fin nu.....

birdie skrev:
nått jag inte fattar är att steffe ska in i alla andras trådar och förstöra för killen som verkligen vill veta en sak och då vet jag inte om det är moderatorerna som flyttar in han i trådarna eller hur det händer men det är jävligt irriterande även för mig som läsare!

Det du syftar på kallas ofta för "Trådkapning".
Jaaa, det är väldigt irriterande.
I denna tråd så är det dock inte fråga om Trådkapning enligt mig, då båda har samma maskin typ och båda verkar ha liknande fel på sina boggies...

- - -

OM ni läsare och användare av Forumet har synpunkter på hur saker å ting sköts osv osv så är det bättre att skicka PM eller Mail till någon av oss moderatorer och förklara eran synvinkel än att ta upp sånt i befintliga trådar !!

- - - - -
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Trådkapning

birdie skrev:
nått jag inte fattar är att steffe ska in i alla andras trådar och förstöra för killen som verkligen vill veta en sak och då vet jag inte om det är moderatorerna som flyttar in han i trådarna eller hur det händer men det är jävligt irriterande även för mig som läsare!

Va f..n!

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med att "steffe ska in i alla andras trådar och förstöra för killen som verkligen vill veta en sak". Känner mig faktiskt lite påhoppad här. Försvarar mig enligt följande:

- Jag har inte varit med speciellt länge i detta forum och har därmed inte heller gjort så många inlägg. Kanske inte heller riktigt förstår systemet till 100 % ännu och beklagar de gånger jag gör fel.

- Denna tråd (alltså angående stötdämparinställning) var den första tråd jag skrev och jag startade tråden själv. Tråden blev dock direkt flyttad av moderatorerna till tråden som bollem startade eftersom mitt problem var så likt hans. Jag tycker inte att det är något fel i detta. Jag tror inte heller att detta irriterade bollem eftersom hans inlägg då var ett halvt år gammalt. Han hade troligen löst sitt problem för länge sedan på annat sätt. Vad jag vet är detta enda gången jag "övertagit någons tråd". Förstår inte vad du menar med "alla andras trådar"

- Utöver detta har jag startat en tråd som heter G-Type 583 ( 1997 ) Remslir... ? nyligen. Tråden hette till att börja med endast "Remslir?" men blev ändrad till G-Type 583 ( 1997 ) Remslir... ? av moderatorerna eftersom detta berättar mera tydligt vad det är frågan om. Helt ok tycker jag.

- Jag har också deltagit i en debatt om huruvida moderatorerna ändrar för mycket eller för lite här på forumet. Denna tråd kan du säkert hitta med hjälp av sökfunktionen eller via min profil.

- Jag har även försökt att hjälpa till och svarat på andras frågor när sådana frågor uppstått som jag kunnat svara på eller åtminstone haft något råd att ge. Har även försökt hjälpa dig (även om jag inte hade mycket att komma med) i tråden G-type 494 gång problem ( 1998 ) ? Anser mig inte ha stulit ditt ord där heller.

- Jag kan inte minnas att jag en endaste gång skulle ha ägnat mig åt "trådkapning" och kunde inte heller hitta något som tyder på "trådkapning" när jag för en liten stund sedan tittade genom alla de inlägg jag skrivit här på forumet för att få en uppfattning om vad du pratar om, men ifall detta är fallet hoppas jag att du kan ge ett exempel så skall jag försöka bättra mig framöver. Du kan kolla alla mina inlägg genom att klicka på min profil och välja "Hitta alla inlägg av Steff008"

Tycker själv att du gnäller utan någonting att gnälla över nu.

Stefan alias steffe