G-type (1997-2000) Genomsnittlig bränsleförbrukning.

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Ska sälja Yamahan och köpa en bättre allroundskoter och har tittat närmare på Lynx G-type.
Det jag undrar över är hur bränsleförbrukningen är mellan de olika motorerna. 500 sägs ju vara riktigt snål men vad tar de andra.

Vad är den genomsnittliga bränsleförbrukningen för:
Enduro 500?
Enduro 600?
Rave 670?
Rave 670 Big Pipe?
Rave 670 Big Pipe-X?
 
Last edited:

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
670 Big Pipe-X

Med Ecodrive ha ha 2L/milen kan man få ner min till men då ska föret och leden vara optimalt bra, men körningen blir rysligt tråkig då. Ingen lek och väldigt mjuk med gasen så att säga. Min genomsnittliga förbrukning ligger på 2.5 - 2.6 L/milen. Men det är inga problem att få upp den till 3.5+L/milen om man vill, ute i lössnön med full gas för det mesta.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
670 Big Pipe-X

Med Ecodrive ha ha 2L/milen kan man få ner min till men då ska föret och leden vara optimalt bra, men körningen blir rysligt tråkig då. Ingen lek och väldigt mjuk med gasen så att säga. Min genomsnittliga förbrukning ligger på 2.5 - 2.6 L/milen. Men det är inga problem att få upp den till 3.5+L/milen om man vill, ute i lössnön med full gas för det mesta.

Tack för ett riktigt bra svar!
Vet att det är många andra här som kör G-type:ar så fyll på med info
om bränsleförbrukningen ni oxå. =)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tycker själv att bränsleförbrukningen är en petitess i sammanhanget. Det är så mycket annat som kostar pengar i skoterhobbyn! Se på värdeminskning till exempel, kanske inte gäller så mycket i fallet med ovanstående skotrar, men ändå. Sen har du reservdelar, en skoter går alltid sönder oavsett körstil. Service - dvs remmar, underhåll av variatorer, motorer osv kostar det också. Sen har man resorna, frakt till fjälls och såna saker...
Därför köper jag aldrig en skoter efter bränsleförbrukning. Säsongen är för kort för att bry sig om det, det ska bara vara roligt!

Men för att återgå till frågan, jag hade för några år sedan en -97as enduro 500. Den drog sällan över 1,5 liter per mil. Köpte därför en -98as likadan till sambon för ett par år sedan, den drar betydligt mer. Ligger över två liter för det mesta, mellan två och tvåochenhalv. There you have it.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Tycker själv att bränsleförbrukningen är en petitess i sammanhanget. Det är så mycket annat som kostar pengar i skoterhobbyn! Se på värdeminskning till exempel, kanske inte gäller så mycket i fallet med ovanstående skotrar, men ändå. Sen har du reservdelar, en skoter går alltid sönder oavsett körstil. Service - dvs remmar, underhåll av variatorer, motorer osv kostar det också. Sen har man resorna, frakt till fjälls och såna saker...
Därför köper jag aldrig en skoter efter bränsleförbrukning. Säsongen är för kort för att bry sig om det, det ska bara vara roligt!

Men för att återgå till frågan, jag hade för några år sedan en -97as enduro 500. Den drog sällan över 1,5 liter per mil. Köpte därför en -98as likadan till sambon för ett par år sedan, den drar betydligt mer. Ligger över två liter för det mesta, mellan två och tvåochenhalv. There you have it.

Mina kompisar säger samma sak ang bränsleförbrukningen. Om man tänker efter så är det ju sant, det är ju inget bruksfordon utan endast en dyr leksak. Man kanske ska titta mer på kvalitétstid än kvantitetstid bakom styret.

Med tanke på att så gott som alla mina skoterburna vänner har skotrar med effekt över 110hk så blir jag mer och mer sugen på en Rave 670 Big Pipe -98.
Då kommer jag hänga på några och hänga av några andra, samt inte se helt hopplös ut i lössnön som jag förmodligen hade gjort med Yamahan.


Tack för infon angående soppaförbrukningen på 500 iaf :)
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
ATT 670 big pipe bara drog 2,5-2,6 trodde ja inte är det nån mer som kan bekräfta är sugen på en sådan...
Om du läser vad jag skrev så kan "min" skoter dra mellan 2-3,5+L/milen beroende på hur "jag" kör, hur du kör eller någon annan kör samt hur mycket en skoter av samma modell drar kan man ju bara se efter man har tankat ett dussin gånger och sen slå ut vad det blir för medelförbrukning.

Bränsleförbrukning är högst individuellt beroende på förare och körstil samt hur pass bra maskinen är inställd och skick. :)
 

MAER

Medlem
16 nov 2006
10
0
1
Jag hade en 670 -97, den drog mellan 3 - 3,5l/mil innan jag bestyckade ned lågfarten. Efter det mellan 2,5- 3l/mil (kändes som den tog mindre vid ganska hård körning)
Köpte sedan en 670 -00, vilken i genomsnitt tog 1/2 l mindre/mil.

Styret är lågt, men med ett plattjärn och en borrmaskin fixar du en bra styrhöjare på en timme. Rekomenderar c:a 3 tum som funkar bra både vid stående och "touring", slipper även förlänga gaswire & bromsslang.
Generellt är det alltid svårt att få bra färste med 670, minst 32 mm matta rekomenderas.

Skulle G-typen vara ful... not!

Väljer du en 500 så verkar -99 (SP) vara den som man får mest för pengarna. Mycket bra dämpning & std matta.

Min nästa skoter blir antagligen en G-type igen, mycket mera skoter än
t ex sin övervärderade kusin från Bombardier. (nu får man väl stryk)
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
670 rave big pipe -98...... 2,4 - 2,5 liter milen och jag har en förmåga att inte kunna ta det lugnt några längre stunder...
Har aldrig varit varesig över eller under...... haft skotern i 7 år och är helnöjd.
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Ju mer bränsle dom drar desto roligare har man ju, (förutsatt att den är rätt inställd), vill man däremot använda skotern till att transportera sig på å inte leka så mycke kan man ju alltid byta fjäder i primären till en lamare modell, Detta drar ner förbrukningen skapligt! köper man på sig 3 olika fjädrar kan man byta efter vilket humör man e på:D
lite skruvning, visst men lättsammare än att byta skoter...
 

Micke Nydahl

Aktiv medlem
24 feb 2006
60
0
6
43
Örnsköldsvik
Tror inte att min Enduro 500 97 drar mer än ca 1.5l/mil
Jag kan köra lör och sön och inför nästa gång man ska köra så tankar jag ca 24-27liter det är inte så farligt.
Micke