Göra F7 vassare

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Jag har en F7 -06 med dubbad matta.

Vill göra de bästa med variatorn.

Vad rekomenderas, En kille sa til mig sa att de är onödigt att köpa ett helt variatorkit eftersom jag har dubbad matta så behövs bara vikter å fjäder, mycket billigare.

Håller ni med?

Sen om man vill köpa trimppipa, vad är bäst? Singel eller twin? Svårt att mappa om?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dubb eller ej , de funkar bra med en hårdare fjäder runt 150/300 och justerbara vikter tex heavy hitter supertips .....

singel är att föredra billigare, lättare inte lika trångt (eldar inte upp grejer under huven) SLP rör gav 2 hk mer än bikeman singelpipa och D&D y-rör på min F7 -04 när jag bromsa ......

börja med variatorn , sen rekomenderar jag tändkil /sänkt bränsle , pipa y-rör , portning planad topp ..

nerdrevning är populärt , märks kanke mest om motorn är lite sävlig ? , min 05:a är dock riktigt rapp med org dreven ...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag tycker det är värt med variatorkit, förstår inte vad dubbadmatta har med det att göra egentligen. Jag tycker tvärtom mot din kompis!

Personligen gillar jag Singelpipa mer än twin. Dels för att det (oftast) höga ljudet och sen så är det en snällare "setup" för allroundkörning och även snällare för motorn.
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Jag har en slutburk på nu som jag ska ta bort, bättre å ha original, Sen sitter på Större y-rör på den redan.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om du har dubb eller en mycket annorlunda matta mot för vad kittet är gjort för är det risk att det inte alls stämmer. Därför är det bättre att köpa det i lösa delar om man har moddat och vet/orkar justera in det.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
En till anledning varför man vill köra singel istället för dubbel är för att dubbelrör beter sig så nervöst efter led, som att de ständigt står på tå och vill ha gaspådrag.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
undrar över en sak!
tjejen har en f7-05 efi och hur mycket bättre blir den maskinen med M7 drevning istället??
vad skilljer m7 drevning och vanliga f7 drevet?
hoppas på svar!
MVh jimmy
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Hörde att F7an har nån extra vikt i variatorn som strypning. Om man tar bort den så skulle den gå mycke bättre. Stämmer detta?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hörde att F7an har nån extra vikt i variatorn som strypning. Om man tar bort den så skulle den gå mycke bättre. Stämmer detta?

På insidan av primärens inreskiva sitter det en skiva som väger runt ett kilo.
Ta bort denna och vinn enormt mycket gassvar.
Vad denna egentligen är till för vet jag inte, men gissar lite snabbt på att det är någon sorts ryckutjämnare för en smoother ride.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
På insidan av primärens inreskiva sitter det en skiva som väger runt ett kilo.
Ta bort denna och vinn enormt mycket gassvar.
Vad denna egentligen är till för vet jag inte, men gissar lite snabbt på att det är någon sorts ryckutjämnare för en smoother ride.
Sitter den på F6an också ?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Variatorkit är alltid värt att köpa ;) Och till din skulle du köpa M7 drevning och ett v-kitt till en M7a
 

Eson

Medlem
14 dec 2007
46
1
1
Bollnäs
På insidan av primärens inreskiva sitter det en skiva som väger runt ett kilo.
Ta bort denna och vinn enormt mycket gassvar.
Vad denna egentligen är till för vet jag inte, men gissar lite snabbt på att det är någon sorts ryckutjämnare för en smoother ride.
Sitter det på alla årsmodeller?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den kom 04 , åkte väck direkt på min , passade ochså på att kasta styrförstärkning och huvisolering
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
den kom 04 , åkte väck direkt på min , passade ochså på att kasta styrförstärkning och huvisolering
Du har kompletterat med en liten svetsfog istället, va? Jänkarna dräpte sig ju nästan ett par gånger innan den superdyra förstärkningen (som tur nog var/är - fortfarande? - gratis) kröp fram.

Sen vet du väl att magen är det första stället man ska se över en viktminskning på? :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du har kompletterat med en liten svetsfog istället, va? Jänkarna dräpte sig ju nästan ett par gånger innan den superdyra förstärkningen (som tur nog var/är - fortfarande? - gratis) kröp fram.

Sen vet du väl att magen är det första stället man ska se över en viktminskning på? :D
Haha..men det är ju mode nu med kagge ;) Varför ha ett sex pack när man kan ha ett helt fat ;)