Göra egna boggihjul!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag funderar på att man kanske skulle göra egna boggihjul på jobbet. Jag funderar på att göra dom i vanlig Domex 355 eller 650 så det blir inga aluhjul. Har någon gjort egna hjul i metall? Hur blev resultatet? vad använde ni för material?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Är väl nästan bättre att göra dom i plast? Skulle jag göra själv boggiehjul skulle jag satsa på ett par stora plasthjul då det är lättare och snyggare än ett par som rostar och grisar ner hela boggien med rost (iaf vad jag tror skulle hända)
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Vikten spelar ingen roll för min del för det handlar ju inte om så mycket. Tänkte pulverlacka hjulen (om det blir av att jag gör dom) så dom grisar nog inte ner boggien så mycket med rost.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Först och främst, varför?
Fungerar inte originalhjulen?
Snyggt lär det då inte se ut, det är då min erfarenhet i alla fall. Hjulen är så utsatta att färgen slits bort på vissa ställen och stannar kvar på vissa. Hjulen blir "flammiga", riktigt fult.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Jag funderar på att man kanske skulle göra egna boggihjul på jobbet. Jag funderar på att göra dom i vanlig Domex 355 eller 650 så det blir inga aluhjul. Har någon gjort egna hjul i metall? Hur blev resultatet? vad använde ni för material?
om du ska göra dem i svartstål så måste du nog ytbehandla dem sen för att slippa rost. Jag rekommenderar att du kör dem i kemnickel så får du fin yta och bra slitstyrka till ett hyfsat pris. Vet dock ingen som har gjort boogiehjul i stål, men det borde teoretiskt gå finfint. Jag tror att du kan göra dem riktigt smäckra jämfört med alu-hjul.

650 låter overkill men visst...

Det normala är att tillverka dem i aluminium, t ex 6062 eller nån annan bra legering. Då behöver du ingen ytbehandling eftersom alu klarar sig bra i skotermiljö