Göra egen dyna?

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Finns det någon skyst persson på forumet som skulle kunna berätta hur man steg för steg gör en egen dyna? Gärna vilka material hade tänkt gjort av frigolit, Hur fäster man dom?..

Tacksam för svar!
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har gjort en dyna till min sxr. Materialen jag hade var markisolaring, byggskum och en plywood som bottenplatta. Limmade ihop markisoleringen med vatten baserat kontaktlim.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
Jag har gjort en dyna till min sxr. Materialen jag hade var markisolaring, byggskum och en plywood som bottenplatta. Limmade ihop markisoleringen med vatten baserat kontaktlim.
spruade du byggskumet direkt på markisoleringen? fäste den eller var du tvungen att limma fast den?:)
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Det fastnade riktigt bra. Jag stoppade dit 30mm skumgummi på sidorna och ca 40-45mm där man sitter. Har bild på min användare hur dynan blev när den blev färdig.
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
NU har jag börjat på dynan :p Funderar vad som ska vara mellan friggoliten och överdraget mer än sittunderlag..Kan man använda Vanlig isolering?

 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Har "snitsat" till den så det finns inga kanter den ser ut att vara bara 1 friggolit bit nu :p
 
Last edited:
R

Robin

Helt klar bör du sy ett ordentligt överdrag, bara det kommer göra att det hela ser 10ggr bättre ut.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Spånskiva under? De kommer att bli som en sågspånssörja när de blir fuktigt om de är en sån :laugh:
Och häftstift?

Hahah, jag vill inte vara otrevlig men bättre kan du xD
Du kan ju börja med att ta en häftpistol och en plywoodskiva... :)
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
JO men ska ha dynan i 3 veckor sedan ska orginalet på för då ska jag till östersund sedan ska jag nog göra en "riktig" jag gjorde denna av det som fanns..
 

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Finns det någon här som kan förklara HUR man bygger en egen dyna steg för steg?
Tacksam för svar!
Tack för förhand!
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
tar lite bygg frigolit tex, kapar till lämplig bredd långd och sen limmar man ihop några st till önskad höjd. funkar fint med limpistol bara man är snabb så det inte hinner stelna för mkt. sen fram med raspen/filen/kniven/sågen och rockar loss på dynan så man får nån sorts form på den, sen sätta skumgummi upp kanske på och kanske nå tunt lager på sidorna sen limma fast den i en oxylit/trä/järn/titan/adamantium platta med nått som fäster just på det matrialet, fogskum, limpistol, etc etc testa bara på en liten del innan man går lös på dynan...
sen är det bara och sy in dynan. och vollahh ett stycke dyna som kan se ut som skit eller vara hur vacker som helst..

andvänd fantasin, finns också andra sätt oc fixa en dyna.
 

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Tack så mycket, Jorpe.
Jag ska vara jättenoga när det gäller formen! ;) Man vill ju inte att dynan ska se ut som nån uppochnervänd låda med överdrag på. :)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
som sagt, finns säger många fler olika sätt att göra egen dyna. inte direkt svårt,
går säkert och modfiera din gamla dyna också om du så vill. andänvd fantasin : p
 

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Är det någon som vet vars det finns att köpa frigolit som man kan använda till att göra en dyna?