Går motor dåligt med glapp på vevstakarna?

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har en indy 500 -91 som har börjat få ett missljud, trodde det kom från primären, visade sig att ja kan glappa primären fram och tillbaka i rotationsriktningen.

Drog av primären och känner ett svagt glapp när jag vrider vevaxeltappen fram och tillbaka. Vevlager / nållager som är slitet?

Det som ja undrar är egentligen, motorn har hela tiden gått bra, accat bra, startat bra osv. Bara det här missljudet från "variatorn"- Skulle jag märka på prestandan om lagren på vevaxeln/stakarna skulle vara för nötta?

skulle kännas jobbigt att dela motorn för att upptäcka att det inte behövs byta vevaxellager

Hoppas på svar

mvh dalle
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det är troligtvis ramlagret på variatorsidan som rykit, de är ganska vanligt att de ryker först. Men byt alla ramlagren när du ändå håller på! Ja, du måste tyvärr klyva motorn
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Det är det att det inte alls glappar upp och ner på vevaxeln, utan bara ett milimetersglapp när jag snurrar den. + att ja sprayat startgas mot packboxen vid variatorn utan ökat varvtal.

Det kommer ett kluck-ljud som jag tror kommer lite högre upp i motorn, låter som vevstaken glappar lite mot kolvbulten.

Men ska ut och lyfta av cylindrarna så får jag se vars det glappar, om nu ingen vet att att motorns prestanda skulle tydligt minska med ett glapp på vevstakarna?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
En motor med vevlagerglapp brukar inte gå så länge så går den som den ska tror jag inte de är nån fara med dom iallafall. Testa däremot att ta lös locket å fjädern på variatorn å känn om den yttre skivan är mycke glapp där brukar det oftast vara dåliga bussningar som gör att variatorn skramlar en del speciellt på tomgång.

Hur långt har motorn gått sen senaste kolvbyte tex.? Kanske börjar vara dags snart om motorn börjat gå mellan 800-1000mil.

Ang. att du känner ett glapp på vevaxel när du vrider den så kan det kännas så just där kolvarna vänder i cylindern.
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Jag tror det är som Triple 800 säger, förmodligen är det en kombination av slitna kolvar och ihopslagna kolvskirtar som gör att kolven tippar vid vändning. Därav det klockande ljudet.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är inte säkert att det är vevlagren som glappar, jag tror hällre att det är kolvringarna som glappar lite i spåret.

Vad det är som glappar får du bara reda på om du lyfter av cylindrarna och känner efter
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
ja tack för svaren... jo enda sättet å ta reda på vars det glappar är ju att lyfta cylindrarna. Tänkte bara höra innan om nån visste ifall det brukar finnas ett litet glapp fram o tillbaka på vevtappen.