Går lätt varm.

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Min RMK 700 -00 har ganska lätt för att gå varm när det är lite hårdare ute, visserligen är det ju inget problem, det är ju bara stanna och ösa upp lite snö på kylaren men jag tänkte hur man skulle kunna få bort detta problem?

Har funderat på det här "Red Line Water Wetter" det ska ju tydligen göra så att motorn går kallare, eller så instalera en till kylare, kylaren som sitter på är för övrigt enligt min åsikt väldigt liten och sitter lite konstigt till...

Någon som har ett förslag hur man skulle kunna göra så är jag tacksam för svar!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Vissa modeller utrustades med en extrakylare längs bak i bandtunneln RMK 700 -01 har det från fabrik och på SKS 700 -99&00 eftermonterades det i Sverige enligt ett service medelande, hur det är på övriga modeller vet jag inte men eftersom RMK 700 -00 och 01 har likadant kylsystem så går det ju att köpa en kylare till -01:an och montera, jag har även för mig att SLP har haft kylar satser också.
Men testa med Water Wetter det är ju billigast om det räcker till, har själv inte provat men jag har hört från polare att det ska fungera iaf. men hur många grader tempen sjunker vet jag inte.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Det jag har hört och sett är att det här "Water Wetter" ska sänka tempen med är 30 grader Fahrenheit och det är kring 10 grader tror jag... Har du någon aning om vars man skulle kunna köpa det? Vet du någon återförsäljare eller är det internet som gäller?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Temp

Skaffa isrivare! den nya sorten med vajer med en härdad klo dom verkar göra susen och har
du back så gör det inget när du backar dom bara viker sej o sen när du kör framåt igen fungerar dom som vanligt.;)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
jammen600 skrev:
Skaffa isrivare! den nya sorten med vajer med en härdad klo dom verkar göra susen och har
du back så gör det inget när du backar dom bara viker sej o sen när du kör framåt igen fungerar dom som vanligt.;)
Isrivare förhindrar bara att du bränner sliden och hjälper inte mot överhettning av motorn
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
"Isrivare förhindrar bara att du bränner sliden och hjälper inte mot överhettning av motorn" -MrGreen

Men genom att du får mer snö i boggin får du också mer snö som sprutar upp på kylaren vilket leder till bättre kylning. Det var väl främst vid hårt före som skotern blev överhettad, och då kanske isrivare räcker?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Kissen skrev:
"Isrivare förhindrar bara att du bränner sliden och hjälper inte mot överhettning av motorn" -MrGreen

Men genom att du får mer snö i boggin får du också mer snö som sprutar upp på kylaren vilket leder till bättre kylning. Det var väl främst vid hårt före som skotern blev överhettad, och då kanske isrivare räcker?
Om isrivaren ska riva lös så mycket snö å is att det påverkar kylningen uppe i bandtunneln i nån utsträckning då måste det va en stålkratta med ett jä****a tryck på och ingen liten järnpinne som krafsar.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
MrGreen skrev:
Isrivare förhindrar bara att du bränner sliden och hjälper inte mot överhettning av motorn
Jag som har typ 1meter kylare under varje fotsteg så måste väl isrivare hjälpa.;)
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
MrGreen skrev:
Om isrivaren ska riva lös så mycket snö å is att det påverkar kylningen uppe i bandtunneln i nån utsträckning då måste det va en stålkratta med ett jä****a tryck på och ingen liten järnpinne som krafsar.
Det kan nog stämma. Men man kan alltid prova
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
det bästa är nog att montera extra kylare längst bak på bandtunneln. en kompis hade det på sin rmk 700 99a och den gick aldrig varm.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
hmm??

ja funderar ju på om det hjälper med en xtra kylar längst bak i tunneln?? han sa ju att de var när han körde på hårt spå å de är ju inte ofta de flyger snö dit,, isåfall om han har dubbad matta