går inte igång

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
det är en summit 800 xrs -07, den har stått i garaget sen förra våren, skulle nu lasta den på släpet, då den inte gick igång, den har fin gnista på båda stift. Häller jag i en skvätt bensin direkt i cylindrarna genom tändstiftsbrunnarna och sen kör startmotorn så hoppar den igång 1-2 sekunder och dör igen, då är det helt omöjligt och få igång den igen utan att hälla i ny bensin i cylindrarna, den verkar bara gå på den skvätten. det var halv tank i skotern, så jag tänkte att oktantalet blivit dåligt, så jag hällde i färsk bensin så mycket det gick i. Men det hjälpte inte. Och eftersom jag har upprepat detta ett flertal gånger så borde det ju gått runt i systemet?

Väldigt tacksam för svar
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
vet inte om det är förgasare på dom där? är det de så är det troligen kladd i dom. är det insprutning så kanske kladd i slangarna?
 

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
jo det är förgasare, måste jag då ta upp hela förgasarpaketet och öppna och rengöra, eller finns det nåt enklare sätt?
 

Rogerh

Välkänd medlem
25 dec 2007
128
0
6
Den får inte bensin, bruk start gass en liten stund så den begynner å suge bensin, blir slik etter en sommer.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
kanske inte det mest hälsosamma sättet men det funkar allt. får kanske rycka tills du inte vill längre å lite till men det märker du ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Dra först lös bensinslangarn till förgasarana och dra några drag. Då ska det svätta rätt skapligt ur slangarna och gör det inte det har du fel på soppapumpen eller skit i vacumslang till pumpen eller om det är elpump på dom där????. Har du soppa till fuggarna så är det bara att riva dom totalt och rengöra allt som går och glöm ej fippla ut nålarna eller hela nålsätet om det nu går på dom där. Rengör nålsätena noga med örontopps och tandkräm (no kidding). Dra även igenom tunna koppartrådar i lågfartsmunstyckena . Koppartrådar hittar du i elkablar typ högtalarkablar. Vid bara urblåsning kan gushlanbeläggningar finnas kvar i lågfaratre!!