Går dåligt med dpm !

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har en summit -01 som går dåligt och ojämnt från 4000 varv och uppåt.
Är tam på gasen å svarar dåligt men drar jag ur slangarna på dpm:en så går den mkt bättre.
Ngn som varit med om detta fenomen och vet vad de beror på :hmmmm2:
Har sett fler trådar med dom som haft samma fenomen men där står tyvärr inte hur dom fick iordning på skotern.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jo tanken ha slagit mig också men jag vill gärna få iordning på de som sitter där , vill att allt ska funka som de ska :)

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Tycker det låter som den får dåligt med soppa. svarar den bra på gasen om den har fått stått o lallat på tomgång en stund eller gått med lite gas?

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Har rengjort tanken , bytt alla slangar , rengjort bränslepumpen och ultraljudstvättat förgasarna 2 ggr.
Får den stå ett längre tag på tomgång så spelar de ingen roll utan den svarar lika slött på gasen ändå men då man kommer mot 4000 varv och mer så börjar den gå orent och låter som en gammal elan men håller jag full gas så går den illa ett par sekunder men sen river den iväg riktigt bra tills jag släpper gasen och så börjar de om igen .........

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Långskott men nån som vet hur det blir om variatorn växlar ut för tidigt? Tänkte på sekundären då. Går den rent o fint på tomgång, har en Yamaha som krysskilen vid svänghjulet gick på, den betedde sig väldigt underligt med flytande tändläge, tänkte om det kunde va nåt där.

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Kollade lite i dina tidigare inlägg, har du provat att koppla in dpmen på en strömkabel med brytare och kört den manuellt vid körning?

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Näe de har jag faktiskt inte provat , har haft statorn iväglämnad för omlindning så jag ska prova och montera den och är det ingen skillnad då ska jag prova att koppla in en brytare precis som du säger.

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Näe du jag har tyvärr inte hittat felet än så de blev en vecka i fjällen utan skoter , de vart som inge bättre med omlidad stator.
Men fick tips av en kille där uppe om en duktig skotermekare så nu är den lämnad dit så nu få vi se hur mkt han kan trolla.

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Har en summit -01 som går dåligt och ojämnt från 4000 varv och uppåt.
Är tam på gasen å svarar dåligt men drar jag ur slangarna på dpm:en så går den mkt bättre.
Ngn som varit med om detta fenomen och vet vad de beror på :hmmmm2:
Har sett fler trådar med dom som haft samma fenomen men där står tyvärr inte hur dom fick iordning på skotern.
Har liknande problem med min Rev. Men skillnaden är kanske att din DPM gått sönder så den går dåligt med den aktiverad? För mig är det att då min inte är ikopplad så går den fett och blöddrar satan vid 4000 RPM... och då den är ikopplad så funkar den som den ska...

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Kollat givaren i luftburken? "Arcticcat f703" skrev ju att hans skoter inte heller gick nåt vidare när han drog ur kontakten till den givaren, men bra med den i... Långskott, ja vet, men man kan ju hoppas...