Går bara på fullgas!

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tjena, har bytte packboxar på min et 340 och skulle ut och provköra. Det gick bra ända tills jag körde upp för en backe och stannade. Då dog den så provade rycka igång den igen men den ville inte.
Den startar bara om man håller fullgas och då fyrtaktar den och vill inte varva upp. Den går inte bättre med choke i.
När jag skulle tanka ramlade en isbit ner i tanken kan det ha nått med det här att göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tror inte isbiten har någ betydelse om den inte var ett mindre isberg.? Bränslet i dag innehåller ca 5% etanol på vintern så de blir inte isproppar av ett smält isblock och ditt motorfenomen stämmer inte med bränslebrist. Börja med kompprov om du inte har mätare så be någ annan dra och tryck fast tummen i tändstifthålen och jämför trycket mellan cylindrarna man känner faktiskt skillnad om ena cylindern ligger 1-2bar lägre eller om trycket är nästa borta. De låter även som en kolv gått av i insugets sida i kjolen då får den för mycket soppa i fel timing men de är lite mer långsökt.
Om kompet är bra och kolvar hela i kjolar misstänker jag lågfartsspolen på statorplatten de finns en lågfartsspole och en högfartsspole som sitter ovanpå varandra.
Kolla även så inte de nya packboxarna blåst ut på vevaxeln.
Förgararen kan ju också ha hängt sig i flotörhuset knacka kraftigt på den så kan flotörnålen lossna och täta igen.
Byt även tändstift....
Många bud nu har du lite göra hehe
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Jag tror inte isbiten har någ betydelse om den inte var ett mindre isberg.? Bränslet i dag innehåller ca 5% etanol på vintern så de blir inte isproppar av ett smält isblock och ditt motorfenomen stämmer inte med bränslebrist. Börja med kompprov om du inte har mätare så be någ annan dra och tryck fast tummen i tändstifthålen och jämför trycket mellan cylindrarna man känner faktiskt skillnad om ena cylindern ligger 1-2bar lägre eller om trycket är nästa borta. De låter även som en kolv gått av i insugets sida i kjolen då får den för mycket soppa i fel timing men de är lite mer långsökt.
Om kompet är bra och kolvar hela i kjolar misstänker jag lågfartsspolen på statorplatten de finns en lågfartsspole och en högfartsspole som sitter ovanpå varandra.
Kolla även så inte de nya packboxarna blåst ut på vevaxeln.
Förgararen kan ju också ha hängt sig i flotörhuset knacka kraftigt på den så kan flotörnålen lossna och täta igen.
Byt även tändstift....
Många bud nu har du lite göra hehe
Haha ja det var en del, men tänkte ifall isbiten smält den va hyfsat stor och att den sugit i sig vatten så tänder dåligt? Komp provade för inte så länge sen och då var det bra men kan ju hänt nått nu 🤔
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ska även tillläggas att den varvar precis så mycket att den inte dör på fullgas så går inte ta sig framåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du har otur har vattendroppar satt sig som berget i bränslepumpen och förgasare de kan va svårt att köra bort. Rödsprit brukar driva ut vatten men jag tror inte de funkar för de är ju redan sprit i bränslet. Om motorn surar ner sig och tokryker kan de knappast va vatten som jävlas.. Men om den kvamnar om du förstår så lär de va vatten i bränslepump eller munstycken i förgasaren. Bränslepumpen måste plockas isär i minsta detalg och blåsas torr.
Men testa sopa i 2 dl t-röt och tvångskör den ett tag.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om du har otur har vattendroppar satt sig som berget i bränslepumpen och förgasare de kan va svårt att köra bort. Rödsprit brukar driva ut vatten men jag tror inte de funkar för de är ju redan sprit i bränslet. Om motorn surar ner sig och tokryker kan de knappast va vatten som jävlas.. Men om den kvamnar om du förstår så lär de va vatten i bränslepump eller munstycken i förgasaren. Bränslepumpen måste plockas isär i minsta detalg och blåsas torr.
Men testa sopa i 2 dl t-röt och tvångskör den ett tag.
Tror jag hittat felet nu tror att den surar ner sig pågrund av för stort huvudmunstycke. Den startade och gick som vanligt igår ända tills den blivit varm och jag höll fullgas förlänge då blev den lika dan.
Håller på att bestycka förgasaren och provade 270 huvudmunstycke och de var för stort så den bluddrar men 260 funkar men stiften ser vita ut och finns inga storlekar därimellan till min förgasare är en mikuni TM 38.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Öhhh du har bytt förgasare men har du kört den fuggen förut och den har funkat bra? Jag menar bestyckningen kan ju inte ändra sig själv.
En motor ska inte reagera så kraftigt på så liten skillnad i bestyckning som du gjort från 270 till 260 de ska knappt märkas. Du måste ha någ fel typ flödande flotörnål eller hängd choke.Rengör flotörnåölsätet noga med topps och tandkräm typ slipa nålsätet. Om de går ta lös nålsätet gör de också och blås ur skit där bakom för de kan va skit som ligger där bakom som sätter sig mellan nål och säte så den flödar över då o då. Ställ även in flotörhöjden för den kan va för högt ställd så den flödar över. Och chokeplunshen tar du lös och känner att den går tillbaka in i sin cylinder i botten och går lätt.
Rengör även lilla lågfarsmunstycket med koppartråd som du veckar och drar igenom. Bränsleluftblandskruven måste du också ställa in så den går finast möjliga på tomg.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Förgasaren är ny och har inte fått den att gå perfekt nån gång, flottörnålen verkar hålla tätt när man blåser iallafall och känns konstigt den skulle va otät på en ny förgasare. Flottörhöjden är inställd på det som ska vara 19mm tror ja de va. Choken går tillbaka också 🤔 Men fick aldrig dehär problemet när jag körde med 260 att den surade ner sig men gick upp för tyckte stiften såg vita ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok men ang bestyckningen så kollar du högfartysbestyckningen endat genom att köra full gas minst 600m och slå av tändningen med bibehållen full gas tills motorn stannat helt. Då först ser du stiftfärg för högfartsmunstycke endast. Blir stiften vita på halv gas körning minst 600-1000m så höj trottelnålen. Och tomg justerar du på bränsleluftskruv i första hand och duger inte det måste du byta lågfartsmunstycke.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ok men ang bestyckningen så kollar du högfartysbestyckningen endat genom att köra full gas minst 600m och slå av tändningen med bibehållen full gas tills motorn stannat helt. Då först ser du stiftfärg för högfartsmunstycke endast. Blir stiften vita på halv gas körning minst 600-1000m så höj trottelnålen. Och tomg justerar du på bränsleluftskruv i första hand och duger inte det måste du byta lågfartsmunstycke.
Ska göra så och se om man får till de👍🏼 Tack för hjälpen!!
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Nu har den gått som den ska ett tag men nu när jag startade den idag så började den flöda över massa oavsett om den står på tomgång eller om man kör. Har tagit bort förgasaren och blåst och kollat så flottörnålen är tät och det verksr den vara. Har också tagit en Petflaska med bensin med förgasaren lös och provat skaka och vrida på förgasaren men den flödar inte över då så känns som den kanske får tillbaka soppa bakvägen till förgasaren?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om de är en nålventil av stål dvs inte gummispets byt ut den mot en med gummispets. Du kan även ställa flotörhöjden tightare så den stänger tidigare //hårdare. Vibrationerna från motorn gör att den flödar över så ställ om flotörhöjden.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om de är en nålventil av stål dvs inte gummispets byt ut den mot en med gummispets. Du kan även ställa flotörhöjden tightare så den stänger tidigare //hårdare. Vibrationerna från motorn gör att den flödar över så ställ om flotörhöjden.
Ja kändes som den vibrerade mer när den började flöda över så kanske är det som gör de 🤔
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Har justerat flottörnivån nu och den flödar över mycket mindre nu bara när man är ute och kör, kan ju vara så att förgasaren skakas runt mer när man kör så den trycker ut lite då🤔men känns som jag inte kan ställa flottören så mycket längre ner. Stiften ser ut såhär. 92BE5574-C7F1-47A4-858D-36CBAAC4B5FF.jpegB1A88290-7122-4B3A-A2FA-A5970C2A9F93.jpegE7477D61-D038-4891-BD29-EC3E757F82C2.jpeg7A83A35A-8559-4FD8-A739-8190A278B83D.jpeg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Stiften ser rätt bra ut i färg. Hur va de med nålventilen är det stålspets? Om de är stålspets så flödar dem över för lilla minsta vibrationer. Sitter förgasaren fast i org gummi insug? org insuggummi är ju rätt hårt så de skulle hjälpa mot överflödning om du satt dit en kort rörstump och sedan förgasaren fastsatt i röret med siliconslang för den avvibrerar förgasaren bättre. Längre insug ger bara bättre bottendrag så de blir bara fördel. Problemet blir väl att org luftburk inte passar men de går köra utan luftburk om du sätter dit ett skumfilter.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Stiften ser rätt bra ut i färg. Hur va de med nålventilen är det stålspets? Om de är stålspets så flödar dem över för lilla minsta vibrationer. Sitter förgasaren fast i org gummi insug? org insuggummi är ju rätt hårt så de skulle hjälpa mot överflödning om du satt dit en kort rörstump och sedan förgasaren fastsatt i röret med siliconslang för den avvibrerar förgasaren bättre. Längre insug ger bara bättre bottendrag så de blir bara fördel. Problemet blir väl att org luftburk inte passar men de går köra utan luftburk om du sätter dit ett skumfilter.
Det var stålspets på nålventilen och det var en 3,5 nålventil läste att man brukar ha 1,5 nålventil om man har soppa pump och större om de är självrinnande från tanken ska man byta till en mindre?🤔
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Kollade på orginalförgasaren och det är 1,5 på den men det konstiga är ju att den går bra ibland och flödar inte över nånting och sen börjar den flöda ett tag och sen kan de gå över efter nån dag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
3,5mm nålsäte är känslig för överflöding med pump och speciellt med stålnålventil. 1,5-2,5mm nålsäte och lämplig gumminålventil till detta blir kanontätt. Kontakta Braigasen.se han har komplett nålsäte med gumminål. Han skickar blixtsnabbt. Men även Rinab och Skoterdelen har komplett nålsäte med nålventil. Jag antar du satt dit en mikuni vm rundtrottelförgasare?
Här har du ett ex på nålventil med vito gummispets den passar mikuni gasare kolla att gängan stämmer. Men hör med bra i gasen för han har ev beg nålventiler som är bet billigare.
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
3,5mm nålsäte är känslig för överflöding med pump och speciellt med stålnålventil. 1,5-2,5mm nålsäte och lämplig gumminålventil till detta blir kanontätt. Kontakta Braigasen.se han har komplett nålsäte med gumminål. Han skickar blixtsnabbt. Men även Rinab och Skoterdelen har komplett nålsäte med nålventil. Jag antar du satt dit en mikuni vm rundtrottelförgasare?
Här har du ett ex på nålventil med vito gummispets den passar mikuni gasare kolla att gängan stämmer. Men hör med bra i gasen för han har ev beg nålventiler som är bet billigare.
Förgasaren är en mikuni tm 38 platt trottel, nålventilen är dit tryckt med en oring på dom så är inga gängor men får höra med han 👍🏼