Går bara på ena cylindern

allden

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Har haft motorproblem med min Polaris 500 EFI -92. Den har betett sig som om den ständigt varit sur, dvs kraftlös. Jag upptäckte att den bara har gått på ena cylindern. Jag provade dra tändkabeln till ena cylindern utan att motorn gick sämre, medan motorn dog när andra cylinderns tändkabel drogs ur.

Frågan är vad detta kan bero på. Kan det vara så att tändningen är för svag på ena cylindern? vad kan detta bero på? är CDI:n trasig? eller kan det bero på annat?

Finns det någon som kan ge mig ledtrådar?

polarisindy

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
tändhatten

Hej det kan vara ärg i tändkabeln eller tändhatten på min skoter så fick jag gänga av tändhattarna och klippa av kablarna 1cm och sedan gänga tillbaka hattarna och sedan göra ren hattarna i från ärg och sedan har då min gåttt klockrent.

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
EFI

Du kör en EFI så du kan alltid prova att dra lite i kablarna under huven. Rör på dom medans skotern går. Hoppar den igång på bägge så har du glappkontakt någonstans.

pela1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Tändstift?

Kan det inte vara så att tändstifet är sotigt eller rent av slutat fungera.
På min ET 340P slutade ett tändstift att fungera och när jag monterade ett reservstift, gick den igång på båda direkt.
Hälningar Peter

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hm.

På tvåcylindriga skotrar sitter det nästan alltid en dubbeltändspole. Högspänningslindningens bägge ändar är anslutna till var sitt tändstift, den är alltså inte jordad nånstans. Om allt är som det ska så får man ingen tändning alls om en tändkabel rycks loss. Går motorn vidare med en lös tändkabel så är det förmodligen överslag till jord antingen från nånstans längs den tändkabeln eller inne i tändspolen. Prova att byta tändspole!

På trecylindriga Polaris sitter det däremot tre enkla tändspolar. Högspänningslindningarna är jordade i ena änden och kopplade till resp. tändstift i andra änden. Primärlindningarna ligger i serie. Om en tändkabel rycks loss på en sådan, får man svagare gnista i de bägge andra tändstiften men motorn borde fortsätta gå.

Om insprutningsproblem gör att den inte går på ena cylindern (alltså att den spridaren inte öppnar) så borde ju det tändstiftet vara helt torrt, det bör inte heller komma bensinångor ur cylindern om man drar runt motorn med tändstiftet borta.