Går bara på en cylinder.. Rotax 600 ho

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Tjena! Helt ny här inne så kanske råkar lägga detta i fel "grupp".
Men det är så att jag har en lynx rave med en rotax 600 ho motor från en ski doo.
Skaffade skotern i november & har hunnit kört på den 2 gånger.. Första turen gick den bra & som den skulle, andra turen började den gå på 1 cylinder då & då.
Nu går den bara på 1 cylinder nästan jämt, med lite tur hoppar båda igång i alla fall en liten stund.
Den startar jättelätt, hade inget papper till kompmätaren, men båda cylindrarna hamnade lika högt ungefär. Har provat byta plats på tändhattarna. Reagerar inte på startgas. Självklart provat bytt stift osv.
Kommer inte mycket soppa från pumpen om man drar i snöret, men den ena cylindern går ju?
Det är den vänstra cylindern som krånglar, vid variatorn liksom.
Vad kan det vara för fel?
Vill gärna inte riva hela skiten det första jag gör..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ser vänstra tändstiftet blött ut? Jag funderar på om bränslepumpens membran läcker in till vevhuset och surar ner den cyllen. Följ vacumdrivningen från soppapump till vevhus så den går till vänster vevhus för jag kan ha fel den kan gå till höger vevhus också. Ryck lös denna vacumdrivningsslangen från vevhuset eller ryck lös vid pumpen och sätt dit annan slang och toksug i slangen. Om du kan suga åt dig soppa från pumpen läcker membranen. De ska va tvärstumt i både sug och blåsning i denna slang till pumpen.
 
Reactions: Dundertobb

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Ser vänstra tändstiftet blött ut? Jag funderar på om bränslepumpens membran läcker in till vevhuset och surar ner den cyllen. Följ vacumdrivningen från soppapump till vevhus så den går till vänster vevhus för jag kan ha fel den kan gå till höger vevhus också. Ryck lös denna vacumdrivningsslangen från vevhuset eller ryck lös vid pumpen och sätt dit annan slang och toksug i slangen. Om du kan suga åt dig soppa från pumpen läcker membranen. De ska va tvärstumt i både sug och blåsning i denna slang till pumpen.
Okej okej! Jag ska göra ett försök på det imorgon 💪
Vet du om där finns någon bränslepump jag kan köpa istället för original? Eller Reparationssats kanske.
Har letat men jag vet inte riktigt hur många l/h den ska ha..
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Försök hitta repsats i första hand men jag har för mig de är svårt. Annars köp en Mikuni pump som ger 60-70lh
Köp inget noname pump för de är värdelösa håll dig till mikuni eller org.
Den här är prisvärd och räcker o blir över.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/branslepump-mikuni-dubbel-3
Då slår jag till på den där, känns även lättare än att både leta på & byta i originalpumpen. Tackar för hjälpen hittills & så återkommer jag hur det går med den 😁
 
Reactions: gitarrpelle

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då slår jag till på den där, känns även lättare än att både leta på & byta i originalpumpen. Tackar för hjälpen hittills & så återkommer jag hur det går med den 😁
Bra val för till den där mikunipumpen finns de renoverinssats till i hundra år framöver. Vi hoppas at din pump gav för lite soppa för då kan en cylinder lägga av. Bränslet går då till den förgasare som de går lättast till såattsäga.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Bra val för till den där mikunipumpen finns de renoverinssats till i hundra år framöver. Vi hoppas at din pump gav för lite soppa för då kan en cylinder lägga av. Bränslet går då till den förgasare som de går lättast till såattsäga.
Har fått höra att veven kan vara sne, är det liknande symptom då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har fått höra att veven kan vara sne, är det liknande symptom då?
Nej veven har nog inte vridit sig då den startar till då o då på bägge cyllarna. Om veven vridit sig så mycket att en cylinder skulle lägga av så har dina tänder skallrat loss så de skulle du märkt. Du kan för de delen kolla om variator kastar ovanligt mycket vid runtdragning man kan även kolla på svänghjulet om de kastar. Men de är så liten risk att du inte behöver riva o kolla svänghjulet.
Något du kan kolla i väntan på pump är reedventilerna de kan va söndertrasade.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Nej veven har nog inte vridit sig då den startar till då o då på bägge cyllarna. Om veven vridit sig så mycket att en cylinder skulle lägga av så har dina tänder skallrat loss så de skulle du märkt. Du kan för de delen kolla om variator kastar ovanligt mycket vid runtdragning man kan även kolla på svänghjulet om de kastar. Men de är så liten risk att du inte behöver riva o kolla svänghjulet.
Något du kan kolla i väntan på pump är reedventilerna de kan va söndertrasade.
Okej, ja jag skulle gärna vilja utesluta att veven är paj.. Tycker variatorn rör sig som den ska! Beställde ny förgasarfläns, packbox & lite olika packningar samt bränslepump idag! Så det hade varit väldigt skönt att slippa veven 🙈
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du behöver inte kolla mer på veven för den kan inte vrida sig så mycket utan att skotern vibrera brutalt. Och inte ens då skulle en cylinder lägga av.
Men däremot är de stor risk att reedventilerna på den cylinder som lagt av är frasiga/trasiga du måste kolla det för de ger exakt detta fenomen .
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Du behöver inte kolla mer på veven för den kan inte vrida sig så mycket utan att skotern vibrera brutalt. Och inte ens då skulle en cylinder lägga av.
Men däremot är de stor risk att reedventilerna på den cylinder som lagt av är frasiga/trasiga du måste kolla det för de ger exakt detta fenomen .
Jag har haft ur hela förgasarflänsen, sitter ju ihop med reedsen liksom,
Det var då ett litet litet hål ner i ingsugsgummit (där jag ringat in) fyllde det då med sikaflex, tycker dock att Reed ventilerna ligger mycket tightare emot nertill än vad det gör på bilden.. Annars ser det helt ut!
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har haft ur hela förgasarflänsen, sitter ju ihop med reedsen liksom,
Det var då ett litet litet hål ner i ingsugsgummit (där jag ringat in) fyllde det då med sikaflex, tycker dock att Reed ventilerna ligger mycket tightare emot nertill än vad det gör på bilden.. Annars ser det helt ut!
Om reedventilerna såg rel täta ut så ska den inte dumma sig de kan få va glipor på mer än 1 mm innan de påverkar gången de tvångsstängs av returpulsen i motorn så de är ok med lite glipor. Men man kan i regel vända på reedbladen när de gått en sisodär 200-300 mil för då tätare de bättre.
Ang hålet va de ett hål rakt ner genom botten på de gjutena rörfästena du ringat in? Dessa förgjutena röranslutningarna är till för om man vill koppan in Boostbottels. De ska såklart va täta i botten om man kör utan boostbottels. Sikaflex tror jag inte klara bensin så trula ner en buttplugg i hålet istället och dra fast med slangklammer. Träplugg funkar utmärkt om du inte hittar annat.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Om reedventilerna såg rel täta ut så ska den inte dumma sig de kan få va glipor på mer än 1 mm innan de påverkar gången de tvångsstängs av returpulsen i motorn så de är ok med lite glipor. Men man kan i regel vända på reedbladen när de gått en sisodär 200-300 mil för då tätare de bättre.
Ang hålet va de ett hål rakt ner genom botten på de gjutena rörfästena du ringat in? Dessa förgjutena röranslutningarna är till för om man vill koppan in Boostbottels. De ska såklart va täta i botten om man kör utan boostbottels. Sikaflex tror jag inte klara bensin så trula ner en buttplugg i hålet istället och dra fast med slangklammer. Träplugg funkar utmärkt om du inte hittar annat.
Jo jag vet absolut att dom ska vara täta liksom, men det ser ut som att någon klämt ihop dom nertill in mot cylindern liksom, för annars är ju "reedläppar?" "Metallflänsarna" liksom lite svängda utåt nertill. Men det kanske inte spelar någon roll, jag har dålig koll faktiskt..
Ja, själva rörfästet hade halvt som halvt gått av i gummit & i där då var det ett litet hål.. Jag har inte mer än försökt startat skotern efter sikaflex fyllningen & det håller tätt än så länge iaf.. Ska byta allting så fort det dimper ner i postlådan! :)
Tänkte försöka starta upp den krånglande cylindern med hjälp av en liten bensinsup, är det något man lär tänka på när man gör det på en skoter? 🤔🤔
 
Last edited:

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Metallen på bilden är stoppen för reedbladen så bladen inte böjer sig för mycket och böjer sig istället för att bara vicka längst in närmast infästningen. Det ska vara mellanrum mellan reed-bladen och metallen så att bladet kan röra sig.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Dessa är liksom ihop klämda nertill & ligger nästan emot reedläppana..
Som förre talare visat bild på så ska dessa reedstoppar va utböjda liknade bilden han och du visade. Bryta ut dem med handkraft liknade din bild eller strax mer de är inte farligt om man råkar bryta ut dem för mycket för de kläms automatiskt ihop av blockets insug, När du trycker in reedhuset så kan de gå lite tungt om du råkat bryta ut dem för mycket då är de bara justare ihop dem lite tils de går fritt in i insugskanalen.

Men obs felet du fick på motorn har inte med ev för mycket ihopklämda rreedstoppar. För mycket ihopklämda ger bara allmänt lägre effekt i hela registret.

Ang ge sup till cylinder via tändstiftshål så funkar de bra om inte den cylindern är sur redan för då förvärras problemet såklart men prova ändå en liten sup på 2 matskedar är lämpligt.Startar den inte till då så prova lufta ur den maximalt med full gas urskruvade stift såklart och dra som ett tok.Om de går så blås in soppa i flotörhusen med följande metod -- På vissa maskiner (bränslepumpar) så kan man blåsa in soppa igenom dem så de fyller flotörkopparna på förgasarna innan du provar starta motorn..Man blåser i tanken med käften så de bildas övertryck så hårt du kan och håll detta övertryck i typ 30 sek så fylls i bästa fall förgasarna med soppa. Jag harn tyvärr ett svagt minne av att inte org pumpen till 600/800 går att blåsa in bränsle igenom men de funkar förmodligen på den mikunipump du köpt och alla Artic cat. Fördelen med den metoden är att motorn då ska starta på bägge cylindrarna även om bränslepumpen skulle va stendöd, motor går då uppimot 2 min på endast de bränsle som är i flotörkopparna. Denna blåsmetod felsökning kan man med fördel göra på en varmkörd motor som man misstänker har bränslebrist pg dålig pump. En sådan blåsning i tank gör att man kan köra full gas närmare eller över 200m innan den tömmer flotörkopparna.
Innan du mont nya pumpen så kolla att de sprutar ut soppa ur slangen till förgasarna vid blåsning i tank och går det så blås in bränsle i förgasarna innan start de besparar måånga ryck.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag fick inget svar på om den gick fett på cylindern som inte går eller om den är torr på siftet? Om den cylinderns tändstift är torrt skulle jag ta isär förgasarna och blåsa igenom dem för nålventilen kan va tät av skräp, Att den går då o då kan bero på att skräpet flyttar sig ibland så den får lite soppa. ta lös själva flotörnålsätet så du kan blåsa ut skit bakvägen ut genom bränsleslangnippeln. Rengör nålsätet och flotörnålen noga så den garanterat tätar. Nålventilen ska täta så bra att du ska kunna suga fast tungen om du suger i bränsleslangen med förgasare vända upponer. Om den surar på stiftet kan chokekolven hängt sig.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Jag fick inget svar på om den gick fett på cylindern som inte går eller om den är torr på siftet? Om den cylinderns tändstift är torrt skulle jag ta isär förgasarna och blåsa igenom dem för nålventilen kan va tät av skräp, Att den går då o då kan bero på att skräpet flyttar sig ibland så den får lite soppa. ta lös själva flotörnålsätet så du kan blåsa ut skit bakvägen ut genom bränsleslangnippeln. Rengör nålsätet och flotörnålen noga så den garanterat tätar. Nålventilen ska täta så bra att du ska kunna suga fast tungen om du suger i bränsleslangen med förgasare vända upponer. Om den surar på stiftet kan chokekolven hängt sig.
Den får soppa! Choken fungerar som den ska...
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Ja de säger inget om hur stiftet ser ut när den gått ett tag på en cylinder. Om de är blött kan choken hängt sig ,,är du säker på att choken går tillbaka på den cylindern?
Svarade snabbt igår.. Telefonen höll på att dö! Ja stiftet är blött när man dragit igång skotern liksom, jag har visserligen bara haft en vän som tog en titt på choken, jag är tyvärr lite feg när det kommer till förgasare! Men försöker..
Om jag ska kolla choken då, hur går jag till väga? Om jag har lös förgasarna & drar i choken så låter det åtminstone i båda förgasarna..