Gå varm utan stänka?

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
Någon som upplevt att skotern går varm lättare utan stänklapp? Påverkar det speciellt mycket?. Någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand.

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Är ju olika från modell till modell och beroende av före, matta osv. Skillnaden är nog marginell i vilket fall som helst.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Jag körde utan stänka hela förra säsongen och den gick varm en eller två gånger.. Men då var det inte mycket snö på backen heller, så jag håller nog med Goa att det är ganska marginellt. Men den åker på I år igen.

D

Deleted member 6797

varför ska man åka utan stänka? dels är det ju fult och sen så ser ju it han som kör bakanför nå

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
34
Örnsköldsvik
Jag tog inte bort min "själv" utan det var när jag backade ner skotern från vagnen som stänkan for under mattan och popnitarna slets lös... Sen så fick jag aldrig tummen ur arslet och fixa det igen.

B

Biosteel

spelar nog ingen roll om du har utan eller inte. jag ha kört med båda men märker ingen skillnad

D

Draken

Jag körde min utan stänklapp några svängar förra säsongen och kan säga att motortempen var betydligt högre utan lapp än med!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag körde min utan stänklapp några svängar förra säsongen och kan säga att motortempen var betydligt högre utan lapp än med!

de beror ju helt på föret..den blir inte nå högre/lägre bara för att lappen är borta...får bandtunneln lika mkt snö som vanlig så äre lugnt..men de som är när man tar bort den och så kör man tex led mkt..hård packad snö så de kastar inte lika mkt.. då får motorn en betydligt varmare gång helt klart..men annars ska du ha en termostat som ska sköta..motorn ska inte bli nå kallare / varmare så länge du har snö i tunneln..TEX vid puderkörning så spelar de ingen roll.MEN i puderkörning så spelar de roll om du har stänka eller inte..jag själv upplever att skotern går förbannat mkt bättre i snö utan då den inte hänger upp sig på stänka helt enkelt...menmen. enligt mig är de bättre å ha den på...lyftbågen håller bättre oxå när man kör på rullen=)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Stänkan ser ju till att snö som egentligen bara skulle skickas rätt bak/rätt upp, slungas in i tunneln igen och på så sätt ger den bättre kylning.

Men visst, när det är rejält med snö kanske det inte spelar så stor roll.

Tänk dock på att bakomvarande polare lätt kan få stygga isklumpar, sten, kottar och diverse annat otyg på sig. Och jag lovar, det blir en ruskig fart på t ex en isklump och den kan faktiskt orsaka rätt rejäla skador både på maskin och människa.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
yes i knooow=)..men men..iofs så kör man inte allt för ofta så fort så att de skulle kunna hända..iaf itne jag..gör man de så kör man sällan efter varran då de oftast är en sjö isf..och då ligger man för de mesta i bredd:)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Spelar ingen roll hur fort man kör faktiskt.
Mattan spinner alltid, och en skoter körs med "pumpgas".

Ingen moralpredikan, bara en heads up att tänka sig för om ni kör utan stänka!

D

Draken

Jag körde några svängar utan då jag höll på med dragmonteringen.
Det var samma snöförhållanden som jag hade kört i tidigare,och även efter jag monterat tillbaka flärpen.
Det var halvlöst före och eftersom jag har digital tempmätare så märkte jag direkt att den gick ca:10gr varmare utan flärp än med.