Gängpaj i oljepluggen Xtrim 900 ACE

Jäkna

Ny medlem
9 nov 2020
2
0
1
57
Luleå
När jag vid oljebyte lossade den större oljepluggen var det en massa gängspån på bulten. Jag tittade efter i hålet och konstaterar gängpaj. Förmodligen tidigare ägare som våldat fast den.

Vad gör jag nu? Gängar om och sätter större bult? I så fall hur känsligt är det om det kommit in lite spån i oljetråget? Eller finns det andra tips? Är tråget separat så att det går att byta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om de finns gods så du kan gänga in en större bult "skruv" så gör det. När du borrar så ber du någon blåsa med tryckluft på full tryck in genom oljeavluftningen från motor. Efter borrning och gängning ta en ståltråd och vik den 90 grader, på med fett och vifta runt med den i hålet då fastnar spån i fettet,,blås även då med tryckluft samtidigt som du viftar runt med ståltråden. Om de är dåligt med gods kvar i blocket eller gängan i blocket blir tveksam, så brukar jag limma fast bulten för gått i blocket. Fast innan man limmar fast den borrar man ett mindre hål genom bulten och drar i en mindre bult/skruv genom den stora. Ex i ta en valfri 14mm bult och borra ett hål för m10 skruv genom den. Man behöver inte mer än 8-10mm dräneringshål för att få ut olja. M14 skruven limmar man fast i blocket för gått. Fördelen med det är att även om gängan i blocket blir värdelös så håller limmet fast m14 bulten i all framtid. Och de är svårare dra gängpaj i en stålbult vs aluminium så de håller för evigt på de sättet. Bra lim för att limma fast stora bulten i blocket är JB weld 24 min vers, finns på Meknomen 133kr. De funkar med Biltema tvåkomnp kemisk metall också.
Bara för att va dryg så finns de inga bultar med gänga. De finns bara gängade skruvar och pinnskruvar. En bult är en stålaxel utan gänga eller skalle. Jag har själv fått på skallen på sporthoj.com för säger man bult om en skruv där blir man hängd direkt. Fjantigt värre då 70% av jordens befolkning säger bult fast de är skruvar o_O
 
Reactions: Jäkna

Jäkna

Ny medlem
9 nov 2020
2
0
1
57
Luleå
Tack för tipset😀 Det blir att limma.
Då man limmar M14 skruven tar man ändå en kopparbricka eller kör man utan bricka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för tipset😀 Det blir att limma.
Då man limmar M14 skruven tar man ändå en kopparbricka eller kör man utan bricka?
Ingen kopparbricka på den stora skruven, limmet håller tätt rengör svinnoga från olja i gängan du limmar i. Om plats neråt finns är de är fördel om du väljer en skruv med så tjock skalle som möjligt för då blir den inv gängan (m10) längre = mindre risk för gängpaj. Men på den lilla m10 skruven ska man såklart ha aluminium eller kopparbricka. Jag brukar lägga på lite gänglåsning också på alla oljepluggar. Men då bör man krafsa ur gängorna när man byter olja nästa gång så inte de trycks in härdat limspån in i motorn när man dra i oljepluggen igen.