gänga om kedjekåpa?

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Är det någon som gjort nya gängor i kedjekåpan och fått bra resultat?
isf. beskriv gärna hur ni gick till väga, dimension på gängtapp etc. etc.

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Om jag minns rätt är det m6 original, dom där trekantiga självgängande skitskruvarna. Så börja med att byta bort dom mot vanliga runda m6 så slipper du gänga om fler hål efter det.

Sen till gängningen, M7 borde väl inte vara något problem. Borren för att gänga M7 skall vara 6mm, så du borde inte behöva borra alls. Speciellt inte när det är alu. Köp bara en M7 gängtapp och gänga, samt ev borra upp hålet i locket till typ 7,5-8mm så bulten går igenom.

Nu har jag inte behövt göra detta själv, jag har faktiskt inte ens gått ut och tittat på skotern hur mycket material det finns att gänga i. Men jag ser inte att det skulle vara något problem, alternativet skulle annars vara hellicoil eller att någon tiggar igen hålet åt dig så du kan borra ur och gänga m6 igen.

Lycka till!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det finns ju aldeles utmärkta insatsgängor så man kan fortsätta använda rätt skruv.

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Jag har satt insatsgäng (modell helicoil) i ett kedjehus med gott resultat. Det kniviga var att reparera det nedersta hålet då kedjehuset var monterat (xp -09).

Bästa resultatet blir med insatsgäng av modell timesert, men som sagt helicoil ger fullgott resultat.

Sätt inte större. M7, väldigt udda skruvar. M8 lämnar nog för lite gods då det finns tendens till sprickor redan med originaldimension.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
det som är fin med insatts gänga typ helicoil är dels att den andvänder samma bult dimention och att gängan är gjort av matterial som i dom flästa fallen brutalt mycker hårdare. Sa har du väl satt in en insatts kommer du troligen aldrig att få problem i framtiden.

Ja m7 är ganska ovanligt. Inga problem att få tag i bult eller gängsattser på en välsorterad verktygsbutik men fins allrig i valniga standard gängsattser eller skruv sortiment
Verkar vara ricktigt mjukt material i kedjehusen. vet inte om det kanske är magesium?

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
har gjort lika rep förut med helicoil funkar fint men är lite trångt vid vissa hål men funkar bra med vinkelborrmaskin.