Gällande stötdämpare

Köttbullen90

Medlem
28 dec 2012
5
0
1
Halloj hej!
6år sen man var inloggad här, kul att se att forumet finns kvar! :)

Nu till sakfrågan ; Kör en Yamaha Viper LTX -15, fungerat perfekt under de 130mil jag hann avverka under säsongen. Upptäckte av en slump att det verkar ha hänt något med dämparen(arna) i boggien.
Det går alldeles utmärkt att trycka ner fjädringen i botten, men det det fjädrar inte tillbaka som det ska göra utan skotern fastnar i det läge jag valde att trycka ner dämparna i.

Tyvärr var det väldigt väldigt dåliga leder sista gången jag var ute och körde och med 1st passagerare bakom mig och med kälke påkopplad så misstänker jag att jag kan ha kört sönder något.

Det sitter 2st dämpare i boggien , ser inget uppenbart "fel" med blotta ögat, fjädrarna är spända på hårdaste läget.
Hur kan jag enklast felsöka detta?

För en amatör som mig så känns det som att någon av stötdämparna gett med sig.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ta lös dämparna och lämna in dom till någon som renoverar dämpare, kostar ett par hundralappar per dämpare för en ”service”, oljebyte samt fyllning av gas. Framdämparna lär även i behov av det.

Renoverar själv mina dämpare inför varje säsong.
 

Köttbullen90

Medlem
28 dec 2012
5
0
1
Ta lös dämparna och lämna in dom till någon som renoverar dämpare, kostar ett par hundralappar per dämpare för en ”service”, oljebyte samt fyllning av gas. Framdämparna lär även i behov av det.

Renoverar själv mina dämpare inför varje säsong.
Tjena, tack för tipset.
Måste dock kolla om det är dämpare som går att renovera , vet faktiskt inte om det går på den modellen som finns installerad i skotern. Sitter FOX dämpare i framvagnen, i boggien vet jag faktiskt inte vad det är för något, troligtvis någon standarddämpare.

Skotern har förövrigt gått 300mil i detta nu, och ja jag kör väldigt hårt efter leden så det kanske är så att service är på sin plats.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Alla dämpare på din maskin är Fox och är renoveringsbara.

Vilken är exakta modellen på skotern? Såg att det fanns olika modeller på LTX och att den finns med både Fox Float och Fox Zero. Förstnämnda är en luftdämpare som oftast inte behöver renoveras så länge inte luften läker ur dom. Trycket i dom justeras med en handpump som bör följt med skotern isåfall.
 

Köttbullen90

Medlem
28 dec 2012
5
0
1
Alla dämpare på din maskin är Fox och är renoveringsbara.

Vilken är exakta modellen på skotern? Såg att det fanns olika modeller på LTX och att den finns med både Fox Float och Fox Zero. Förstnämnda är en luftdämpare som oftast inte behöver renoveras så länge inte luften läker ur dom. Trycket i dom justeras med en handpump som bör följt med skotern isåfall.
Det är en LTX SE, jag är 99% säker på att det inte är fox som jag har i boggien, ser inte ut som såna dämpare iaf.
Jo dämparna i framvagnen har jag en pump till och dom verkar vara ok, har inte behövt pumpa upp dom något iaf, och det har varit samma stadiga PSI hela tiden.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Du har rätt. Sitter HPG dämpare, en billigare variant av KYB. Vissa är renoveringsbara, vissa inte.

Lägg upp bild på dämpare eller åk med dom till en firma som håller på med sånt om du inte har långt.

Om dom inte är renoveringsbara kan jag rekommendera Fox Zero 1.5 kit till boggin. En bra uppgradering som är förhållandevis ”billig”.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Alla dämpare på din maskin är Fox och är renoveringsbara.

Vilken är exakta modellen på skotern? Såg att det fanns olika modeller på LTX och att den finns med både Fox Float och Fox Zero. Förstnämnda är en luftdämpare som oftast inte behöver renoveras så länge inte luften läker ur dom. Trycket i dom justeras med en handpump som bör följt med skotern isåfall.
Även om det är en Float så bör man byta olja o gas. Är väl bara fjäder på en ”vanlig” dämpare som istället är utbytt mot en ”luftkudde” på Float.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Även om det är en Float så bör man byta olja o gas. Är väl bara fjäder på en ”vanlig” dämpare som istället är utbytt mot en ”luftkudde” på Float.
En float dämpare tycker jag man kan ha lite längre serviceintervall på då kolvstången sitter skyddad inuti luftbehållaren. Så man får inte med sig vatten på samma sett som en vanlig fjäderdämpare.
 
Reactions: snötoken