Fyrtaktsskotrar

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vilken Yamaha förutom nytron har haft problem med framvagnen...???
Enda problemet min apex har haft var att den gick lite hårt åt slidesen men det var lätt fixat...
Bulken spricker på nästan ALLA Rx-1, Vector, Apex mlf. Oftast vid krängnings hämmaren.

(står själv o byter en nu o svär över att den "nya" jag köpte var sprucken också) :(

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag kör alltid med hörselskydd och tänkte att det fixar sig nog när fyrtaktarna kom. Jag blev väldigt besviken. Motorn låter kanske marginellt (väldigt marginellt) mindre men matta och övrigt väsnas ju såklart lika mycket.
Det är just detta som jag iaf noterat.. Att de 4t (Yamaha) som jag har haft, väsnas betydligt MER än 2t, så fort man släpper gasen med en Nytro tex så skramlar det rejält...

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Känns som att många här har bestämt sig att antingen 2takt eller 4takt är skit. Samma med märken, "jag har kört ____ i alla år, det märket funkar bra så resten borde ju va skit"

Jag har ingen aning om vad som är bäst, men min Phazer Rtx med justerad variator accelererar som faaan. Så klen vill jag inte påstå att den är, sen är det möjligt att 2takt har ännu bättre acceleration och så vidare men att säga att 4takt suger är att ljuga. Nu har ju phazern bara 500 motor också så men endå.

Den går väldigt bränslesnålt iallafall. Det är en sak som är säker. :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är rätt lustigt att dom flesta 2T användarna tycker 4T är skit. Själv var jag väldigt nöjd med både Vipern och Lynx RAVE 550F, är nöjd med RX'1an också. Det är helt olika maskiner, sen kan man också säga att soppa fördelen med 4t har minska dom sista åren.

Men om man jämför en 03'as RX1a med en 2T från den tiden är det en helt annan femma. 150Hk Apex skall inte jämföras med en 600'a SDI/e-tec heller då det skiljer en hel del pulver.

Det jag har noterat är om det börjar gå undan så märks inte det lika mkt på 4T som på 2T maskinerna. Så länge som min RX'1a var orginal så var inte ens 600 SDI snålare. (eller i närheten)

När det kommer till ljudnivån så, har det hänt en hel del på 2T fronten men som kompisen sa: vad tyst din går, helt underbart.

Att sen alla boggie till 4t är skit låter ju lite underligt. Monoshocken är riktigt bra. Men visst man får byta bussningar i framvagnen på RX1en dock så är det inte så mkt jobb som man kan tro.

Sen så kan man ju undra hur insnöad k-len är. för arctic cat har ju aldrig haft några som helst problem?

Själv kan jag bara konstatera att man saknar vipern ibland, Rave 550n från -06 var helt underbar på dom sämsta lederna och det är djävligt skönt att slippa lukta skit när man kommer hem från en skotertur. (4T)

Däremot så är det inge kul att fastna med RX'1an, men å andra vilken skoter är rolig att fastna med?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
4taktarens största fördel som jag ser det är just lukten av avgaserna och en lugnare och mjukare gång på motorn(perfekt som touring och arbetsmaskin) 2taktarens fördel är mindre vikt och mer effekt. Man avgör helt enkelt själv vad man gillar och framförallt vad man ska ha skotern till.

Last edited:

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Det är just detta som jag iaf noterat.. Att de 4t (Yamaha) som jag har haft, väsnas betydligt MER än 2t, så fort man släpper gasen med en Nytro tex så skramlar det rejält...
Det som rasslar i nytron är E:B:R:S som reducerar motorbromsningen kan ju iof vara mattan också, men har själv kört nytron och tycker inte den rasslade så väldans mycket.:hmmmm:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Känns som att många här har bestämt sig att antingen 2takt eller 4takt är skit. Samma med märken, "jag har kört ____ i alla år, det märket funkar bra så resten borde ju va skit"

Jag har ingen aning om vad som är bäst, men min Phazer Rtx med justerad variator accelererar som faaan. Så klen vill jag inte påstå att den är, sen är det möjligt att 2takt har ännu bättre acceleration och så vidare men att säga att 4takt suger är att ljuga. Nu har ju phazern bara 500 motor också så men endå.

Den går väldigt bränslesnålt iallafall. Det är en sak som är säker. :)
Äntligen en som fattar vad skotrar handlar om. varför vara så fientlig mot olika märken och säga att just det märket suger innan man hunnit säga vad det är för skoter.:confused:

Jag föredrar yamaha men om arctic skulle göra en fin 4 taktare som gick bra m.m. Så skulle ju det vara skit bra

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Man ska köpa efter användningsområde enligt min erfarenhet.
om jag skulle köra mest led så hade jag nog ägt en yamaha warrior för det är nog den bästa ledskotern som finns.
Men gillar man enbart att köra puder så är det nog bara att glömma yamahas fyrtaktare, dom är för tunga, tom phazer mtx, har haft en sån.
Då ska man välja en lätt tvåtaktare, m8 eller summit 600 eller 800
mitt val blev en crossfire 8 som fungerar utmärkt till lössnö körning och går att brassa på efter led om så önskas och för övrigt är mycket driftsäkra

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Det är rätt lustigt att dom flesta 2T användarna tycker 4T är skit. Själv var jag väldigt nöjd med både Vipern och Lynx RAVE 550F, är nöjd med RX'1an också. Det är helt olika maskiner, sen kan man också säga att soppa fördelen med 4t har minska dom sista åren.

Men om man jämför en 03'as RX1a med en 2T från den tiden är det en helt annan femma. 150Hk Apex skall inte jämföras med en 600'a SDI/e-tec heller då det skiljer en hel del pulver.

Det jag har noterat är om det börjar gå undan så märks inte det lika mkt på 4T som på 2T maskinerna. Så länge som min RX'1a var orginal så var inte ens 600 SDI snålare. (eller i närheten)

När det kommer till ljudnivån så, har det hänt en hel del på 2T fronten men som kompisen sa: vad tyst din går, helt underbart.

Att sen alla boggie till 4t är skit låter ju lite underligt. Monoshocken är riktigt bra. Men visst man får byta bussningar i framvagnen på RX1en dock så är det inte så mkt jobb som man kan tro.

Sen så kan man ju undra hur insnöad k-len är. för arctic cat har ju aldrig haft några som helst problem?

Själv kan jag bara konstatera att man saknar vipern ibland, Rave 550n från -06 var helt underbar på dom sämsta lederna och det är djävligt skönt att slippa lukta skit när man kommer hem från en skotertur. (4T)

Däremot så är det inge kul att fastna med RX'1an, men å andra vilken skoter är rolig att fastna med?
Nu är jag inte den som känner K-len på något sätt, men rätta mig om jag har fel K-len, stog nog i någon annan tråd att han jobbat som mek. på Yamaha verkstad/ÅF tidigare. Kan ha varit på något annat forum jag läste det också, likaväl som att jag blandar ihop 2 olika personer.

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
en fyrtaktare är helt klart en mer familjevänlig skoter om du int har en morotgalen familj.
Det finns aldrig nog med tid i ett hushåll och en tvåtaktare är det mer mek på

Men jag tycker det är värt mekandet och har sjukt roligt på mina 2 taktare
och att säga att vikten inte spelar någon roll +/- 50kg är ju galt det märks stor skillnad om du frågar mig och som jag åker bara bus och lek så är två taktaren vinnaren.

Dock när jag hunnit skaffa familj och ska ut och fika med släde och familjen skulle jag nog kunna tänka mig en 4 taktare för allas trevnad

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
har en rs vector mountain 06a.
kör man med den så känns den inte alls tung.
klart om man fastnar kanske det känns, men har hittills inte gjort det.
torrvikt är väl kanske på 240-250 kilo, men vem bryr sig, hade jag varit ute efter vikt hade jag väl bantat ned den, dessutom är ja inte så tung själv.
fördelar är väl att den inte doftar lika mycket, låter inte lika illa, utan är mer muller i den.
den är mer hållbar(motorn då) man behöver inte göra lika mycket där.tanka och år service.
vill man kan man öka effekten enormt, tex turbo för 50-60 tusen så har jag 220 hk vilket är 80 hästar mer. inte ens 1000 kr hästen:D
och inte så mycket vikt ökning i det.
enda ja vet som kan slå 4 taktarna är väl yamahas tripplar?

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Anledningen till att 2T är framtiden är att den har högre verkningsgrad än 4T.

Att du bara skulle kunna få en typ av motor egenskaper ur 4T och ur 2T är ju svammel det är ju hur man lägger upp motorn som gör dess egenskaper finns snabba rappa 4T och starka långsamma 2T.

Däremot på frågan vilken skoter man ska köpa så ska man ju utgå ifrån vad man ska använda den till. Ska du ha en familje touring så kanske det är en 4T som bäst passar till det men det kan ju även finnas en ny 2T som går tystare snålare och är starkare.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Att säga att man får skruva mer i en 2T är inte heller hela sanningen.
Har själv fått endast ett haveri på senaste 10åren och det var ett service-relaterat haveri.
Men då har jag alltid hållit mig med relativt nya maskiner
När en tex yamaha 4T ska servas så kräver det en större arbetsinsats än på en 2t men att en 4t motor håller bättre i längden råder nog inga tvivel om. Fast oftast är ju allt annat slut på skotern förutom motorn när man vill byta även på en 2T
Och så finns det ju 2T som är byggda för att hålla och 2T som är byggda för max 1000mil, det senare tillverkade av det märke som idag är störst.

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Åker 4-takt men har inga starka åsikter om vad som är bäst. Förstår förövrigt inte varför olika skotertillverkare diskuteras i denna tråd?? varför nämns olika märken med för och nackdelar?? Från och med förra året kan vi faktiskt få ett utlåtande om skillnaden mellan 2 och 4- takt när nu skidoo och lynx har 4-takts snurran i liknande chassin som 2-takt. Har någon provad tex Renegade med 4-takt och motsvarande med 2-takt, där kan man jämnföra. Har själv en Nytro-08 MTX det finns massor att önska på den som jag hoppas kunna förbättra, men motorn känns väldigt stabil. Jag tror inte Yamahas framvagnar har haft bättre bussningar om det suttit 2-taktare i dom??

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
nog kan ju bussningarnas slitage bero på att de sitter en 4-taktsmotor under huven för en sån motor väger ju ändå mer än en 2-taktsmotor

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
nog kan ju bussningarnas slitage bero på att de sitter en 4-taktsmotor under huven för en sån motor väger ju ändå mer än en 2-taktsmotor
Bussningarnas slitage beror på att det är för mjuk plast i dom/monterade utan smörjning.

Har provat med eftermarknadsbussningar,och slitaget har försvunnit.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Bussningarnas slitage beror på att det är för mjuk plast i dom/monterade utan smörjning.

Har provat med eftermarknadsbussningar,och slitaget har försvunnit.
okej, är ju inte så konstigt att de sliter bussningar om dom är för mjuka orginal!

jag kan då säga att jag inte är emot 4-takt, men för att hitta en maskin som passar mig och inom min budget så finns de ingen 4-takt som är intressant, är ju egentligen de året nytron kom som de började bli ordentlig konkurens mellan 4-takt och 2-takt på inom alla användnings områden.

men klart båda motortyperna har olika för och nackdelar så är de ju bara.