Fyrtaktsskotrar

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag läste just ett inlägg "Tvåtaktsmotorn är framtiden!"

Det var nog det kanske det sämsta jag läst på länge.

Dock är jag inte negativ till 2T-motorer men varför skall man välja en skoter med 2T vs 4T.

Så här uppfattar jag skillnaden enligt det jag vet.

En 2T skoter är rappare med en skarp kurva på kort tid, dvs en acceleration snabbt.
Nackdelarna är hög bränsleförbrukning, ljudet, lukten.
Skall man dra kälke med familjen någongång blir dom toxicated oavsett oljor och annat.
Fördelarna är relativt lätta maskiner och många modeller att välja på.

4T
Fördelarna är låg bränsleförbrukning, lågt ljud, inget kladd med oljor, bara att tanka och köra, ingen lukt.
Nackdelarna är kanske en svag accelerations kurva dvs lite som att lägga i 4:ans växel i 30km/h och gasa.
Däremot har 4T ett bra vrid moment över ett brett register.

Så till själva kärnfrågan som riktar sig till er som HAR och ÄGER en skoter med 4T-teknologi.

1: Varför bör man enligt er som har och äger en skoter med 4T köpa en sådan?

2: Vikten, lite tyngre är maskinerna men jämfört med en 2T är det något ni tänker på?

3: Vilka maskiner och märken bör man undvika?
T.ex. Yamaha RS rage 2005, Yamaha RS RAGE GT - 2007, ser bra ut och är helt ok tror jag.
Är dessa maskiner helt ok?
Polaris har 4T och så även ski-doo.

4: Jag har tänkt mig en maskin som är från 2005-2007. Vilka 4T har ni av dessa årsmodeller.

B

Biosteel

Jag läste just ett inlägg "Tvåtaktsmotorn är framtiden!"

Det var nog det kanske det sämsta jag läst på länge.

Dock är jag inte negativ till 2T-motorer men varför skall man välja en skoter med 2T vs 4T.

Så här uppfattar jag skillnaden enligt det jag vet.

En 2T skoter är rappare med en skarp kurva på kort tid, dvs en acceleration snabbt.
Nackdelarna är hög bränsleförbrukning, ljudet, lukten.
Skall man dra kälke med familjen någongång blir dom toxicated oavsett oljor och annat.
Fördelarna är relativt lätta maskiner och många modeller att välja på.

4T
Fördelarna är låg bränsleförbrukning, lågt ljud, inget kladd med oljor, bara att tanka och köra, ingen lukt.
Nackdelarna är kanske en svag accelerations kurva dvs lite som att lägga i 4:ans växel i 30km/h och gasa.
Däremot har 4T ett bra vrid moment över ett brett register.

Så till själva kärnfrågan som riktar sig till er som HAR och ÄGER en skoter med 4T-teknologi.

2: Vikten, lite tyngre är maskinerna men jämfört med en 2T är det något ni tänker på?

T.ex. Yamaha RS rage 2005, Yamaha RS RAGE GT - 2007, ser bra ut och är helt ok tror jag.

4: Jag har tänkt mig en maskin som är från 2005-2007. Vilka 4T har ni av dessa årsmodeller.

posta i den tråden där diskussionen hör hemma :beer:

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
antar att du sett den nya etecen ? drar lite olja och är snålare än en 4 taktare. vilket redan Sdi modellerna är.

men 4T är väldigt fina skotrar det kan jag inte säga nått om.
ska man dra kälke så är det fin maskin.
hade tagit en warrior som du kan ställa in dämpningen på.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Som denna
http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspecs/510/0/specs.aspx

dvs halvlång matta, 342 cm och 32 mm kammar samt att kunna dra packkälke och personkälke.

Mitt syfte är främst ledkörning men att även kunna köra själv lite utanför led.
Det blir inte att klättra i 40 gradiga sluttningar t.ex.

Givetvis inte bara yamaha.
Far min brände ungefär 150 mil med sin Vector LTX förra året, en hel del av dem körde jag också.

Den gick ifrån allt till att frakta en person till att dra 3 personer och en sladd bakom.
4-t motorn är urstark redan från start och har ett fint drag genom hela registret.

I lössnö lämnar maskinen givetvis mer att önska, men den tar sig fram rätt bra ändå så länge man har lite driv i grejorna.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om man ser på Nytron så har den samma tjänstevikt på 265kg. Det har min F6 -06 också.
När jag har kört Nytron direkt efter F6an så har jag tyckt att Nytron har bättre gassvar och varit rappare än F6an. Båda var helt standard då.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

1: Jag har alltid kört 2-takt förut, men märkte att jag inte hade lika mycket tid att skruva i maskinerna som förr. Du vet hur det blir då man blir "gubbe", 3 ungar, stuga, apa, häst och villa att ta hand om, typ... Jag trivs med 2-taktarens motorkaraktär, explosivitet osv, men då man inte hinner köra för att det ska bytas kolvar, det ska fettas vevlager, dom nyper och *****s om man har otur, osv... Då vart jag så j-a less, att jag impulsköpte en 4-taktare i ondo... Mindre garagetid, mer körtid.

Är förvisso väldigt nöjd med maskinen, men se nedan...

2: Japp. Det märks. Hade liten kort Rev 800 förut, och man kan ju verkligen göra vad som helst med såna maskiner. Absolut helt vansinneskul manick, som verkligen är lätt-busad. Förvisso kan man göra mycket kul med Renegade 4-tec'en oxå, men det är TYNGRE, det tar på krafterna! Man känner att den inte är skapt för samma ändamål som lillen jag nämnde nyss..

Om jag är nöjd som 4-taktsägare? Japp! inte ångrat det en sekund. Nåja, kanske då man kört fast... ;)

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
4takt: Tanka bensin och kolla oljan varje säsong.
2takt: Tanka bensin och tanka olja.

Jo jag vet att det är bättre idag med 2takt, men med 4takt tänker du inte på det ens.
Framkomligheten har med med hjärnan bakom styret att göra än med skotern. :rock:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Beror ju på vad man jämför med, du kan ju också jämföra med tex en Jänkebil och då är inte 4T snål minsann! SDI och Etec är snåla maskiner och den sistnämnda luktar inte heller :aetsch:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Du verkar inte riktigt greppet poängen med "Tvåtaktsmotorn är framtiden!" tråden. Som jag ser det gäller diskussionen främst utvecklingspotentialen hos 2takt och vad det kan bli i framtiden, inte vad det är idag...
Men jag kan tänka mig att 4takt är väldigt fina ledmaskiner, funkar säkert på utanför också men jag är väldigt säker på att vikten märks av, framförallt om man inte överladdar...

Edit, glömde citera men jag riktar mig givetvis till TS...

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen

Som vanligt så är det si och så med läskunnigheten hos en del(ta åt er ni som känner er träffade).

Har kört 4-takt sen -03,och haft 3 st(yamaha rx-1 mountain-03=980mil,rage-06=650mil och nu fx nytro mtx-08=685mil hittills)
Jodå,har kört 2-takt sen början på 80-talet till 2003 så jag har något att jämföra med.

Om varför köpa 4-takt,föreställ er följande scenario:2 skotrar(1st 2-takt+1st 4-takt) har kört 10 mil och stannar vid en mack.
4-taktaren får i låt oss säga 13-16 liter i tanken och betalar.
2-taktaren får i låt oss säga allt mellan 13-25 liter i tanken och ska betala...fan..olja....ooops nästan tomt,f-n jag fyllde ju för inte så länge sen....vilken sort har dom här???.....shit,fel sort.....aaaahhhh,vad f-n ska jag göra....osv,osv...och det är bara EN av fördelarna...

1. Varför jag köpte=ville prova nåt nytt,och tyckte att en skoter med mc baserad 4-takts motor verkade intressant.
Enkelheten=tanka och kör,drar jämnt med bränsle(skiljer bara 0,5l/mil mellan min uppmätta min/max förbrukning)=du kan enkelt räkna ut hur långt du kommer+dom litrarna du drar på räcker längre.
Oljeförbrukning/förbränning totalt på mina 3 maskiner sen -03/2315mil=ca 1 liter,men jag vet då inte om det har förbränts eller läckt genom vevhusventilationen när maskinen har legat på sidan.

2.Vikten.
Nu är jag en vuxen grabb på 100+ kg,så maskinvikten i sig har jag aldrig haft problem med,men en så lättkörd maskin som nytron är har jag inte provat ännu(flytta vikten på fotstegen,och maskinen gör precis som du vill i pudret),och även rx-1:an som ansetts "totalt värdelös" av "dom som aldrig haft en,men minsann vet ändå" har funkat bra med enda minuset=skidorna som var åt h-vete för smala.

3.Finns väl inga direkt som du ska undvika.

4.Min Yamma rage-06 gillade jag starkt,med ställbar boggie via ett vred på tunneln,skön motor,bränslesnål(1,3-1,6l/mil).
Arctic Cat 660 med turbo=grymt underskattad maskin,fin motor som är bland de ljudlösaste som jag hört,grymt bränslesnål(finns väl "bara" som kort och touring?)

Då jag gillar nytron så blir den kvar ett tag....tänkte köpa en till i vinter(skulle blivit en Arctic cat z1 ext i såna fall)men priserna har passerat iallafall MIN smärtgräns med råge.

Kostnaden i övrigt då?
Har bytt slides 2 gånger/maskin.
drivaxellager 1 gång.
Drivrem har jag bytt innan säsong 2,"bara för att byta"=inget fel på dom.

Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Kostnaden i övrigt då?
Har bytt slides 2 gånger/maskin.
drivaxellager 1 gång.
Drivrem har jag bytt innan säsong 2,"bara för att byta"=inget fel på dom.
Inte bytt slides på någon maskin ännu, så där har jag sparat in en del pengar till bensin. Formulan har gått 850 mil nu.

edit: Utvecklingen på 2-t startade ungefär när du köpte 4-t.... :boring:

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
edit: Utvecklingen på 2-t startade ungefär när du köpte 4-t.... :boring:[/quote]

Ok så du menar att när rx1an lanserades så var 4-t redan färdigutvecklat och sen 80-talet har tillverkarna av 2-t inte utvecklat sina motorer? Jag menar en -03as rotax HO motor är väl identisk med en 2-cyl mag 340?:stupid:

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
1. Enligt mej så är det jävligt skönt att bara tanka skotern vrida om nyckeln och dra i väg på morron ist för att tanka bensin,olja, choka dra.dra.dra.dra varmköra och sen dra i väg.

2. vikten känner man av men efter några mil lär man sig kompensera för vikten. och efter en säsong så märker man knappt att skotern är 30 kg tyngre än en motsvarande 2-t

4. Jag har en -07as yamaha phazer.

E

ejwbegysv

Ni borde verkligen testa en etec, grymt bra motor,,, detta är framtiden..

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Ok så du menar att när rx1an lanserades så var 4-t redan färdigutvecklat och sen 80-talet har tillverkarna av 2-t inte utvecklat sina motorer? Jag menar en -03as rotax HO motor är väl identisk med en 2-cyl mag 340?:stupid:
Ungefär så ja. En värsting från den tiden och en värsting från -03 har inte så stora skillnader som du verkar tro. Samma princip. Sen kom Brp med Sdi och nu E-tec. Utvecklingen började ungefär då.

Edit: :stupid: på dig själv..

1. Enligt mej så är det jävligt skönt att bara tanka skotern vrida om nyckeln och dra i väg på morron ist för att tanka bensin,olja, choka dra.dra.dra.dra varmköra och sen dra i väg.

2. vikten känner man av men efter några mil lär man sig kompensera för vikten. och efter en säsong så märker man knappt att skotern är 30 kg tyngre än en motsvarande 2-t

4. Jag har en -07as yamaha phazer.
Så du menar att en fyrtankare inte behöver varmköras?! Wow, måste köpa en! Elstart finns på tvåtaktare också, skillnaden är att dom GÅR att dra igång om elstarten säger upp sig.. Choka är ju otroooolig jobbig, jag håller med. Jag menar, man måste ju bryta med ett järnspett för att få upp den rackaren. Ojoj. Skillnaden är att man måste fylla på olja då och så, är det så du menar? I gengäld så behöver man aldrig byta motorolja på en tvåtaktare.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Äh, skit om det är 4-takt eller 2-takt och hitta en skoter du gillar istället. För "vanliga" skoteranvändare spelar det egentligen ingen roll.

Använder man med triboron så luktar 2-taktarn just inte mycket mer än 4-taktarn.

Både 2-taktare och 4-taktare behöver varmköras och nyare 2-takt har ju insprutning och automatisk chokening precis som 4-taktarna.

Oavsett om du kör med 2- eller 4-takt så bör du ha typ bk-system om du ska dra familjen i pulka.

Om man ska ha en arbetsskoter däremot så skulle jag rekommendera 4-takt just för att den har bättre vrid vid låga varv.