fyrtakt i 340 chassie

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
visst båt motor är ju byggd för att klara enorma varvtal som typ 1300 eller nått
så det skulle ju sitta fint i en skoter

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Problemet med att använda en icke skotermotor i en skoter är just att fästa variatorn. Oavsett va det är för motor (båt, bil, mc osv)

Och 1300 varv är bara snäppet högre än tomgången på skotern så du lär inte få variatorn att växla ens.

Och menar du 13 000 varv, så blir jag fundersam på vad för typ av Variator du tänkt använda?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja menade att den var byggd för höga varv som 13.000 varv men ja tror inte det går att köra så högt med tanke på att variatorn bara lär klara 7-9000 varv vad ja har hört men finns det fyrtakt skotermotor med förgasare och då tänkte ja inte på dom här små 120cc miniskotrarna vad kan en sådan ligga på
?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
VArför kör du inte på valfri 2-taktare? Finns ju betydligt större utbud skotermotorer då och i valfri storlek från typ 250cc...till över 1000cc.

Dom flesta 4-taktarna från skotersidan är ju nya = dyra. Vet att t.ex. en beg. Phazer motor låg på blocket för 13000kr. Då var det endast motorn och ingen "kringutrustning".

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ok för ja ville j ha en lägre förbrukning på soppan tycker min drar mycke 1.5-2 liter milen ja hade ju hoppats på 0.9 eller lägre men det finns vell inga motorer på snöskotrar som drar så lite som undder litern därfäör hade ja vela haft en fyrtakt så man kan åka längre och mycke goare ljud

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja tycker det är mycke för en sådan liten skoter men om det är normalt så är det vell ingen ide att göra nått motor byte för att kunna komma nå lägre

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
ja tycker det är mycke för en sådan liten skoter men om det är normalt så är det vell ingen ide att göra nått motor byte för att kunna komma nå lägre
Det är inte mycket för nån skoter, Och det kommer inte bli billigare om du sätter in en 4t motor , dom ligger ju där nånstans också , och vad är 0.4l/milen att bråka om? Det handlar alltså om 7 kr milen du vill få bort =/

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
7 kr milen.. Låt säga om man kör som "medel" svensson ca 100-150 mil per säsong.
Å motorbytet kostar låt säga en användbar motor 5000-10000 samt maskinbearbetning av delar å variatirgrejor samt andra delar,avgas,elsystem, ombyggnad motorfästen,buk samt mycke mer som inte går att räkna upp.
Så hypotetiskt kan vi nog kallt räkna med minst 10 till 15 tusen. å då är nog inte skotern i drft till den här sässongen.
Så om ca 1000-2000 mil har kostnaden för ombyggnaden blivit inspararad av det man tjänar i mindre soppaförbrukning.
Det vill säga om 10 år har du sparat in ombyggnationen.
Då kan man ställa frågan. Vill du fortfarande åka 340 om 10 år?

E

eMe181

Saken är ju såhär, vill man åka snålt åk inte alls då. Skotrar tar inte lite precis, men som tidigare skrivit. Använd pengarna till soppa istället för att börja bråka med en ny motor, och om den du har går bra så är det väl inte ens en tanke att byta för ( 0,7L / Mil ) ? Så ser jag det iallafall.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
en makalös dag i fjol tog jag mig 5 mil på en tank (soppatorsk):rock:
och jag blev inte ens ledsen:loco: