fyrtakt i 340 chassie

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hej har en indy 340 lite hemma som ja fundera på om det går att stoppa i nån typ av fyrtakts motor behöver inte vara så mycket större cc en 340 kankse 400 500 om det finns

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
shagwell: Svara på hans fråga istället för att ifrågasätta hans fråga.

Allting går, beror bara på hur mycket tid du vill lägga ner på det :)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Håller helt med m0ngoloid. Allt gör bara man vill:) Skulle lägga en gissning på att det är någon cross eller fyrhjulingsmotor du tänker på:)SKulle vara ett häftigt projekt måste jag säga:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen brukar det ju vara så att ställer man den frågan " går det?"...så känns det inte som man har rätt förutsättningar att göra det....för då vet man att allt går...det är bara frågan om hur mycket jobb/pengar man är villig att satsa :)

För om frågan " går det" egentligen betyder finns den nån "plug and play" motor så lär ju svaret vara nej.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja vet inte riktigt vad ja ska satsa på nån som har nått förslag på motor som man kan få i frågan är en eller två cyllar hur slö blir han med en ja hittade en film på en snöskoter som ha en encylindrig 800cc motor med liggade cylinder kan det vara nått

http://www.youtube.com/watch?v=YjZR6ZK511o klicka på länken

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
shagwell: Svara på hans fråga istället för att ifrågasätta hans fråga.

Allting går, beror bara på hur mycket tid du vill lägga ner på det :)
Jajaja nu ska vi inte läsa in allt för mycket i mitt inlägg.. Hade det funnits en smiley som förställde glimten i ögat så hade jag lagt in det. Sen ska man kanske inte tokpeppa en troligtvis yngre förmåga att "kasta" in en fyrtakts motor i en gammel 340, då det troligtvis kommer sluta i pannkaka och kosta fan så mycket mer än själva 340n.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jajaja nu ska vi inte läsa in allt för mycket i mitt inlägg.. Hade det funnits en smiley som förställde glimten i ögat så hade jag lagt in det. Sen ska man kanske inte tokpeppa en troligtvis yngre förmåga att "kasta" in en fyrtakts motor i en gammel 340, då det troligtvis kommer sluta i pannkaka och kosta fan så mycket mer än själva 340n.

Nope, men hans fråga var om det gick.
Och nej man kan inte bara sätta dit en 4taktare och tro att det ska hålla i en evighet, man måste ju förstärka och hålla på också självklart! :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
ja vet inte riktigt vad ja ska satsa på nån som har nått förslag på motor som man kan få i frågan är en eller två cyllar hur slö blir han med en ja hittade en film på en snöskoter som ha en encylindrig 800cc motor med liggade cylinder kan det vara nått

http://www.youtube.com/watch?v=YjZR6ZK511o klicka på länken
nu är det så att den motorn är på 750cc och två cylindrar. Och den maskinen är helt original.
Nu kan det vara så att just detta ex är på 800cc eller så har de bara avrundat glatt uppåt.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
det jag just är lite orolig för är att om ja vill sätta i en fyrtakt då vill ja först veta om den kan få plast utan att skära sönder baljan till variatorn och hur mycket högre den är så den inte tar i huven eller nått sådant och vilken är den lägsta cc med två cyllar i

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite svårt att få grepp på vad du är ute efter? Skall du köpa typ en modern 4-takts motor från en snöskoter??? Dom är ju hyfsat dyra...sen behövs ju en hel del anpassningar runt med bränslepump, rätt avgassystem mm mm...

Det lär ju bli mycket speciel obereonde vilken väg du går. så om det är problem med att den tar i huven och att du måste kapa i baljan är nog dom mista bekymrena du kommer råka ut för...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Använder du dig utan befintlig 4t motor så klart variatorn är given.

Men tänkte du montera en mc/cross motor så är jag intresserad av art veta hur du tänkte lösa variatorn.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
mc eller cross motor går nog inte med tanke på att vevhus är gjutet med vxl låda så det blir svårt för variatorn sitter ju direkt på vevstacken på tvåtaktare sen när det gäller fyrtakt så tar ja helst förgasare med startsnöre för annars lär det bli ett jävla kopplande med el insprut det luter vell mest åt kawasaki 360 atv en cyll luftkyld då ja såg en med som en kåpa var bortagen på och där satt en variator på vevaxeln men undrar lite om inte auto lådan var gjuten där med lite osäker på det