Fungerar EFI:n bra på RXL?

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Hejsan undrar om äldre polarisars insprutning (EFI) är bra t.ex. som sitter på RXL ? krånglar dom mycket eller?? är det svår mekkat i fall de händer nåt? Har aldrig haft det förrut! det blir väl en annan skoter till nästa år och då blir det nog en äldre polaris t.ex RLX, Xlt Eller yamaha exciter?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: EFI

RXL är helt klart en rackelskoter. EFI'n krånglar väldigt ofta och det är inget man skruvar i själv då det är en "databox" alltså ett styrdon för att motorn ska få rätt mängd bränsle. Det är alltså avancerade grejer och inget man ger sig på själv om något pajar.

Ska du köpa äldre Polaris ska du nog helst inte köpa trippel. Polaris har alltid haft problem med sina tripplar. Men om du vill ha mycket krut för liten peng och gärna vill ha Polaris så rekomenderar jag XLT dessa har förgasare och inte EFI.

Köp dock en modell efter -94 då skotern kom -93 och hade många barnsjukdommar. Tex. kylning av cylinder på variatorsidan, kyler väldigt dåligt där (gäller tyvärr även modeller efter -94) och även ramlagret på den sidan brukar slitas mycket snabbt. Köp aldrig pipor till en XLT!
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Sv: EFI

Okej jaa jag har även funderat på en XLT! Men indy 500 kring 93-94 har dom EFI?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: EFI

Om du söker på äldre inlägg (från den tiden då det var vuxna som skrev på detta forum) så skall du hitta inlägg om bla RXL-ens styrbox. Så ***** avancerat är det knappast, utan ryktet har uppstått pga okunskap hos de som fått glappkontakt osv på någon givare och då går den inte som den skall. Sök på användarnamnet "torbjörn", han har skrivit en hel del om detta.

Det finns inte en bil idag med förgasare istället för insprutning, och med tanke på att bestyckningsfel pga variationer i temperatur och höjd över havet är den vanligaste haveriorsaken hos motorer så är det märkligt att inte fler förstått hur bra det är med EFI på en tvåtaktare.

Enkelt sagt så består EFI av ett antal givare och en styrbox som utifrån aktuella givarvärden ger rätt mängd bränsle och luft, dvs precis som på bilar, mc osv. Det går också att få ut felkoder från systemet om något felas - ofta är det kabelfel eller oxid.

Jag skulle aldrig drömma om att byta ut EFI mot förgasare - tvärtom, när jag byter skoter står EFI högt på prioriteringslistan. Idag är insprutningssystem var mans egendom när det gäller grundläggande kunskaper, något som inte var fallet 1991. Inget problem med andra ord.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: EFI

Jag håller med föregående talare, har haft tre Polaris EFI-maskiner nu...Indy 500 SKS EFI -92, Indy 500 EFI -93 samt Indy 650 RXL -92 och alla har varit "rejält begagnade".I slutändan har det visat sig att ingen av dem har haft krånglande insprutning, även om jag själv fått för mig det när tron har varit svag :) De (relativt få) problem som jag upplevt har berott på dåliga batterier, dåliga jordkablar samt dåliga kolvar :)
Håll batteriet fräscht, putsa upp anslutningarna på jordkabeln då å då samt byt kolvar när det är dags så har du skoter som går mkt billigt å bra länge! :) Givetvis kan du få samma problem som vilken skoter som helst, men det hör inte riktigt hit.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Sv: EFI

Okej det låte bra! Då spelar det ingen roll i fall man köper En RXL elelr XLT eller anna EFI! Men OM det skulle hända nåt är det väl svårt att veta hur man ska skruva eftersom jag vet hur en förgasare funkar å inte en EFI motor
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: EFI

En förgasare och EFI fungerar precis likadant, med den skillnaden att i en förgasare är det massa rörliga delar, munstycken osv som slits och måste bytas/renoveras med tiden. Dessutom måste man laborera med olika munstycken, nållägen osv för att få den att fungera rätt vid olika temperaturer. Likt förbannat blir det fel om temperaturen ändras, belastningen ökar/minskar osv. En EFI kan man kalibrera för bästa blandningsförhållanden vid olika last, temperatur, höjd över havet etc etc, dessutom helt automatiskt.

Att hålla på med förgasare var förståeligt på 1950-talets mopeder, men med moderna högeffektsmotorer är det ren snålhet eller möjligen dumhet. Att jänkarna är extremt teknikfientliga och konservativa hjälper förstås också till.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Sv: EFI

RXL är helt klart en rackelskoter. EFI'n krånglar väldigt ofta och det är inget man skruvar i själv då det är en "databox" alltså ett styrdon för att motorn ska få rätt mängd bränsle. Det är alltså avancerade grejer och inget man ger sig på själv om något pajar.

Ska du köpa äldre Polaris ska du nog helst inte köpa trippel. Polaris har alltid haft problem med sina tripplar. Men om du vill ha mycket krut för liten peng och gärna vill ha Polaris så rekomenderar jag XLT dessa har förgasare och inte EFI.

Köp dock en modell efter -94 då skotern kom -93 och hade många barnsjukdommar. Tex. kylning av cylinder på variatorsidan, kyler väldigt dåligt där (gäller tyvärr även modeller efter -94) och även ramlagret på den sidan brukar slitas mycket snabbt. Köp aldrig pipor till en XLT!
"Ska du köpa äldre Polaris ska du nog helst inte köpa trippel. Polaris har alltid haft problem med sina tripplar. Men om du vill ha mycket krut för liten peng och gärna vill ha Polaris så rekomenderar jag XLT dessa har förgasare och inte EFI."


XLT är väl en tripppel va?
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: EFI

XLT är väl en tripppel va?[/quote]

XLT= xtra lite trippel

Sen förstår inte jag varför alla klankar ner på polaris äldre tripplar. Motorn var nog det enda jag inte hade några problem med på min xlt-93 och då körde jag med pipor och v-kitt. Jag kanske hade tur då men bra gick den iaf.
 

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur
Sv: EFI

XLT är väl en tripppel va?
XLT= xtra lite trippel

Sen förstår inte jag varför alla klankar ner på polaris äldre tripplar. Motorn var nog det enda jag inte hade några problem med på min xlt-93 och då körde jag med pipor och v-kitt. Jag kanske hade tur då men bra gick den iaf.[/quote]

Nepp, min går då fortfarande kanon motormässigt;)
 
R

Robin

Polaris gammla tripplar är helt enkelt inte spec skottsäkra.
Inte heller några effekt monster pga den stypande pipan på de flesta modeller.
Men håller man efter ordentligt så ska det fungera underhållande.

Men själv hade jag nog valt en indy 500 efi framför en XLT.
Mestadels pga den bättre motorn och efi om den är i underhållet skick.

MEN om man nu vill ha en xlt så säger jag som Polaris-jimmy.
Även helst en -95 då fjädringsvägen blev längre och man fick en ny framvagn.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
men kanske kommer att köpa nån av dom! men kanske kommer få ihop 10-12 tusen! en indy efi då vad ligger dom i?? en som har en sån här på byn en 97 han kör fast hela tiden är dom lätt fast körda eller??:S
 
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
men kanske kommer att köpa nån av dom! men kanske kommer få ihop 10-12 tusen! en indy efi då vad ligger dom i?? en som har en sån här på byn en 97 han kör fast hela tiden är dom lätt fast körda eller??:S
500an ligger väl kring 10-15 papp beroende på skick. Jag köpte en 500a i somrars som jag fick köra med 2ggr innnan efi boxen paja..Då vart det gasare.
Om original mattan sitter på gör du väl inga underverk i djupsnön.
Och med tanke på att boggien e så låg så är det lite tungt i djupsnö.
Men med lite planering och tung högertumme kmr man ganska långt ändå.