Funderingar runt drivaxel vid mattbyte på SWB Assault

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Hej.
Jag överväger att montera en Peak 2.5 38x371 på min SWB Assault. Mattan heter Camoplast 9182 (mattan har hål för centerdrift och 2.86 delning).


Traditionellt monterar man då No-slip hjul och anti stab axel. Min fundering är att istället köpa en drivaxel från en RMK eller Assault på skroten och nyttja centerdriften på denna. Borde jag inte kunna skippa både no-slip och anti-stab axeln då?


Är det nån som vet om drivaxeln passar bolt-on eller om det kan sätta käppar i hjulet för mig?
/ Tommy
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det enda rätta jag anser är att montera drivhjulen från rmk med centerdrive, då kan man inte spetsa mattan då boggieskenorna överlappar drivhjulen. Och problem med mappkuggning får man inte om man har mattan spännd enligt spec.
Undvik då den limmade axeln i aluminium, utan det ska vara den i stål.
Ja då slipper du kapa skenorna, antistabb kit och nya drivhjul.

Axeln passar direkt.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Tack Asker. Det låter som en win-win. Den axeln jag hittat kostar 1500kr och jag slipper kapa skenor, pressa av/på drivhjul och slipper dessutom kostnaden på ca 4500kr för nya drivhjul och anti stab axel. Om jag av någon anledning skulle vilja gå tillbaka till std-mattan så kan jag bara återmontera min std-axel.

Vilka årgångar har stålaxeln som jag är ute efter? Polarisnummer på den jag bör ha/undvika vore kanon.

Vill jag ha denna?
https://www.bildelsbasen.se/?index=stock&link=item&company_id=140&post_id=30130939
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
ALU axeln kom 2013 på pro. Alla maskiner med beltdrive har den axeln.
Kul att du funderar på en redig matta!